Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: guldgøgespættet maran i DK ?  (Læst 20326 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #15 Dato: 05 November , 2011, 19:01 »
Iøvrigt er legbar hos Maran forskellig fra legbar hos andre racer, idet farven på hønens bryst ikke skal være laksefarvet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #16 Dato: 05 November , 2011, 19:44 »
Og så er det nu at vi må ha et billede af en legbar maran og en guldgøgespættet maran  :D

Jeg er spændt på at høre om ægfarven, men den blir vel et mix af de 2  ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #17 Dato: 05 November , 2011, 20:09 »
guld gøge spættet er en form for legbar, som den ser ud hos Maranerne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #18 Dato: 05 November , 2011, 20:11 »
Ja det kan jeg jo forstå, det er derfor jeg gerne vil se billeder... for ellers aner jeg jo ikke om det er det ene eller det andet der går herhjemme  ;D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #19 Dato: 05 November , 2011, 20:17 »
Du kan se Maran farver her : http://www.marans.be/EN/pages/ChrisHome.htm
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #20 Dato: 05 November , 2011, 20:21 »
Tak Lene, men øhh, hvad hedder legbar på engelsk?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #21 Dato: 05 November , 2011, 20:30 »
Der er farven legbar og racen Legbar "Italiener"

Legbar hedder legbar på engelsk også.

Legbar hos Maran kaldes golden cuckoo (guld gøgespættet). Hønen har bare ikke det laksefarvede bryst, som legbarfarvede høner i andre racer har.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #22 Dato: 05 November , 2011, 20:48 »
Ok! Nu er jeg forvirret  :D

Er legbar haner magen til guldgøgespættede haner, og det samme med hønsene, bortset fra at damerne ikke ligner legbar i den forstand vi kender det hos andre racer  ???

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #23 Dato: 05 November , 2011, 20:55 »
Jeg har ikke standarden på legbar for Maran, der må du se på billederne fra den franske hjemmeside, som jeg linkede til og så sammenligne.

Men gold cuckoo som de hedder er en form for legbar eller guld gøgespættet, som er oversættelsen på dansk.
Men da der ikke er noget som hedder gøgespættet mere på dansk, så er spørgsmålet om hvad gold cuckoo så skal kaldes og vil det nærmeste så være at kalde den legbar.

Maran i legbar er ikke anerkendt her i DK. Men det kunne være sjovt at prøve at få den anerkendt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #24 Dato: 05 November , 2011, 21:38 »
Ok, så har jeg forstået det korrekt. En "legbar" maran er det samme som guldgøgespættet maran  ;)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #25 Dato: 05 November , 2011, 22:30 »
Det vil svare til det samme, da bar står for kønsvisende mener jeg. Grunden til at de ser lidt forskellige ud i stribningen i forhold til race Legbar er at det er to forskellige gener for stribning. Den ene kaldes tværstribning, som ses ved Plymouth Rock og den anden er gøgespættet/gråstribet som ses ved Maran. Dette udgør forskellen i stribningen, men ikke brystfarven.
Brystfarven kommer nok af det Brune/Guld dyr man har brugt til frembringelsen af denne race/farve. Brune Italiener høner og Danske Landhøner har det røde/laksefarvet bryst og derfor er det nok gået med over ved parringen. Ved Maran har man brugt de Kobberfarvede der ikke har denne brystfarve og derfor ses det heller ikke i den Legbarfarvet Maran.
Jeg tror det højst sandsynlig er derfor.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

karina dj

  • Gæst
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #26 Dato: 05 November , 2011, 22:51 »
Altså tusind tak begge 2 for jeres tålmodighed...bli'r simpelt hen grebet af videbegærlighed og må være sikker på jeg har forstået det korrekt!  ::)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #27 Dato: 05 November , 2011, 22:57 »
Det gør bestemt ikke noget. Jeg bliver selv meget interesseret når der er noget jeg ikke ved og vil gerne lære det.
Jeres Legbar/Guldgøgespættet lyder som et spændende projekt. Hvis I så alle tre går igang vil det være nemmere at få dem godkendt(kun to fra hver), men også blodfornyelse, hvis I laver dem uafhængig af hinanden. Så er der i så tilfælde lavet en god stamme at starte ud med og sprede ud til folket uden at de selv skal lave dem for blodfornyelse.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #28 Dato: 06 November , 2011, 14:46 »
Ja det kunne være sjovt at få dem godkendt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #29 Dato: 10 November , 2011, 14:06 »
Forresten så var der en artikkel i det grønne blad i oktober bladet om Maran og der var faktisk et billede af 1,1 legbar-
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub