Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så fik jeg også ællinger.  (Læst 10586 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 135
Sv: Så fik jeg også ællinger.
« Svar #15 Dato: 07 Juli , 2009, 22:00 »
Interessant tanke, at krydse blå og røde moskus, hvad farve mon de bliver ???

Jeg håber også lidt på en rød andrik blandt mine ællinger som jeg kan beholde, men jeg vil gerne have en ny andrik nu, farven er ikke så vigtig  :D

En hvid andrik/rødbroget and, laver vel også røde ællinger... Bliver det ikke 50/50 rødbrogede og hvide?



Mange hilsner Lene :-)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Så fik jeg også ællinger.
« Svar #16 Dato: 07 Juli , 2009, 22:09 »
Jeg ved ikke om det bliver 50/50, men nogle røde vil der blive...

Men du kan hurtigt blive ejer af en hvid andrik, regner med at køre til Møn med en i næste uge og tager lidt ande damer med retur.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Så fik jeg også ællinger.
« Svar #17 Dato: 07 Juli , 2009, 22:12 »
Hej Lene,

tak fordi du satte lidt flere billeder ind. Nu er jeg forvirret omkring min store ællings køn, for jeg synes at de ænder jeg har set, har været korte bagtil, og min er lang, derfor har jeg troet det er en andrik. Men din er faktisk ret lang bagtil...
Hm. Nå, men det viser sig jo med tiden. Jeg skal nemlig også have en mage til den, men det kræver jo, at jeg ved hvad det er ...

Jeg skal sætte billeder ind af den inden så længe (igen), måske nogen vil gætte...  :D
Mvh Marianne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Så fik jeg også ællinger.
« Svar #18 Dato: 08 Juli , 2009, 00:20 »
Ang. røde moskus andrikker...
På det gamle forum blev der linket till en artikel hvori der stod at andrikker ikke kan være røde/brune. Det var noget med et kønsbundet gen ligesom bla. 3 farvede katte.
Men jeg er selv ved at anskaffe mig et par røde ænder og regnede derfor også med at beholde en hvid andrik i håb om at det vil give "mange" røde ællinger.

Er der nogen der har erfaring med dette?
Eller nogen af genetik nørderne der har noget at tilføje?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline lis nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Så fik jeg også ællinger.
« Svar #19 Dato: 08 Juli , 2009, 08:48 »
øhhh..rød blå...jeg er stået af er det det røde omkring deres næb i snakker om når i snakker rød og blå?

Offline Lene Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 135
Sv: Så fik jeg også ællinger.
« Svar #20 Dato: 08 Juli , 2009, 10:39 »
Det blå/røde/brune vi snakker om er fjerfarverne. Moskusænder kan være sorte, hvide, blå, brune/røde og lavendel farvet. De kan være ensfarvet eller mere eller mindre brogede. Selv tværstribede ala Plymouth Rock. Og der er forskellige betegnelser for, hvis de f. eks. har et hvidt hoved eller et hvidt hoved med lidt sort på.
Men det er genetik, som jeg ikke lige har så meget forstand på ::)

Jeg har lige søgt på diverse hjemmesider fra UK og USA, om moskusænders genetik og farver, og der står intet om at en andrik ikke kan være rød/brun.
Jeg kan ikke rigtigt finde noget om, hvordan man laver moskus i brun, blå eller lavendel ???

Jeg håber også at en genetik ekspert kan give lidt gode råd mht. farverne.

@ Bjørn: Tak for tilbudet om andrikken. Jeg vil gerne tage imod tilbudet, hvis jeg ikke lige får fat i en rød andrik inden for de næste par dage.  :D
Mange hilsner Lene :-)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Så fik jeg også ællinger.
« Svar #21 Dato: 10 Juli , 2009, 00:29 »
Nå, enten så husker jeg forkert eller også stod der noget på den hjemmeside der ikke var sandt.
Ihvertfald er der billede af en rødbroget moskus andrik her: http://home20.inet.tele.dk/hoejborg/page7.html

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Så fik jeg også ællinger.
« Svar #22 Dato: 06 Oktober , 2009, 20:37 »
Jeg har fået en rød/brun moskus andrik i overskud hvis det stadigvæk har interesse.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Så fik jeg også ællinger.
« Svar #23 Dato: 06 Oktober , 2009, 21:18 »
Parrer man en rød med en en blå and kan ællingerne da kun blive lilla  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Så fik jeg også ællinger.
« Svar #24 Dato: 06 Oktober , 2009, 22:25 »
siger hende der læser pædagogik  *g

Offline Lene Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 135
Sv: Så fik jeg også ællinger.
« Svar #25 Dato: 07 Oktober , 2009, 06:11 »
Hej Danny.

Mine ællinger er 13 uger nu, og der i blandt er 2 andrikker som er sorte/røde (bune) og hvide, så jeg behøver ikke en andrik mere  :) Ellers tusind tak for tilbudet.

Der ud over har jeg et kuld som er 3 uger gamle nu, de har stadig dun, så det er rigtig svært at se farve på dem. Men de er tydeligt anderledes i dun farven end dem fra det første kuld, de er lysere og en slags sølvfarvede. Dette sidste kuld stammer fra en brun and og Bjørns hvide andrik (som har blå aner). Dem er jeg rigtig spændte på. Jeg havde regnet med at få mange helt hvide ællinger, når nu andrikken er helt hvid, men der er ikke en eneste.  ;D
Så det vil jo vise sig om de har en speciel farve. Jeg har set lavendelfarvede moskusænder på nettet et sted. Så det med de kan være lilla Søs, er nok ikke helt umuligt  ;) Jeg ved så ikke om det er kombinationen brun/blå der giver lavendel. Men jeg venter spændt på at se deres endelige farve. Det viser sig nok om et par uger.
Mange hilsner Lene :-)