Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel  (Læst 89496 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #165 Dato: 01 November , 2008, 19:41 »
Hej Mikkel!

Mit tidligere tilbud står stadig ved magt, så du giver bare besked, hvis det er  ;)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #166 Dato: 02 November , 2008, 06:44 »
Super Bernau.

Hvad så med at vi bruger søndagen på dels at nyde det knasende frostvejr, dels at få lavet en kort og præcis spørgsmålsliste til dyredoktoren? ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #167 Dato: 02 November , 2008, 14:55 »
Har en god liste, som jeg lige sender. Har i flere så lig dem til ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #168 Dato: 02 November , 2008, 17:42 »
Husk lige nummeret til doktor-manden sammen med listen ;)

Jeg har noteret symptomer, hvor længe disse har stået på, de forskellige præparater etc fra dine indlæg, men hvis der er noget, der ikke er med i disse, så skriv det ned også.  <A <S <C
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #169 Dato: 02 November , 2008, 18:10 »
En ting mere, men det er nok af medicinen. Nogle af dem er begyndte at ligge en hvid pøl vand, ligner en lort, men det er helt hvidt og ligesom vand :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #170 Dato: 03 November , 2008, 17:00 »
Så er der nyt fra dyrlægen som  J. Bernau har været så flink og ringe til for mig :).

Her kommer spørgsmål og svar.

Spørgsmål:

1. Hvad hedder sygdommen?

2. Hvad hedder den medicin jeg får lige nu?

3. Hvor længe går der før at de er forsvarlige at spise igen?

4. Hvor længe går der før at der må sælges af de ramte dyr?

5. Hvornår må jeg købe nye dyr til flokken? Altså hvor længe skal de være i karantæne?

6. Hvis der kommer nye høns ind kan de så risikere at få sygdommen?

7. Vil kyllinger af de høns der er behandlet have medicinen i sig? Og vil sygdommen kunne vidergives i de nye kyllinger?

8. Vil det være nødvendigt at gøre rent når sygdommen er slået ned, så den ikke sidder tilbage i rummet og smitter nye? Eller vil der bare skulle gå nogle måneder og så er der ingen fare mere?

1) De har CRD (cronic respatory disease). Dvs. en uspecificeret luftvejsinfektion. Det er en mere eller mindre kronisk virus, hvor hønsene blive angrebet først af virus og derefter dannes en bakteriel infektion. (Ligesom når vi mennesker har influenza; først fnyser, nyser og hoster man og så kommer en masse slim etc.)

2) De får Tetracyclin nu (et bredspektret antibiotika).

3) Du må spise dem igen efter de har været medicinfri i 45 dage.

4) Du må sælge dyrene, når flokken er symptomfri. Men oplys altid køber om, at de har været syge! De kan være raske smittebærere. Det kan være hans høns ikke har antistof mod denne virus og så har han en flok syge høns... Det skal han være klar over. (Han bør få sine høns vaccineret med den vaccine, der omtales i pkt 6!)

5) Du må i princippet købe nye høns, når de gamle er symptomfri, men...

6) ...nye høns i din flok vil dog også kunne smittes. Det vil være en god idé at vaccinere din flok med en udvidet vaccine mod NC + multi IB. Dvs en, der udover at dække New Castle Disease også beskytter mod infektiøs bronkitis.
(Jeg lægger den på forum, når jeg modtager den fra ham, så alle kan få glæde af den).

7) Medicinen vil ikke overføres til kyllinger af behandlede dyr. Men sygdommen kan overleve i slimhinden, så derved er kyllingerne udsat for smitte. (Endnu en god grund til at vaccinere - ca i 3 mdrs alderen).

8)En grundig rengøring af hønsenes hjem vil sænke smittetrykket betydeligt. Du vil dog ikke være 100% sikker, da netop hønsene kan være smittekilden. (Raske smittebærere). Men det er bestemt en god idé at finde kost og spand frem!
- Hvis du helt vil udrydde smitten, så er det på industrimanér: dvs alle dyr slås ned og der startes på ny efter en disinfektion af alt og alle... Men det er jo ikke en hobbyavlers første valg, da det jo bl.a. er genmateriale, du derved udrydder, og ikke "bare" et ærgeligt produktionstab... Så hold dampen oppe!   
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #171 Dato: 03 November , 2008, 17:02 »
Nå Mikkel... Så har jeg ringet og fået en udredning af dyrlægen.
Meget flink mand og han ved udmærket, hvad han har med at gøre, så behold bare ham som dyre-doktor! 

Tager først din liste:

1) De har CRD (chronic respiratory disease). Dvs. en uspecificeret luftvejsinfektion. Det er en mere eller mindre kronisk virus, hvor hønsene blive angrebet først af virus og derefter dannes en bakteriel infektion. (Ligesom når vi mennesker har influenza; først fnyser, nyser og hoster man og så kommer en masse slim etc.)

2) De får Tetracyclin nu (et bredspektret antibiotika).

3) Du må spise dem igen efter de har været medicinfri i 45 dage.

4) Du må sælge dyrene, når flokken er symptomfri. Men oplys altid køber om, at de har været syge! De kan være raske smittebærere. Det kan være hans høns ikke har antistof mod denne virus og så har han en flok syge høns... Det skal han være klar over. (Han bør få sine høns vaccineret med den vaccine, der omtales i pkt 6!)

5) Du må i princippet købe nye høns, når de gamle er symptomfri, men...

6) ...nye høns i din flok vil dog også kunne smittes. Det vil være en god idé at vaccinere din flok med en udvidet vaccine mod NC + multi IB. Dvs en, der udover at dække New Castle Disease også beskytter mod infektiøs bronkitis.
(Dyrlægen sender dig (og mig) papirer ang denne vaccine, så du kan læse mere om den, og jeg lægger den ud på forum, når jeg modtager den fra ham, så alle kan få glæde af den).

7) Medicinen vil ikke overføres til kyllinger af behandlede dyr. Men sygdommen kan overleve i slimhinden, så derved er kyllingerne udsat for smitte. (Endnu en god grund til at vaccinere - ca i 3 mdrs alderen).

 En grundig rengøring af hønsenes hjem vil sænke smittetrykket betydeligt. Du vil dog ikke være 100% sikker, da netop hønsene kan være smittekilden. (Raske smittebærere). Men det er bestemt en god idé at finde kost og spand frem!
- Hvis du helt vil udrydde smitten, så er det på industrimanér: dvs alle dyr slås ned og der startes på ny efter en disinfektion af alt og alle... Men det er jo ikke en hobbyavlers første valg, da det jo bl.a. er genmateriale, du derved udrydder, og ikke "bare" et ærgeligt produktionstab... Så hold dampen oppe! 


Så spurgte jeg bl.a. om svaberprøve, blodprøve og resistens.

- En blodprøve er altid en god ting at få foretaget! Det kan din lokale dyrlæge klare, hvis det er.

-Den døde høne, du sendte ind, blev testet. Også resistenstestet! Så den medicin, du får til dem passer til det, de nu fejler!
Der blev fundet 7 effektive antibiotika, og det dækkes ind ved at behandle med de typer, du har fået udleveret: Linco Spectin, Paracillin og Tetracyclin.
Hønsenes tilstand er ikke optimal endnu; de har stadig infektion at kæmpe med, så de er "noget matte i sokkerne". Derfor vil du opleve, at der kan komme udbrud igen, som det er sket nu. De er lette ofre for infektion så længe, de ikke er helt friske og tillige er vejret fugtigt, hvilket virus elsker! - De skal have tid og en kærlig pleje. Kræs om dem med nogle af de gode ting, der er blevet foreslået på forum.   Måske TV og lænestole ikke var helt ved siden af?   I hvert fald skal du sørge for at de får et godt, næringsrigt foder hver dag og ingen træk.

Kort sagt, så har du en flok syge børnehavebørn, der smitter hinanden og andre, indtil sygdommen er raset af... Og de er rigtig godt trætte af det hele og vil helst bare putte under den varme dyne den ene dag for så at fare rundt igen dagen efter.   Så bliver de utilpas og dårlige igen...    Og så tager vi lige et par dage til under dynen...    Håber, du kan se, hvad jeg mener?  )

Håber, dette gav dig lidt klarhed over tingene. Det er frustrende, at se sine høns blive syge gang på gang, men du er på rette vej med behandlingen! Som sagt skal de have tid til at danne antistoffer og vejret skal de også kæmpe med, så det tager nok lidt længere end det normalt ville gøre.

Hvis der nu er noget, du savner svar på eller vil have uddybet, så skriv igen! Kan jo være, jeg har misset en ting og jeg ringer gerne engang til, hvis jeg ikke ligger inde med svaret.

God bedring med alle de dejlige høns! 
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #172 Dato: 03 November , 2008, 17:20 »
Ville i beholde hønsene så?

Har det lidt sådan at når tingene står som de gør og hvis jeg skulle vacinere og stolpe op og stolpe ned bliver det simpelthen for besværligt at have høns, så jeg er lidt på herrens mark  ???

Hvis jeg nu beholder dem her vinteren over så har vi jo æg hele vinteren, og så til foråret kunne jeg så slagte/ aflive dem og gøre rent og så lade det stå til jeg syntes det er forsvarligt at hente nye, og så starte forfra?

Hvis jeg tager rugeæg fra af dem vil sygdommen så ligge i æggene eller på dem så skrukhønen måske ville kunne smittes?
For ellers kunne jeg jo tage æg fra og op under en nabo's skruk og så tage dem ind som nye?

Hvad syntes i ;)? Er det en dum ide :)?
« Senest Redigeret: 03 November , 2008, 17:29 Fra Mikkel. B. S »
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #173 Dato: 03 November , 2008, 17:26 »
TOTAL GODT GÅET <M <I <- <-
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

MartinJ

  • Gæst
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #174 Dato: 03 November , 2008, 18:18 »
altså¨.... nogle vil sikkert kalde mig pedantisk, men det er os ok :)

CRD bruges meget hos mennesker, i flere tilfælde som en erhverssygdom for arbejdere i erhverv hvor luftvejene belastes meget. De udsættes for virus, som alle andre, men bliver oftere syge deraf.
Det er lidt det samme som når man har småbørn og de bliver ubegribeligt syge og har 40 i feber. Man tar til vagtlægen, som småirriteret over forstyrrelsen, siger: Det er en virus, det går over om et par dage, ellers søg læge.

Rådet om vaccination er yderst brugbart. Nok det bedste man og Mikkel kan gøre. Jeg ville stadig helt rystende gerne ha at vide hvad de blev syge af, andet end CRD. CRD kan være enhver sygdom i luftvejene, og der er mange!
Men som sagt kombivaccine hvert sensommer eller efterår. Det er nemt og relativt billigt, og man undgår de gentagne, lidt overdrevne, tvivlsomt virkende og brugsanvisningfrie, antibiotikabehandlinger.

Jeg vil igen anbefale blodprøven, også når man ikke har væsentlige problemer. Men det er helt personligt. Vaccination bør næsten være obligatorisk, hvis man har haft problemer, eller naboer inden for 5-10 km har.

Den hvider pøl kan godt være af behandlingen. Bakteriefloraen er ude af balance. A38 er godt til genopretning.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #175 Dato: 03 November , 2008, 20:01 »
Super godt gået Bernau!!!!

Du får lige en spand cyperblomster fra mig!



Mikkel har fået nogle gode brugbare svar og konkrete anvisninger på hvad han skal gøre i fremtiden! <M <E

Mikkel om du skal starte din stamme op igen til foråret, efter en grundig rengøring og tætning af dit hønsehus, er kun noget du selv kan beslutte. Jeg ser der er for og imod begge dele.

Vælger du at få en masse rugeæg af dine egen, ruget ud hos naboen, og de er dyppet i Vircon S først, tager de ikke virussen med. Dette kunne jo være en god og rimelig mulighed, som jo som sagt kun du kan vælge.

Held og lykke Mikkel!!!!!

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #176 Dato: 03 November , 2008, 20:22 »
Ja det var dog utrolig så flinke og hjælpsomme hønsefolk man finder herinde..
bernau det er dælme godt gået.. og mikkel håber dine høns kommer over det..
eller du vælger og starte helt forfra..Det må være lidt svært og beslutte.. du har jo kæmpet som en gal efterhånden..
så den beslutning skal du nok selv vælge...

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #177 Dato: 03 November , 2008, 21:14 »
 <M <I Bernau!!!

Om du Mikkel skal beholde flokken, kan du kun selv afgører.
Det afhænger jo også af hvordan dine høns trives, hvis de hænger for meget med næbbet trods din ihærdige omsorg, er det måske mest humant at aflive dem og så starte en ny flok op til foråret, hvor huset har stået til udluftning efter desinfektion (øh kan vist ikke stave...).
Held og lykke med dem. Jeg er imponeret over din ihærdighed! - ved af erfaring hvor nemt man i perioder kan tabe modet med syge dyr, når man gør alt muligt godt for dem og de så alligevel ikke bliver i superform  :-\

Pøj pøj  :)
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #178 Dato: 03 November , 2008, 22:39 »
 <- <- <- <- <- <- <- <- <- <- <- <-  <- <- <- <- <- <- <- <- <- til Bernau fra mig :)

Og så er jeg glad for at dyredoktoren trods alt havde svar på tiltale (selvom Martin ikke er helt tilfreds ;) ), og at du, Bernau, også havde en god opfattelse af ham.
Jeg er jo 'lissom' den der har anbefalet ham - fordi han har været til god hjælp for mig i sin tid!

Mikkel, jeg håber du finder en god løsning på dit dilemma! Det er dine høns  :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #179 Dato: 03 November , 2008, 22:48 »
Tror jeg har truffet mit valg :).

Tror det vil blive sådan at jeg beholder hønsene vinteren over og så til foråret få lagt æg, specielt af dem fra England og af mine Plymouth rock under en nabo høne :). Derefter vil hønsene blive slagtet/aflivet og jeg vil rengøre og tættende så meget jeg kan. Lyder det ikke meget godt :)?

Tror at jeg sammen med mine egne kyllinger også vil til at have en rarce som kommer til at domminere hønsegården de næste år :).

Så kommer der spørgsmål til dig Martin. Kan jeg selv give dem vacinne? Skal den gives til hver eneste høne hvert år? Skal kyllingerne gå væk fra hønsene? Hvor lang tid skal en høne gå inden den virker?

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.