Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: andeanalfabet er ved at drukne i moskusænder  (Læst 11341 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ibbeline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
andeanalfabet er ved at drukne i moskusænder
« Dato: 24 Maj , 2010, 20:28 »
Jeg har ikke en dyt forstand på ænder, men købte for et par år siden et par som kæleænder. de går bare rundt på vores grund og hygger sig med gris, katte, hunde, heste etc. problemet er at de sidste år fik lavet 15 ællinger. Jeg satte et opslag op i brugsen og bortgav de fleste som sneglebekæmpere.
Faderen til det første kuld blev taget af ræven efter han havde fået befrugtet æggene. Jeg har nu to par. En bror og søster og en mor og søn. hmmm det lyder ikke godt vel?
anyway der kom for en uge siden 18 ællinger og den anden ligger på lige så mange æg, så jeg frygter vi snart drukner i ænder!

Vil nogen aftage dem.?
 Vi vil ikke have flere end vores to par og jeg kan altså ikke få mig selv til at æde de små kræ.
Hvor tidligt må de tages fra.?
 Sidste år blev de her til de var voksne, men de sked alt til når der var så mange.
er det helt galt at de laver børn indefor familien. de ser altså helt fine ud de små gule puds.
jeg vil være glad hvis nogen vil hjæpe mig med at få svar på disse spørgsmål og evt. vil hente de små kræ

vh Iben

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: andeanalfabet er ved at drukne i moskusænder
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2010, 20:49 »
Hej Iben

Overvejer lige lidt, for vores moskusænder, og gæs får garanteret ingen unger i år.

Iller, Mår og krager slås faktisk om ægene hver dag.

Jeg skal til Grenå på lørdag, og ta'r hjem søndag formiddag, og du bor jo der et sted i nærheden.

Peter
Hilsen
Peter

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: andeanalfabet er ved at drukne i moskusænder
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2010, 20:56 »
Du må få lært at spise ænder, ellers kan du jo ikke ha dem.

Du kan jo også kontrollere mængden af ællinger ved at tage ægene fra hende når hun går ud og spiser, så hun højst får lov at ruge 3-5 stk ud.
Du må finde en slagter der vil slagte for dig og så lægge dem i fryseren til du kan håndtere at spise dem, det er jo det der er glæden ved fjerkræene, st godt liv = god mad.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ibbeline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: andeanalfabet er ved at drukne i moskusænder
« Svar #3 Dato: 24 Maj , 2010, 21:00 »
Hej Peter
 Jeg bor 2 km uden for Kolind 20 km fra grenå. Må de tages fra næste weekend? da er de 2 uger

iben

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: andeanalfabet er ved at drukne i moskusænder
« Svar #4 Dato: 24 Maj , 2010, 21:08 »
Jeg har en lille boks inde med varmelampe, og mulighed for svimmingpool, så det skulle nok kunne gå.

Men jeg vil lige ro ud til andehusene i morgen for at se om der er noget på vej her, hvad jeg dog tvivler på.
Hilsen
Peter

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: andeanalfabet er ved at drukne i moskusænder
« Svar #5 Dato: 24 Maj , 2010, 21:31 »
Velkommen på forum, Iben  :D
Som Ina siger, må du lære at spise dig ud af problemet, du kan jo glæde dig over at dine dyr har haft et godt liv i forhold til dem, du finder i plastik i frysedisken.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ibbeline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: andeanalfabet er ved at drukne i moskusænder
« Svar #6 Dato: 24 Maj , 2010, 21:47 »
mine ænder er kælehyggeænder.  :-*Jeg har ikke lyst til at spise dem og så vidt jeg ved er der ingen regel for at man kun må have ænder hvis man vil spise dem selv.  ;)Jeg har intet i mod, hvis andre vil spise dem og hvis mine to pige ænder vil lave ællinger så får de lov til det.
Så kan andre få fornøjelse af dem. Det ser jo ud til, at jeg fint kan få dem afsat herinde.
Jeg selv og ungerne eeelsker at nusse med de små og de er såååå kære når de lige er klækket. Det næste kuld er på banen om en uge og så er der ca. 35 små. Det er lige i overkanten. de sidste der kommer får lov at blive her til de er store og så er de fleste afsat til folk vi kender.

Er der iøvrigt nogen som vil svare på de spørgsmål jeg har stillet.

hvor tidligt tages de fra de små.?

Er det ok at de laver børn indefor familien og i så fald i hvor mange led?

hvor gammel bliver en and egentlig?

Kan de finde på at lave mere end et kuld om året?





Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: andeanalfabet er ved at drukne i moskusænder
« Svar #7 Dato: 24 Maj , 2010, 21:56 »
Ællinger kan tages fra når de er født, de skal så bare under en varmelampe.

De første år sker der intet ved indavl.

Hardcore Moskus ænder kan lave 3 kuld om året.

Mon ikke de kan blive en 12-15 år ? måske mere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: andeanalfabet er ved at drukne i moskusænder
« Svar #8 Dato: 24 Maj , 2010, 21:58 »
EJ, så kom du først Lene! :D

Den ældste and jeg har hørt om levede 22 herlige år som kæleand.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: andeanalfabet er ved at drukne i moskusænder
« Svar #9 Dato: 24 Maj , 2010, 22:14 »
Det var nu ikke for at bebrejde dig noget, men vi er da nogle stykker der har prøvet at brænde inde med haner og ænder i højere grad end det er hyggeligt.
 Selvfølgelig er der ingen regel om at man ikke må holde ænder uden at spise dem eller deres afkom, men problemet kan hurtigt blive stort, så derfor foreslog jeg dig at begrænse mængden af æg så du netop har en mulighed for at komme af med overskudet.
Jeg havde rigtig mange moskus sidste år, og de er faktisk dyre i opvækst, for de spiser rigtig meget, og som du selv har bemærket så skider de og sviner i store mængder, så jeg har i år begrænset ægene til det jeg mener vi selv skal bruge.
Jeg har også kæledyr, mine gæs er 10 og 12 år, men det betyder ikke at jeg ikke kan lægge en gås i fryseren når de ikke er gæslinger mere.

Min andrik er også far til mine to ænder i føste led, og det giver ikke problemer, og jeg har også hørt om ænder på omkring 20 år,  så man kan have glæde af dem længe.

Fortsat god fornøjelse med dem alle. /o



Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: andeanalfabet er ved at drukne i moskusænder
« Svar #10 Dato: 24 Maj , 2010, 22:33 »
Efter at have lænset min robåd for 100 litter vand, (tror jeg) har jeg været ude at lurer her i aften.

Der ligger en moskusand på æg som lige umidelbart så ud til at være 8 - 10 andeæg og 4 gåseæg.
Måske er det ikke godt at have Ænder og Gæs i samme sø !!

Jeg sender dig lige en PM Iben

Hilsen
Peter

Offline ibbeline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: andeanalfabet er ved at drukne i moskusænder
« Svar #11 Dato: 24 Maj , 2010, 23:02 »
tak for svar på mine spørgsmål

Peter du kan bare vende tilbage.

og Ina alt forladt, tak for dit råd. sidste år lavede hun kun et kuld, men laver de flere i år så vil jeg overveje, at tage nogle af æggene fra, så vi ikke får så mange, at vi ikke kan komme af med dem.

er der nogen der spiser andeæg ligesom man spiser hønseæg?

Det kuld hun lavede sidste år blev afsat på 3 dage ved hjælp af et opslag i brugsen. Flere af dem der hentede dem havde haft problemer med at få lavet ællinger selv. Kan det have noget med vejret at gøre eller hvordan?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: andeanalfabet er ved at drukne i moskusænder
« Svar #12 Dato: 24 Maj , 2010, 23:06 »
Æg er æg, jeg kendte nogen en gang som brugte andeæg, især til bagning.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: andeanalfabet er ved at drukne i moskusænder
« Svar #13 Dato: 24 Maj , 2010, 23:12 »
Vi laver æggekage og bagværk af andeæg, så du kan roligt spise dem. /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: andeanalfabet er ved at drukne i moskusænder
« Svar #14 Dato: 24 Maj , 2010, 23:19 »
Jeg kender til brugen af mågeæg, indsamlet på små ubeboede øer.
Det synes jeg personligt så bliver lidt problematisk da man jo ikke kan vide hvor længe der har været ruget på en mågerede. Medmindre man kommer dagligt på øen.

Så enig med Lene, æg er æg.
Mvh
Erik Andersen