Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: guldgøgespættet maran i DK ?  (Læst 20327 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
guldgøgespættet maran i DK ?
« Dato: 18 August , 2011, 20:29 »
Er der stadig guldgøgespættede maraner i DK ?    Billeder ?
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #1 Dato: 18 August , 2011, 20:34 »
Jeg har nogen men ingen billeder lige pt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #2 Dato: 18 August , 2011, 20:47 »
En Maran unghane, ikke udfarvet endnu.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #3 Dato: 19 August , 2011, 17:14 »
Det er godt at høre - jeg vil selv prøve at lege lidt med at krydse kobberfarvet og gøgespættet maran.  Og så ville det jo være dejligt om det var til at opstøve en sådan hanekylling når der engang skulle blodfornyelse til  :)
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #4 Dato: 05 November , 2011, 16:22 »
Hvordan opnår man farven?

Jeg har jo 2 haner gående, og hvad sker der så hvis de krydses med kobberhøner?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #5 Dato: 05 November , 2011, 17:06 »
Jeg vil tro at de skal bruges på gråstribede høner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #6 Dato: 05 November , 2011, 17:27 »
Ok, tak Lene... så kan jeg ligeså godt slagte dem  ;) Synes ellers de er så smukke...

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #7 Dato: 05 November , 2011, 17:57 »
Du kan da holde den bedste og gøre forsøget med de kobberfarvede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #8 Dato: 05 November , 2011, 18:00 »
Skal jeg forstå det sådan at det ikke er en farve man har, men laver på 2 forskellige forældre? Forstået på den måde at guldgøgespættet hane og høne ikke gi'r ´deres egen farve videre til efterkommet?

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #9 Dato: 05 November , 2011, 18:08 »
Det bedste vil nok være at bruge en kobber hane på gråstribede høner. Fra denne blanding tager du så gråstribede hanekylling og parre tilbage på kobber høner.
Nu skulle farven og tegning være på plads. Det er det også avlsmæssigt for hønerne, men ikke helt for hanerne endnu og derfor skal vi også have dem avlsmæssigt rene også.
Dette gøres ved at lave en søskendeparring og udvælge en hanekylling, der også skulle være ren avlsmæssigt. Dette kan vidst kun tjekkes ved kontrolforsøg med kyllinger til følge. Hvis man så har fundet en ren hane kan man parre den tilbage på sine moder/tanter og derved stabalisere farven og holde den ren. Dette kan man også allerede have gjort ved kontrolforsøget.
Derefter kan man avle videre med sin nye stamme. Hvis der er en anden der har kørt sideløbende kan man bytte for nyt blod.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #10 Dato: 05 November , 2011, 18:19 »
Jeg parrede kobberfarvet hane på gråstribede høner og resultatet blev at alle haner blev guld gøgespættet/legbar og alle høner sorte eller kobberfarvede.

I år har jeg så brugt guld gøgespættet/legbar hane på mine høns som har været kobberfarvede, gråstribede og blå kobberfarvede.

Jeg har enkelte høner som er guld gøgespættet/legbar samt nogle andre "sjove" nogen. Jeg har bla. fået en høne som er ganske god blå med randtegning.

Men jeg vil da gå fra at guld gøgespættet/legbar på guld gøgespættet/legbar vil give guld gøgespættet/legbar.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #11 Dato: 05 November , 2011, 18:19 »
Hold da op Frank...du er godt nok et omvandrende leksikon  :D  /o Ta'r hatten af for dine altid totalt beundringsværdige svar taget din alder i betragtning. Hvad kan du så ikke om 10-20-30 år  :D

Det lyder alt for kompliceret til mit "hobbybrug", tror jeg "nøjes" med de kobberfarvede  ::)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #12 Dato: 05 November , 2011, 18:40 »
Det er ikke så svært igen. Nok bare mig der får det til at lyde sværre end det er. Jeg har taget det efter et skema for Brune Danske Landhøns krydset med Tværstribede Plymouth Rock.
Grunden til at du får det i første generation Lene er at dine gråstribede bærer guldfaktor i stedet for sølvfaktor, som jeg troede de gjorde.
Derfor kan man droppe den første parring i så tilfælde og bruge gråstribede hane på kobber høner.
Grunden til at jeg gerne vil have renavlet hanen er at for ellers kan der stadig komme kobberfarvede og sorte høner ud af det selvom du parre Legbar med Legbar. Da hanen vil være split, men ellers følger dine hvad de skal ifølge min avlighedslære Lene, Hvilket er ganske godt hvis det er dem du er ude efter.

Så Karina hvis du gerne vil er det ikke så svært.
Første år tager du er af dine pæne gråstribede haner og sætter på kobberfarvede høner.
Andet år tager du en hanekylling fra det mix og sætter på rene kobberfarvede høner.
Trejde år tager du guldgråstribede og sætter på guldgråstribede.
Fjerde år tager du forhåbenlig en ren hane og sætter på trejde års høner hvilket skulle renavle dem og de vil give den farve efterfølgende. Hvis det ikke er en ren hane vil du få nogle sorte og kobberfarvede høner en gang imellem hvilket ikke vil være det værste for dig nok. De kan sælges/spises hvis det er.

Mange tak for de rosende ord.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

karina dj

  • Gæst
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #13 Dato: 05 November , 2011, 18:48 »
Puuuhaaa Jeg blir jo helt forpustet  :D
Jeg har faktisk osse en, men kun en gråstribet hane...

Har i en anelse om ægfarven fra guldgøgespættet maran er meget lysere end kobber maran? Det må du næsten vide Lene  ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: guldgøgespættet maran i DK ?
« Svar #14 Dato: 05 November , 2011, 18:57 »
Jeg er nu ret ny udi i de der Maraner, jeg startede med dem i 2009. Med at købe rugeæg fra kobberfarvede og lidt grå stribede høner.

Indtil videre har de kobberfarvede lagt de største og mørkeste æg. Og de gråstribede mindre og lysere æg.

Så blandede jeg farverne, for at prøve at lave legbar, for den farve kan jeg rigtig godt lide.

I år har jeg så et par legbar høner, men de er ikke begyndt på æglægning endnu.

Jeg har kun Maran for sjov og ville ikke gå så meget op i det med farver, men måske bliver det mere seriøst...... hvis jeg kender mig selv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub