Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Apropos fugleinfluenza  (Læst 14161 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Apropos fugleinfluenza
« Dato: 06 November , 2020, 06:23 »
Fugleinfluenzaen er desværre tæt på os igen. Det betyder, at dine høns fra 6. november 2020 skal være i indhegning. Er indhegningen/hønsegården under 40 m2 behøver du ikke overdække den, men det anbefales, så vilde fugle ikke kan komme ned i hønsegården. Er gården over 40 m2, skal den overdækkes, men mågetråde er nok, ligesom trækroner og andet buskads der dækker, er fyldestgørende.

Fra Fødevarestyrelsen:
Fjerkræ og fugle skal beskyttes mod kontakt til vilde fugle

Alle fugle og fjerkræ skal være indhegnet. Det betyder, at hvis du har høns eller andet fjerkræ til at gå frit på din grund, så skal de lukkes ind i en indhegning uden mulighed for at slippe ud.

Hvis din indhegning er større end 40 m2, så skal den desuden overdækkes med net eller mågetråd for at forhindre vilde fugle i at få adgang. Du kan også vælge at lukke fjerkræet helt ind eller etablere fast tag over hønsegården, hvilket er de sikreste metoder, hvis du vil undgå, at dit fjerkræ kommer i kontakt med vilde fugle.

Hvis din indhegning er 40 m2 eller mindre, så er der ingen obligatoriske krav til overdækning, men Fødevarestyrelsen anbefaler alligevel, at man sikre sig med en form for overdækning.

Træer og større tætte buske kan erstatte kravet om overdækning for det areal af indhegningen, som trækronen og busken dækker. Det øvrige areal i indhegningen er fortsat omfattet af kravet om overdækning.


Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Apropos fugleinfluenza
« Svar #1 Dato: 07 November , 2020, 20:15 »
Dejligt du sørger for at orientere os om gældende regler.
Jeg har i dag lukket for udgang fra hønsegården, men det syntes mine høns ikke er ok. De bryder ud, så nu foregår der en systematisk undersøgelse af hegnstråden, for at finde udgangen jeg ikke kender til, pu ha  :P

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Apropos fugleinfluenza
« Svar #2 Dato: 17 November , 2020, 16:45 »
Nu er fugleinfluenza kommet ret tæt på for nogle i Danmark. Der er konstateret et udbrud af fugleinfluenza i en indendørs erhvervsbesætning Tustrup, syd for Randers. Så Fødevarestyrelsen har indført 3 km og 10 km zoner omkring ejendommen. Reglerne gælder også hobbybesætninger. Reglerne kan findes på dette link https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Zoner-ved-h%C3%B8jpatogen-fugleinfluenza-hos-fjerkr%C3%A6-og-fugle-i-fangenskab.aspx .
Men der er nu fundet død vilde fugle med højpatogen fugleinfluenza, flere steder i landet fra Nordjylland til Sønderjylland og på tværs fra Vestjylland til Sjælland og Lolland/Falster (incl. Møn). Så nu skal alle hobbybesætninger holde øje med om deres høns skal lukkes inde (Staldpligt).  :'(
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Apropos fugleinfluenza
« Svar #3 Dato: 17 November , 2020, 21:49 »
Staldpligt ?????

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Apropos fugleinfluenza
« Svar #4 Dato: 21 November , 2020, 02:56 »
Ang. 'farvet polyestertråd i diameter 1,5 - 2 mm' til overdækning af hønse/andegård:

Er der nogen, der ved hvor man købe det eller hvad det ellers hedder? Og hvorfor materialet skal være polyester?

Er murersnor f. eks. polyestertråd? Den kan fås i den rigtige diameter og er farvet.

Nogle sytrådsforretninger har polyestertråd, men den er på små ruller og ser for mig ud som om det er for elastisk. Den skal jo være sidde stramt og ikke hænge.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Finn Storgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Apropos fugleinfluenza
« Svar #5 Dato: 25 November , 2020, 13:59 »
Man kan købe farvet net her:
https://www.strandbynet.dk/produkter/voliere-landbrug/kartoffelnet.aspx
Jeg har et net herfra der dækker 800 kvadratmeter hønsegård. Jeg købte det dog for at undgå kragerne tager kyllingerne.
2.15 Sølv Sort/randet Wyandotte