En simpelt hønselem automatik
For 5 år siden købte jeg en ATX lågeautomatik fra Tyskland, med lyscensor og timer.
2 år efter havde jeg besøg af ræven i hønsehuset, den tog 4 høns. Det viste sig at den ikke lukkede fordi lyscensoren var holdt op med at virke.
Så kørte det videre med timeren i et års tid indtil timeren stod af og ræven tog 6 høns inde i hønsehuset.
Nu satte Jeg en extern timer til og det virkede til i vinter, da tømte ræven hønsehuset, på nær en ung sussex og en 4 år gammel maran.
Et problem med automatik er at man vænner sig til den og når den så går i stykker kan der godt gå nogen tid inden man opdager det.
Misforstå det ikke jeg passer mine høns godt, de har en indhegnet have på 7000 m2, jeg er rundt at kikke flere gange om dagen.
De automatikker man kan købe er ikke særligt robuste og de er vanskelige at reperere. Derfor besluttede jeg at lave min egen automatik. Nu er den færdig, den er utrolig simpel og så er den billig
Her er materieale list.
DPDT Power Relay 10 kr. Kina (Aliexpress)
300mm Linear Actuator 300 kr. Kina (Amazon)
Døgnur 20 kr harald nyborg
12V-200MA strømforsyning 0 kr. kluns
12V-3A strømforsyning 35 kr. Kina )Aliexpress)
Den linear actuator udvider sig når den får + til + og - til - , når man bytter rundt på ledningerne trækker den sig sammen og når den når yderbunkterne stopper den selv. den kan trække og skubbe med 30 kg, derfor er den anbragt så højt at jeg kan have et stykke snor mellem activator og låge. ( Så er det kun lågens vægt der kan trykke på en uheldig høne) Den åbner med 10 mm i pr sek.
DPDT relæet Kan sammen med døgnuret bytte rundt på + og - til actuatoren.