Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kæmpe kyller...  (Læst 17354 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Kæmpe kyller...
« Dato: 10 Marts , 2012, 16:37 »
Så klækker det herhjemme, og jeg elsker det!

Jeg har jo klækket mange blomsterhøns og været ked af deres håndskyhed allerede fra første revne i ægget, men det er jeg heldigvis færdig med kan jeg se  ;D de springer lige op i den allerede i klækkeren...åååhh hvor er jeg taknemmelig for det skift  /o

Der er klækket 13 indtil videre og der er hul på flere, men jeg synes lige jeg ville vise jer mit fjernsyn i aktion... de sover lige indtil én får en spasme så vælter de rundt til de falder til ro igen  ;D Stikker jeg hånden ned til dem overfalder de den selvom de endnu ikke har lært den har mad...det er da vidunderligt *p De spiser og drikker helt af sig selv, for de er jo så nysgerrige og finder det derfor selv...sådan har det altid været her  ;)

Men sikke nogle kæmpekyller  :o en kæmpemave! Store flotte kyller, de er bare så fine  *h


Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #1 Dato: 10 Marts , 2012, 16:43 »
Hvor er det skønt at "høre" din begejstring Karina.
Godt at du er glad for dit skift til Maranerne.
Det er æg der er befrugtede af den tyske ikk ?

Det er bare en vidunderlig tid..... Når de endelig popper ud af æggene.

Tillykke lille hønemor....  <I <L <L <L <I

karina dj

  • Gæst
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #2 Dato: 10 Marts , 2012, 16:48 »
Jooo, det må være babyer både af ham fra dig som ikke findes mere  :-\ og ham jeg har nu, som osse er tysk  /o

De er SÅ vidunderlige, osse sødere end de australorper jeg har klækket  ::)

Tak Lene, ja jeg er vist blevet ekstra hønemoragtig i år. Har siddet på min pude med panden mod den blå og kigget og kigget... og en del gange er jeg osse faldet i søvn  ::) Skal altså ha fjernet det gitter der sidder i toppen, kan ikke se hvorfor de skal være der og det ødelægger udsigten...nu er den godt nok så dugget at jeg næsten ikke kan følge med mere  ;D

karina dj

  • Gæst
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #3 Dato: 10 Marts , 2012, 16:50 »
Nåja, skulle da osse ha været til familiefødselsdag idag, men det aflyste jeg altså...nu har jeg gået og ventet 3 uger på det her, og så skulle jeg sidde der på nordlandet og gå glip af festen herhjemme  :o NEJ tak *f

karina dj

  • Gæst
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #4 Dato: 10 Marts , 2012, 17:18 »
Og læg lige mærke til det fine billede i baggrunden  8)

Oppe over rugemaskinen hænger der et af en blomst med en bi  <:

karina dj

  • Gæst
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #5 Dato: 10 Marts , 2012, 22:29 »
Status af de 39 æg er:

18 klækket hvoraf 1 er aflivet.
16 er sprøet
1 med lyd
4 uden lyd

Det er da rimelig godt, hvis alle de med stjerner osse fuldender klækningen samt den med lyd  /o

Det gi'r 35 kyller af 39 æg  ::) hvoraf den ene var slatten og blev aflivet  :-\

Offline Dorte K

  • Moderator
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #6 Dato: 10 Marts , 2012, 22:36 »
Det lyder da meget godt, Karina! Tillykke! Det klarede den nye maskine vist meget godt, men måske står den lille blå for at skulle lidt i skammekrogen?
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #7 Dato: 10 Marts , 2012, 22:41 »
@karina

Nu er jeg lidt forvirret. Du sidder på en pude med panden mod den blå... Og 39 æg?? Og Dorte K skriver 'Det klarede den nye maskine vist meget godt,...'

Tror du bliver nødt til at forklare.  ;)

Tillykke med dem alle sammen. Uanset.

Det er altid så livsbekræftende at få 'små'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #8 Dato: 10 Marts , 2012, 22:46 »
 Fin statistik...
Godt nyt legetøj du har fået dig der... /o
Glæder mig til at høre mere imorgen...

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #9 Dato: 10 Marts , 2012, 23:02 »
Jeg skal da lige love for det er nogle kæmpekyller. Men hvor er de fine. :D Tillykke med dem.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

karina dj

  • Gæst
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #10 Dato: 11 Marts , 2012, 08:52 »
 ;D Erik! Kan godt forstå det kræver en forklaring! Men JO, jeg fik plads til 39 i den blå, som skulle klække dem. De kom derover på 19. dagen, de lå tæt...og de lyseste maranæg (med laveste prioritet  ::)) lå i lag. De mørke og lyse æg var delt med en høj skillevæg. Men det er jo næsten osse dobbelt så mange som den lille blå kan få plads til, hvis den skal ruge  ;)

Jeg var oppe kl 2 i nat fordi jeg godt kunne regne ud det ville blive et tumult af klækkede kyller der rodede rundt i de sidste æg...som så bliver vent op og ned på. Så jeg var sørme oppe kl 2 og pille 8 kyller mere ud af maskinen. Og her til morgen var der endnu flere... Nu mangler der kun 4 tror jeg det, og så er der de 4 æg som kan være gået i stå indenfor den sidste uge.

Til trods for den blå har skabt sig (OG skal i skammekrogen) så lykkedes det altså! Den har været over 38,2 flere gange...sikkert mere, da jeg så mit digitale termometer stige deropad da jeg smed det ind skyndte jeg mig bare at ta låget af  ;D så jeg ved ikke hvor langt den egentlig var oppe! Har voget over dem hele 19. dagen hvor det gik som vinden blæste, og jo, den havde kørt et døgn på stabil temperatur!  /f Heldigvis var jeg hjemme til det!

De er SEJE de maraner *p

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #11 Dato: 11 Marts , 2012, 09:52 »
Super tillykke fra mig også <I Marankyllinger er også her en forandring til den gode side.

Jeg har oplevet mange afvigelser i temperatur og luftfugtighed ved rugning og opbevaring af rugeæg, og jeg har en fornemmelse som du, at æggene ikke er så sarte endda.

Nogle gange føler jeg, at nogle af dem der mener at de er "eksperter", får det til at lyde så svært for at fremhæve deres egen succes. Som linedanseren i cirkus, der kikser i første forsøg, så man kan se at det er svært, for at publikum skal juble ekstra højt når det lykkes i andet forsøg.
Jeg har kun ruget med maskine de sidste 7 år og inden da 40 år udelukkende med skrukhøns.

Skrukhønerne ligger ikke på det samme underlag =forskellig temperatur og fugtighed.
Skrukhøner har meget forskellige vaner med deres pauser, både antal og varighed.
Trods forskellighederne lykkes det næsten altid for skrukhønen at få kyllinger ud, med tydelige variationer i rugetiden.

Min erfaring er at variation i temperaturen i rugemaskinen kan ændre rugetiden fra 20-22 dage.

Nå, nu blev det for teknisk.
Jeg ville jo bare sige tillykke og give dig ret i at æggene vist ikke er så sarte endda. <M
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

thorleif

  • Gæst
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #12 Dato: 11 Marts , 2012, 10:04 »
Det er ogsaa min mening at en billig maskin kan vaere god nog for os "fattige hobby-klaekkere". Saa lenge TERMOSTATEN er rimelig stabil, specielt de 5 foerste dage, saa kommer det nog kyllinger. Selv saa bruger jeg nu en Covatuttu til 24 aeg (eller 20 Croad-aeg) som jeg betalte £65 for, og den duger for mig. Jeg har aldrig haft problemer med spagat-ben og lignende. Og jeg har kyllinger galore.

karina dj

  • Gæst
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #13 Dato: 11 Marts , 2012, 10:06 »
Tak allesammen...

Til det med temperatursvingningerne skal det jo lige tilføjes at der ikke så meget som en lille skæv tå, stjernekigger, navlekigger, spagat eller lignende i de mange kyller! Der var den slatne kylling der havde kræfter til selv at komme ud af ægget, men derfra gik det ned af bakke :(

Der er fuld fart og overraskende mange blå *p

Det fine arrangement med lyseblåt garn om de der klækkede fra de lyseste æg  (11 stk) tjaaa, de er pist væk! Nåede at redde 5 som nu er mærket med en tynd strip ;)

thorleif

  • Gæst
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #14 Dato: 11 Marts , 2012, 10:19 »
Karina, et lille sidesprang om jeg maa: Der er jo ingen raeve paa Bornholm, betyder det at dine  hoens kan gaa ude hele dagen?