Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan I/Lone fortælle hvad farve denne er?  (Læst 10267 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Kan I/Lone fortælle hvad farve denne er?
« Dato: 05 Februar , 2012, 17:41 »
På vores fine hjemmeside har Lone bidraget med et billede af en blå kobber maranhøne... i bagrunden ses en bid af en hane...

Det er kun fordi jeg er lidt doven  ::) for han går ude i mit hønsehus ham som jeg har i samme farve  ::)

Øv, prøvede at linke med det dur ikke :(

Hane
Har lige fikset linket
Marianne - admin
« Senest Redigeret: 05 Februar , 2012, 17:44 Fra Marianne Vedel »

karina dj

  • Gæst
Sv: Kan I/Lone fortælle hvad farve denne er?
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2012, 17:44 »
Det er i galleriet 3. billede under blåkobber  ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kan I/Lone fortælle hvad farve denne er?
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2012, 17:45 »
Hanen kunne være en sort sølvfarvet eller hvad standardudvalget nu bestemmer sig for, men i hvert fald en hane, der svarer til en kobberfarvet, men hvor kobber er erstattet af sølv.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Kan I/Lone fortælle hvad farve denne er?
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2012, 17:47 »
Men er søvfarvet ikke mere "hvid" ??? For den jeg har er gylden/gul  ??? Lissom på billedet...

Når jeg ser de sølvhalsede i galleriet synes jeg i hvert fald ikke den ligner...

Og tak for linket Marianne ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kan I/Lone fortælle hvad farve denne er?
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2012, 17:55 »
Jeg har lige kikket på den franske klubs side, og det tætteste jeg kommer er en ikke helt korrekt farvet sort sølvfarvet, MEN når man ikke kan se hele dyret kan det kun blive et gæt ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Kan I/Lone fortælle hvad farve denne er?
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2012, 18:03 »
Kunne det være et miks af kobber og sølv så  ;) Det har været mit bedste bud på den jeg har gående i hvert fald, fordi Thomas som jeg har den fra havde sortkobber og 1 sølvhalset høne efter hvad jeg har fået fortalt.
En af mine venner herover havde fået æg fra Thomas, og der kom kun 1 kylling ud af dem...derfor sendte han den ensomme kylle hjem til mig, fordi jeg havde flere maraner og han ikke havde nogle. Så mit bud er jo, at den eneste kylling der klækkede "uheldigvis" viste sig at være fra et æg der kom fra den sølvhalsede  ??? Dvs måske sølv mor og kobber far...hvad den så har arvet og gi'r videre blir lidt spændende denne sommer. Eftersom han er min eneste hane nu, så er det jo hans kyllinger jeg kommer til at se  ::)

Men den har i hvert fald samme sadelfarve som den "amputerede" han på billedet  :D

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Kan I/Lone fortælle hvad farve denne er?
« Svar #6 Dato: 05 Februar , 2012, 19:29 »
Også i Frankrig er det et problem at få det sidste kobber ud af de sort sølvhalsede, så jeg tror at din teori om "kyllingens" ophav er rigtig.

Farven på hønen kan vist ikke blive ret meget mere Blå Kobberhalset. Jeg er ikke ekspert, men den er flot. desværre kommer der for få blå afkom når man parrer blå med blå.

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Kan I/Lone fortælle hvad farve denne er?
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2012, 19:33 »
Hej Karina- jeg kender godt hanen, det er Susannes ex-hane og han er netop lavet af en blanding af sølvhalset og sort kobber. Den blå høne på billedet er efter denne hane og en splash kobber høne.

Så han kan altså sagtens lave kobber afkom din hane, men du bør nok ikke bruge ham til at avle sølvhalset med /d
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Kan I/Lone fortælle hvad farve denne er?
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2012, 19:38 »
Iøvrigt Karina- ville jeg selv have beholdt min sølv/kobber miks hane fra Thomas, han tegnede nemlig virkelig godt. Hvis din er ligeså god så behold ham endelig og lav masser af afkom efter ham og de kobber høner. Derefter sorter kraftigt /o

Har du nogle blå kobber høner?

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kan I/Lone fortælle hvad farve denne er?
« Svar #9 Dato: 05 Februar , 2012, 19:43 »
Det er nemlig et kæmpe problem med den kobberfarvede i det sølv. I Belgien er de ret langt fremme med dem, der er min hane fra og hverken ham eller hans to brødre havde andre farver end sort og sølv i fjerdragten. Ham som jeg har nu bliver to år til sommer og han er stadig fuldstændig sølv, hvor han skal være det. Han er ikke blevet gul i sollyset :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Kan I/Lone fortælle hvad farve denne er?
« Svar #10 Dato: 05 Februar , 2012, 19:45 »
Man ser det nemlig især i hanerne Mikkel. Hold dine sølvhalsede fra de kobber. Hvis du skal blodforny så brug tværstribede, sort sølv hane på tværstribede høner så får du sort sølv høner ud af det /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

karina dj

  • Gæst
Sv: Kan I/Lone fortælle hvad farve denne er?
« Svar #11 Dato: 05 Februar , 2012, 21:42 »
Sikken en dejlig tråd  *o

Johanne, jeg har sagt det før og siger det igen...du er  *p

Jeg har en enkelt blå kobberhøne som han går sammen med nu...og ingen sølvhalsede at lave fejl på  :D så det er bare derudaf og måske held i uheld den anden døde  :-\

Men hvad blir mon så udfaldet procentvis i afkom på denne hane og den blå kobberhøne, samt denne hane og sort kobberhøne  ???

Jeg skal nok få taget et billede af ham så han kan få pil op- eller ned  ::)  :-\ Heldigt for mig han var en sen kylling, så han ikke blev slagtet sammen med de resterende maraner...

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan I/Lone fortælle hvad farve denne er?
« Svar #12 Dato: 05 Februar , 2012, 21:46 »
Guld og sølv skal holdes adskilt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Kan I/Lone fortælle hvad farve denne er?
« Svar #13 Dato: 05 Februar , 2012, 21:51 »
 :D Ja det siges vist  ;)

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Kan I/Lone fortælle hvad farve denne er?
« Svar #14 Dato: 05 Februar , 2012, 22:07 »
Jeg har også 2 haner i den farve :) Synes de er smukke! ( Selvom den ene bare "lige pludselig" var her... )
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand