Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ønskes - bare en enkelt araucana  (Læst 19766 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MSMJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Ønskes - bare en enkelt araucana
« Dato: 08 Maj , 2012, 21:47 »
Jeg kaster mig ud i det med første indlæg som (næsten) hønse-ejer - hønsehuset og hønsegården står klar til weekenden, og vi har bestilt 10 stk høns og en hane hos Bangs til afhentning i Brørup på mandag.... vi er MEGET spændte!

Men... en veninde som også har høns nævnte at hun havde en araucana - en hvafforen tænkte jeg? Så jeg måtte jeg lige ind og læse, og så var vi ellers solgte - blå æg!!! Jeg har lovet sønnike at sådan een må vi bare have med i flokken - men hvorfra skaffer jeg sådan en enkelt araucana? Farve osv betyder ikke så meget, og om den er amerikansk eller engelsk af afstamning heller ikke, det er mere det med de blå æg... Vi bor tæt på Korskroen ved Esbjerg - er der nogen der har sådan en størrelse til salg ikke alt for langt herfra?

Hilsen
Malene
 <L

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #1 Dato: 08 Maj , 2012, 21:55 »
Velkommen på Forum Malene.

Håber at du bliver glad for at deltage. Og spørg endelig løs. Vi er mange der gerne hjælper lidt på vej.

Til dit aktuelle spørgsmål. Inden du lukker én enkelt Araucana ind til dine 1.10 fra Bangs, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad det er for nogen du har bestilt hos Bangs.

Generelt er det nok ikke en god ide at lukke én enkelt fremmed ind til en flok af andre dyr. Nogen gange går det fint andre gange bliver den enlige moppet.
Mvh
Erik Andersen

Offline MSMJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2012, 22:07 »
Tak for din velkomst Erik, jeg er jo ved at finde rundt herinde lidt efter lidt....

Jeg snakkede med Jørgen fra Bangs idag, og jeg mener han sagde 5 stk Isa Warren og 5 stk Amberlink - hanen ved jeg ikke hvad er, vi blev enige om han udvalgte een til os. Og de skulle alle være en 17-18 uger gamle.

Jeg har skam allerede læst mig frem til at man ikke 'bare' lige kan sætte et enkelt dyr ind, men at det jo altså godt kan lade sig gøre med forsigtighed - og min tanke var så at jo hurtigere jo bedre så den 'store' flok ikke var blevet alt for hjemmevandt inden 'efternøleren' kom til...  Jeg kan se på Bangs side at de betegner begge racer som rolige og tillidsfulde - mon ikke det går så?

Offline MSMJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2012, 22:23 »
Forresten... er der ikke en venlig sjæl der kan forkare alle de pudsige tal i mange af de signaturer folk har herinde - 1.3.7 et-eller-andet, 1.2 hund osv osv? Man kan da ikke have 1.2 hund?!?! Både min ægtemand og jeg er lige forvirrede - han blev helt bekymret om hvad jeg kunne finde på at skrive når jeg fandt ud af hvad det betyder!

karina dj

  • Gæst
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #4 Dato: 08 Maj , 2012, 22:24 »
Velkommen til osse fra mig...

Æglæggerne (som du skal ha') er netop kendt for at være rolige og tillidsfulde (overfor dig!), MEN de er osse kendt for ikke at være så søde overfor andre høns...

1,3,4 betyder 1 hane, 3 høner og 4 kyllinger  ;)

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #5 Dato: 08 Maj , 2012, 22:25 »
1.3.7 = 1hane, 3 høner og 7 kyllinger :)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #6 Dato: 08 Maj , 2012, 22:27 »
Malene.

Både Isa Warren (Isa Brown) og Amberlink er æglægningshybrider (produktionsdyr). De kan være meget søde når de indgår nogle få stykker i en større besætning af racedyr, men de kan også være nogle frygtelige uhyrer når det tager dem. Jeg vil fraråde at sætte én enkelt racehøne sammen med den flok. Det er blot min mening.

Bangs hjemmeside kan jo ikke sige ret meget andet hvis de ønsker at sælge høns. ;) Ikke dermed sagt at der er noget galt med dyrene fra Bangs, for det har jeg bestemt ikke belæg for at påstå. Man skal blot være opmærksom på hvad det er de sælger.
Mvh
Erik Andersen

Offline MSMJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #7 Dato: 08 Maj , 2012, 22:33 »
Tak, først og fremmest for tal-forklaringen - NU giver det mening! Så er det vel jeg skal huske at skrive ægtemanden som 1.0 og ikke 0.1?  ;D

Nå, spøg til side - skal jeg virkelig opgive drømmen om de fine blå æg? Vi har med success 2 hunde og 3 katte gående som alle er kommet på forskellige tider og fundet deres plads i flokken, kan det virkelig ikke lade sig gøre med høns? Suk....

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #8 Dato: 08 Maj , 2012, 22:37 »
Jo det kan det sagtens. Men så skal du nok overveje at tilføre nogle flere Araucanaer. 6-7 stk så de er flere end hver af de 2 typer hybrider du anskaffer.
Mvh
Erik Andersen

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #9 Dato: 08 Maj , 2012, 22:39 »
Det burde godt kunne komme til at fungere med det rigtige forarbejde og så ville det nok være bedre at få 2-3 Araucana'er i stedet for kun en enkelt. Det vil nok hjælpe på at blive accepteret i flokken og ellers har de deres egen lille gruppe, så de ikke følger sig alene og udsat.

Håber du vil nyde hobbyen sammen med alle os andre og får nogle gode oplevelser med dine høns.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #10 Dato: 09 Maj , 2012, 06:48 »
Velkommen på forum, Malene :D
Jeg må desværre tilslutte mig de andres mening om at diverse æglægningshybrider (Isa Warren, Isa Brown, Amberlink, Røde Amerikanere osv) er berygtede for, at de ikke gerne og slet ikke uden sværdslag lader andre komme ind i flokken.
Da man "opfandt" æglægninghybriderne, var formålet udelukkende at lave en høne, der ikke spiser for meget og "sprøjter" æg ud. Udseende og adfærd har ingen betydning. Det betyder så også at stort set alle æglægningshybrider er næbtrimmede (dvs. de har fået klippet en trediedel af næbbet af som daggamle).
Hvis I gerne vil have høns, der lægger æg meget snart, er det selvfølgelig  nemmest at få æglægningshybrider, for de bliver jo produceret netop, så de kan opfylde det behov.

I kunne alternativt overveje en lidt blandet flok. F.eks. et par araucanaer til de turkisfarvede æg, et par maran til de chokoladefarvede æg og så nogle andre fordi de er pæne og giver variation i hønsegården. Hanen kunne være fra en af racerne, men fra en race, så I ikke er i tvivl om ægfarven. Så ville I stadig kunne samle racerene rugeæg og ruge kyllinger ud. /o


På denne her måde ville I også kunne få nogle dyr, der er værd at slagte, æglægningshybriderne er ikke værd at slagte, da de netop er nogle ret spinkle dyr uden særlig meget kødsætning.


I kunne da tænke over det, og se om det måske var en mulighed med en blandet flok, det er måske også lidt sjovere at kikke på?
En fordel ved at få små kyllinger ville også være, at I kunne præge dem på jer, og få virkelig tamme høns. *p
Hvis I gerne vil have æglægningshybriderne, kunne I overveje den, der kaldes Hellevadhønen. Så vidt jeg er underrettet, har denne type en bedre adfærd, da det har været med inde over i avlen af den. Den bliver bl.a. også brugt i økologiske æglægningsbesætninger, fordi den har en bedre adfærd og har mindre tendens til sygdom (nej, jeg har ingen økonomiske interesser i firmaet ;) )

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #11 Dato: 09 Maj , 2012, 07:18 »
Kære Malene - tillykke med jeres kommende hønsehold..det kommer I ikke til at fortryde ;)

Til forskel for de fleste udtalere i din tråd, er jeg èn af dem, som gennem alle de år, jeg har haft høns, har haft Isaèr i min flok. Det er skønne, meget sociale og nysgerrige høns. De er store egoister, som ikke lader sig tryne, men jeg har aldrig oplevet den grusomme adfærd hos dem, som man gerne vil påklæbe dem.

Når jeg har sat nye høns ind i flokken, er de nye bestemt ikke blevet modtaget med åbne arme....de har fået lov til at være der, de må spise, de må sandbade osv ...men de skal ikke regne med at må være fuldgyldige medlemmer af flokken, før de er blevet grundigt set an.

...men at sætte èn enkelt høne ind i den flok...eller en anden flok for den sag skyld er synd. Hvis du får fat i to araucana vil det være fint...ellers synes jeg, at du skal vente med drømmen om de specielle æg. Når jeg har fået nye høns, er de altid kommet to og to - og jeg oplever, at der bliver dannet et tæt venskab de to samtidig ankomne imellem.

Dine kommende høns fra Bangs er beregnet til hobbyhønsehold og derfor næppe næbtrimmede.

..og tænk sig...jeg synes at mine Isaèr kønne ...meget kønne. Eneste minus jeg kan se er, hvis du regner med at spise dyrene...så er isaène bestemt ikke noget godt bud.

Jeg glæder mig til at høre mere om hønsene, når de ankommer til deres nye hønsegård.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #12 Dato: 09 Maj , 2012, 08:12 »
Hej Malene
Jeg har 6 hybrider og 2 araucanaer, det går fint nok. Har for nylig anskaffet mig 2 dværg wyandotter også. Og jo hybriderne hakker da nogle gange de andre, men araucanaerne hakkede da også dværgene da de var nye i flokken.
Så her er det altså ikke noget problem.
Jeg ved dog ikke om de brune hybrider er værre end de hvide, men tror bare de bliver gjort værre end de er.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline MSMJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #13 Dato: 09 Maj , 2012, 08:36 »
Først og fremmest - tusind tak for den varme velkomst, hvor er det da rart at vide der er et sted man kan stille alle de spørgsmål man sådan får især i begyndelsen...

Hmmm..... Der er da godt nok meget at sætte sig ind i! Nå, men den første flok er jo bestilt, og jeg vælger at tro det bedste om dem indtil de gør sig fortjent til andet! Det er jo mest for at få æg (jeg bager ret meget, og der står en hel flok familie og venner og glæder sig til at få økologiske æg) så vi holder os lige til 'produktionsdyrene' i hvert fald i begyndelsen. Er dog lidt ked af at høre de ikke skulle være det beste mht spisning, men mon ikke sådan en alligevel giver en god suppe?

Nu har vi heldigvis lavet både hus og gård ret rummelige, så vi efterhånden kan variere flokken - det lyder som en fin ide med chokoladebrune æg også!

I mellemtiden - siden der nu ER plads og vi gerne vil have de famøse blå æg - vil jeg så gentage det oprindelige spørgsmål, nu med en lille ændring: hvor kan jeg købe 2 stk araucana i nærheden af Esbjerg? Eller 3 hvis det endelig er.... så de kære kluk har hinanden og ikke føler sig 'henpecked'  :D

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Ønskes - bare en enkelt araucana
« Svar #14 Dato: 09 Maj , 2012, 11:01 »


Hellevadhønen er lavet af new hampshire og hvid italiener af skalborgtypen(skalborgtype:http://www.information.dk/15229 gammel artikel men alligevel interresant )
« Senest Redigeret: 09 Maj , 2012, 11:42 Fra Hiltunen »
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises