Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!  (Læst 16165 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Dato: 18 December , 2009, 10:21 »
Vi er kommet sådan i tidsnød og Fjerkræplukkeren i Slyngborg er lukket, og vi kan ikke selv kan nå at slagte vores skønne moskusænder i år.
Der er 8-9 stk der skal slagtes hvoraf de 5 er andrikker og de er kun fodret med økologisk foder.
Skulle der være en venlig sjæl derude, der er rigtig ferm til plukning og rensning, samt har grej til dette, så er vi villige til at "betale" med 4 stk. slagtede ænder for dette arbejde.

Der vil være mulighed for at udføre arbejdet i et lunt udhus samt vil der blive serveret kaffe og brød (og en øl, hvis man ønsker det) både før og efter arbejdet  :)
Vi håber der er nogen der kan hjælpe os  :-\

Med venlig hilsen

Familien Larsen
8881 Thorsø
« Senest Redigeret: 18 December , 2009, 11:11 Fra valborghøj »
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #1 Dato: 18 December , 2009, 10:51 »
I bor desværre for lang væk, ellers kunne jeg hurtigt have klaret det.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #2 Dato: 18 December , 2009, 11:20 »
Hvor ligger lige Thorsø?

HAr godt nok ikke noget grej, men en super plukker i min 6 årige datter ;) Lyder da fristende, men det er jo ikke lige en lang køretur der står på det højeste i det her vejr :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #3 Dato: 18 December , 2009, 11:31 »
Hejsa,

Nej det er ikke det bedste vejr at bevæge sig ud i, med mindre man har virkelig gode vinterdæk og en virkelig stor lyst til 4 dejlige øko-ænder  ;)

Thorsø ligger 10 km nord for Hammel, altså lige imellem Silkeborg og Randers  :)

Jeg er da også selv villig til at køre et stykke vej med ænderne... indenfor en mindre radius altså :-)



Mvh. Nicolas
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #4 Dato: 18 December , 2009, 12:17 »
Ja ok, det bliver nok lige langt nok.  Og især taget i betragtning at jeg ikke er sååååvild med moskus ;) Men elsker gratis mad ;)
I kunne da lave en hygge dag i familien og så tage den tid det tager???

Håber I finder en løsning.

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #5 Dato: 18 December , 2009, 15:24 »
Velkommen til ForbudsDanmark, hvor man ikke må køre hen til en autoriseret plukker og få slagtet og plukket sine dyr.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,6919.0.html

Du må heller ikke "sælge" dine slagtede dyr til dem som evt. hjælper dig, så der skal du passe lidt på. Det er udelukkende til eget brug i egen husholdning.

Der er efterhånden rigtig mange der er ramt af dette, desværre.

Det eneste råd jeg kan give er at prøve at forhøre dig hos jægere, hvor de evt. får plukket fasaner eller ænder.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #6 Dato: 18 December , 2009, 15:48 »
Du glemmer een ting Finn :      c i v i l   u l y d i g h e d    <H <H <H <H <H
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #7 Dato: 18 December , 2009, 15:52 »
Hanegalgak> hahaha  ;D

Jeg kender desværre ALT for godt til vores kære "Forbudsdanmark"!
Jeg inviterer jo også bare folk ud til os og jeg sælger jo heller ikke noget, tvært imod!

Der står jo ingen steder i loven, at vi ikke må inviterer folk til andesteg eller give en suppehøne væk :-)

Vi må jo heller ikke kalde vores ænder for økologiske da de jo selvsagt ikke er statskontroleret... Men sådan er der jo så meget her i lille bitte Danmark - hvor man skal være først med alle forbud og sidst med alle tilbud  /d

Mvh. Nicolas
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #8 Dato: 18 December , 2009, 17:23 »
Der er vel ikke noget i vejen med at sælge de 4 "betalingsænder" i levende stand for et par kroner stykket inden de slagtes. Der er vel ikke en regel om at man ikke må slagte sine egne ænder på en anden mands grund? og vel heller ikke nogen regel om hvor længe man skal have ejet sin and før man slagter den?  ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #9 Dato: 18 December , 2009, 17:25 »
...jeg ville i øvrigt gerne komme og slagte dine ænder, hvis ikke min storebror holdt barnedåb i denne weekend - og vi har lovet at hjælpe til der både lørdag og søndag...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #10 Dato: 18 December , 2009, 22:16 »
Mortends> Nej, du har fuldstændig ret.
Når man nu alligevel er ved at falde over alle de regler, må man jo bare bøje og vride dem så meget som muligt  ;)

Og tak for det... selvom ænderne ikke bliver slagtet af det  ::)

Ha' en rigtig God barnedåb og jul

Mvh. Nicolas
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #11 Dato: 19 December , 2009, 12:16 »
Der står jo ingen steder i loven, at vi ikke må inviterer folk til andesteg eller give en suppehøne væk :-)
Myndighederne er fløjtende ligeglade med om du sælger eller forærer eller bytter. Det er stadig omsætning. Så jo, der står i loven at du ikke må forære en suppehøne væk hvis den er renset. Du må kun omsætte en høne der ikke er renset.

Der er vel ikke noget i vejen med at sælge de 4 "betalingsænder" i levende stand for et par kroner stykket inden de slagtes. Der er vel ikke en regel om at man ikke må slagte sine egne ænder på en anden mands grund? og vel heller ikke nogen regel om hvor længe man skal have ejet sin and før man slagter den?  ;)
Jo der er en regel om at man ikke må slagte på en anden mands grund. Lige præcis dette her blev diskuteret på mødet i Gl. Estrup. Man må tage hovedet af en kylling/and, plukke den og så sælge den. Men man MÅ ikke åbne den og rense den. Repræsentanten for fødevareregionen blev DIREKTE spurgt, om man måtte lade køberen rense kyllingen på sælgerens grund, hvor forholdene var til det med slagtebord og vand etc.. Svaret var NEJ DET MÅ MAN IKKE! Helt uden tøven fra fødevareregionens side. Fjerkræet skal forlade sælgers grund uåbnet.

Det er også sådan at plukkeren i Slyngborg må gerne fortsætte med at sælge og slagte sine egne ænder, uåbnede og plukkede. Der er intet i vejen med hygiejnen hos ham. Men han må ikke plukke for andre. Han må heller ikke engang UDLEJE sine lokaler så andre kan komme og bruge hans maskiner/slagtehus. Det har han fået direkte FORBUD mod. Så jo myndighederne bestemmer sandelig at man ikke må slagte på anden mands grund i ForbudsDanmark og giver store bøder hvis denne "civile ulydighed" bliver opdaget. Vi snakker her om administrative bøder på 5.000-10.000 kr...

Jeg synes selv at dette forbudsvanvid har nået et groteskt niveau, helt uden for fornuft. Men sådan er reglerne altså idag. Og myndighederne har virkelig været ekstremt nidkære for at kontrollere her i området.

Desværre så hjælper alt dette jo ikke dig til at få slagtet, men jeg håber at du finder en løsning.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #12 Dato: 19 December , 2009, 14:42 »
Hej Finn.

Det vil jo så bare sige, at hvis en person kommer her og hjælper mig med at "aflive" samt plukke mine ænder, så må jeg jo godt give 4 af disse til denne M/K - HVIS og såfremt de 4 ænder IKKE er renset! Er dette korrekt forstået?

God weekend
Nicolas
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #13 Dato: 19 December , 2009, 16:32 »
Ja, denne måde er OK. Det er fuldstændig latterligt at man er nødt til sådanne krumspring i stedet for at kunne bruge et helt igennem ok sted som plukkeren i Slyngborg.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjææælp... Kom og slagt vores ænder!
« Svar #14 Dato: 19 December , 2009, 17:36 »
På den anden side, så udfører denne person som skal komme og slagte jo lige pludseligt sort arbejde, som heller ikke er lovligt , hmmmmmm

Jeg er træt af forbuds Danmark, hvor det faktisk kun er meningen at dyr skal komme fra industrien, siden det skal gøres så besværligt for alm. mennesker, som bare vil være lidt selvforsynende. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub