Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Avl af gæs  (Læst 5043 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

rugemaskine

  • Gæst
Avl af gæs
« Dato: 23 ſeptember , 2011, 16:10 »
Hej, jeg har 1,1 svanegæs som jeg vil avle på, men hvornår begynder gæs at lægge æg og hvordan skal jeg bære mig ad med æggene. Ruger gæs selv og bliver de selv "skruk". Gasen halter pga, transporten men kan det gøre skade på gæslingerne alså "Indavl"

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Avl af gæs
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2011, 17:38 »
Hej, jeg har 1,1 svanegæs som jeg vil avle på, men hvornår begynder gæs at lægge æg og hvordan skal jeg bære mig ad med æggene. Ruger gæs selv og bliver de selv "skruk". Gasen halter pga, transporten men kan det gøre skade på gæslingerne alså "Indavl"

Hej Hallil.
Jeg ved ikke hvornår gæs lægger æg men de gør det nok ikke mere i år.De ruger helt sikkert selv,ellers ville de snart uddø.Der må være en rugevejledning her på siden du kan bruge.Hvis gasen halter p.g.a. en transportskade,så er det ikke noget gæslingerne arver.Indavl er noget der opstår når man avler med de samme dyr igen og igen gennem mange år.Så opstår der nogle defekter på dem som et resultat af at de er for meget i familie med hinanden.Det er derfor man skal have blodfornyelse i form af en gase uden for "familien". /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

karina dj

  • Gæst
Sv: Avl af gæs
« Svar #2 Dato: 23 ſeptember , 2011, 17:54 »
Det er nu ikke alle gæs der er lige rugevillige...

Nu ved jeg ikke om det er anderledes med svanegæs end andre gæs, men ellers skulle de gerne lægge æg når de er et år. Dvs hvis dine er fra i år, skal du først regne med at kunne avle til næste år. Al den slags kommer med foråret  :D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Avl af gæs
« Svar #3 Dato: 23 ſeptember , 2011, 20:26 »
Mine Svanegæs begynder at lægge æg i marts måned. Mine har selv ruget gæslinger ud et enkelt år (2009), hvor æggene for en gangs skyld ikke blev taget af forskellige æggeglade m..dyr.
« Senest Redigeret: 23 ſeptember , 2011, 20:40 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Avl af gæs
« Svar #4 Dato: 23 ſeptember , 2011, 23:35 »
Ja som Lene skriver så lægger gæssene æg til foråret, men da en Svanegås lægger ca 40 æg, ja så skal de første 30 i rugemaskinen. Hvis du er heldig begynder de så selv at ruge, men jeg får sjældent ret meget ud af det når de selv ruger.
Men det er utroligt flot når en Svanegås kommer med sine egne gæslinger.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk