Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad kigger man efter hane/høne ??  (Læst 26627 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Dato: 02 ſeptember , 2013, 17:25 »
Hanetræk : større hoveddele dvs. større kam og hagelapper, bredere hoved. Kraftigere ben (løb), Spidse fjer i halsbehæng, sadelbehæng og seglfjer (hvis det ikke er en race, hvor hanen er hønehalet). Sporer (nogle høner kan dog også udvikle sporer).

Hønetræk : mindre hoveddele, mere feminin af udtryk. runde fjer i halskrave og ingen sadel og seglfjer i hale.

Farver : legbar farvede dyr er kønsvisende allerede ved klækning. Ved de båndede varieteter kan der ses køn, når kyllingerne begynder at sætte fjer.

Gråstribet og tværstribet kan der ses køn, når kyllingerne begynder at sætte fjer idet hanernes mørke striber er smallere end de lyse striber, og dermed ser hanerne lysere ud end høner, som har mørke og lyse striber, som er lige brede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #1 Dato: 03 ſeptember , 2013, 19:23 »
Og lidt billeder her
http://www.feathersite.com/Poultry/CGP/Sex-links/BRKSexLink.html

(skrækkelig link-tekst, men den er OK...)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Ellen53

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #2 Dato: 21 November , 2013, 13:45 »
Hej 1000 tak for hjelpen så vel jeg gå ud og studere mine Araucaner kyllinger og se hvem der er hvem <E Mvh Ellen53

Offline Missyida

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2014, 09:00 »
Kære begge - jeg ville ønske jeg forstod alle termerne så jeg kan regne ud hvad mine brahmaer er.
Meditativ nybegynder ejer af königsberger, Maran, rheinländer og brahma.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2014, 09:22 »
Her er en lille oversigt over hvad de forskellige hedder og med de almindeligste træk som man kan kønsbestemme på.

Modellen er en blå Jersey Kæmpe.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Missyida

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2014, 13:04 »
Her er en lille oversigt over hvad de forskellige hedder og med de almindeligste træk som man kan kønsbestemme på.

Modellen er en blå Jersey Kæmpe.

SEJT!
Meditativ nybegynder ejer af königsberger, Maran, rheinländer og brahma.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #6 Dato: 21 Januar , 2015, 19:02 »
OBS : For sådan bare nogenlunde at kunne kønsbestemme jeres høns, så fordres det  at billederne I Tager er skarpe, taget fra siden så man kan se hele dyret og evt. også et nærbillede af hovedet taget fra siden.
Endvidere skal billederne være tæt på, så det er nemt at se dyret.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #7 Dato: 21 Juli , 2016, 20:21 »
Her er lidt om kendetegnene ved en hane.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Claus Gundersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #8 Dato: 28 Oktober , 2016, 17:06 »
Jeg er voldsomt meget i tvivl om jeg har tre haner og en høne, eller hvad det er. Jeg har købt det som værende 3 høner og en hane. Men jeg er slet ikke dygtig/erfaren nok til at kunne skelne i de små detaljer, ud over selve kam og hagelapper.
Jeg har taget nogle billeder men kan ikke uploade dem her, pga størrelsen på billederne. Redigere jeg billederne i dårligere opløsning, bliver de utydelige og uskarpe. Mon her er en der kan hjælpe mig, evt via email, med at afgøre hvad det er jeg har gående?  Der er kun en der galer, og det er ham som er købt som hane. De er alle ca fra april/maj i år.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #9 Dato: 30 Maj , 2020, 13:12 »
Nu starter den nye omgang med 100 vis af tråde omhandlende " hane eller høne".
Så måske kan dette indlæg være lidt til hjælp.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #10 Dato: 23 Juni , 2020, 11:31 »
Op igen
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline PernilleTJ

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Hvad kigger man efter hane/høne ??
« Svar #11 Dato: 25 April , 2022, 13:04 »
Hvor tidligt kan man begynde at kønsbestemme? Vi er utålmodige her i hønseholdet, de er kun lige blevet 4 uger og er lidt blandede racer 😅😁😴