Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Har nogen oplevet at maran skrukker?  (Læst 34571 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Har nogen oplevet at maran skrukker?
« Svar #30 Dato: 31 Marts , 2011, 15:30 »
ØV!

Havde sat hegn om skrukken inde i hønsehuset, så hun kunne ligge i fred for de andre, men den anden morgen var hun kommet udenfor (foderet på den anden side så åbenbart bedre ud - det kom ellers fra samme korntønde ::)) og kunne ikke komme tilbage til sine æg igen. Derfor fjernede jeg hegnet.

Det gik også godt et par dage, hvor jeg hver aften kunne løfte skrukken og snuppe det ekstra æg, der var blevet lagt i løbet af dagen. Men tirsdag gik det galt! Der lå et ekstra æg, men et af rugeæggene var smadret :'(

ØV ØV ØV

Nu har damen så fået eneværelse i et andet sted i stalden og derfra ligger hun så og følger nøje med vores i gøren og laden.  ;D
Med venlig hilsen Heidi

Susanne

  • Gæst
Sv: Har nogen oplevet at maran skrukker?
« Svar #31 Dato: 31 Marts , 2011, 19:37 »
Pyh - det kunne ha været en meget værre historie. :o

Heldigvis mistede du kun et enkelt æg - der er stadig håb for resten  /o

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Har nogen oplevet at maran skrukker?
« Svar #32 Dato: 11 April , 2011, 21:55 »
Så nærmer tiden sig. 21. dage er gået i morgen aften. Men jeg kunne ikke dy mig og lige lurer under hende her til aften - men de er alle endnu fine og hele. I hvert fald den side der vendte opad, så jeg skyndte mig at dække dem til med skrukkemor igen.
Med venlig hilsen Heidi

Susanne

  • Gæst
Sv: Har nogen oplevet at maran skrukker?
« Svar #33 Dato: 11 April , 2011, 23:02 »
                                      <L <L <L

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Har nogen oplevet at maran skrukker?
« Svar #34 Dato: 12 April , 2011, 09:36 »
Stadig ingen :-\ Skrukkemor var ude at spise og strække sig da jeg var ovre og åbne lemmen, så jeg kunne lure uden at forstyrre, men ingen kyller endnu...
Med venlig hilsen Heidi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Har nogen oplevet at maran skrukker?
« Svar #35 Dato: 12 April , 2011, 11:50 »
Hvis skrukken går af reden, er det ikke lige op over, for når først det er tæt på viger hun ikke fra reden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Har nogen oplevet at maran skrukker?
« Svar #36 Dato: 12 April , 2011, 13:51 »
Hmm...  :'(

Nå godt jeg ikke er hjemme før sent i aften, så kan jeg da i hvert fald ikke forstyrre  ;D
Med venlig hilsen Heidi

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Har nogen oplevet at maran skrukker?
« Svar #37 Dato: 13 April , 2011, 22:30 »
I morges hørte jeg pippe lyde under skrukken. Men jeg styrrede mig og tog på arbejde uden at forstyrre yderligere. Her til aften er det dag 22, så jeg løftede forsigtigt skrukkemutter og der var den fineste lille sort/hvide kylling *o.

Men der var desværre også en lille flad kylling <W <W  Jeg er usikker på om den var som den skulle være, synes det så ud som om der var noget på maven, der ikke så rigtig ud. Men den var i hvert fald meget flad og meget død. ØV!

Der er stadig 4 æg tilbage, men der er overhovedet ikke hul på, så jeg tror desværre ikke der er liv i dem. Jeg har ikke fået lyst dem fordi den anordning jeg har ikke kunne lyse igennem de mørke æg, så om det er manglende befrugtning eller ikke udviklede kyllinger ved jeg ikke. Jeg har valgt at lade de 4 æg ligge under hønen til i morgen aften, men jeg tror ikke på at der sker mere.

Så nu håber jeg bare skrukkemutter passer godt på den ene bette en hun trods alt har fået.

Forsøgte at tage et billede af den, men det var for mørkt i huset her til aften, så det er meget sløret og det er lige før at man ikke kan se at det overhovedet er en kylling. ;D
Med venlig hilsen Heidi

Susanne

  • Gæst
Sv: Har nogen oplevet at maran skrukker?
« Svar #38 Dato: 13 April , 2011, 22:45 »
Det er godt, at der ihvertfald kom en enkelt kylling! Der kan sagtens være tale om manglende befrugtning - dine æg er de første fra den flok, som bliver ruget ud. Derfor har jeg ingen statistik.

Randi har fået en portion, som er ved at blive udruget, og jeg har selv en portion i rugemaskine, så det er jo lidt spændende om hanen kan sit kram.

Det er specielt glædeligt, at din maranhøne faktisk selv har ruget kyllingen ud! Håber kyllingen bliver en smuk superæglægger, der leverer de fineste mørkebrune æg - eller evt en fin hane, der sammen med dine to høner kan sikre artens beståen på din matrikel langt ind i fremtiden.  :D

Tillykke med den  *p

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Har nogen oplevet at maran skrukker?
« Svar #39 Dato: 14 April , 2011, 07:57 »
Du kan jo prøve at lave vandtesten på de resterende æg Heidi.

Men tillykke med den lille nye kyllebaby :)
Det er lige stort hver gang :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Har nogen oplevet at maran skrukker?
« Svar #40 Dato: 14 April , 2011, 20:55 »
Er der kommet flere kyllinger Heidi? ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Har nogen oplevet at maran skrukker?
« Svar #41 Dato: 15 April , 2011, 18:56 »
Jeg er i sorg! :'( :'( :'(

Der kom desværre ikke flere kyller. Så jeg havde besluttet at uanset hvad det var for en, så var den fredet i særklasse A.

Men, men den holdt ikke længe. Her til aften fandt jeg den liggende død. De andre høns havde væltet tråden indtil skrukken og den lille dyrebare lå ved vandtårnet og var kold og død. Der er ingen ydre skader at se, så jeg tror ikke de har skadet den bevidst, men snarere at den er blevet mast.

Hvordan kan maraner/orper der ellers ikke gider forcere et 60 cm havehegn komme op på et på 1,3 m! De kan åbenbart meget når der står mere spændende foder på den anden side. Det er sidste gang en skruk får lov til at ligge i hønsehuset her hos mig, fremover er det eneværelse til kyllerne er lidt større.

Øv for en møgstart på weekenden.

Nu skal der programmeres skrukhøns og samles rugeæg.

Med venlig hilsen Heidi

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Har nogen oplevet at maran skrukker?
« Svar #42 Dato: 15 April , 2011, 19:02 »
 *t
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Har nogen oplevet at maran skrukker?
« Svar #43 Dato: 15 April , 2011, 20:04 »
 *t
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Har nogen oplevet at maran skrukker?
« Svar #44 Dato: 15 April , 2011, 21:34 »
*b
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk