Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: andriks anatomi???  (Læst 5525 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline villaacer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
andriks anatomi???
« Dato: 01 April , 2013, 18:08 »
Har en moskusandrik som har noget hængende ud af endetarmen. har haft den oppe og kigge og syntes umiddelbart at det nok var en penis, men kan det passe. Har surfet lidt på nettet og det jeg kan læse mig frem til er at ænder ikke har nogen penis. :-\ Kan det være noget af tarmen der er kommet til syne? :-[ Nogen der har erfaring med det????
9 Isa Brown

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: andriks anatomi???
« Svar #1 Dato: 01 April , 2013, 18:21 »
Det er korrekt ænder har en penis, som ligner en lille  skrue.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline villaacer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: andriks anatomi???
« Svar #2 Dato: 01 April , 2013, 18:23 »
Den har hængt ude hele dagen, er det normalt? ænderne prøver at nappe i den :-\
9 Isa Brown

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: andriks anatomi???
« Svar #3 Dato: 01 April , 2013, 18:38 »
Nej, det er så ikke normalt til gengæld.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: andriks anatomi???
« Svar #4 Dato: 02 April , 2013, 16:28 »
Det er helt normalt at "pasta skruen" hænger ude lige efter "akten". Men den plejer at trække sig ind igen indefor et minut. Så hvis den hænger ude hele tiden, så er der noget galt.

Der var engang en bruger, herinde, der skrev at den også blev hængende ude men jeg kan ikke huske hvem det var??
Så hvis du gider at søge efter det, så er der en tråd med samme oplevelse, et sted her på forrummet.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline villaacer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: andriks anatomi???
« Svar #5 Dato: 02 April , 2013, 21:00 »
Har kigget på den igen idag :'( Det er tarm der hænger ud, så nu er jeg bange for at jeg skal have gang i øksen :-[
9 Isa Brown

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: andriks anatomi???
« Svar #6 Dato: 02 April , 2013, 21:04 »
Men ænder - ikke andrikker - har jeg da hørt om nogen der havde held med at skylle tarmen og proppe den ind igen.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline villaacer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: andriks anatomi???
« Svar #7 Dato: 02 April , 2013, 21:25 »
Py-ha kan man det????? :-\ Syntes det er et langt stykke
9 Isa Brown

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: andriks anatomi???
« Svar #8 Dato: 02 April , 2013, 21:51 »
det ligner nu ikke en tarm men en andepenis... jeg kan også huske at have læst om dette problem før, det er lige som om den ikke kunne trække sig op og andrikken gik med den og træk den efter sig... kom den ikke op af sigselv alligevel??? håber din andrik bliver "rask" igen *k
« Senest Redigeret: 02 April , 2013, 22:12 Fra morAnna »
høns, ænder, hunde, katte...

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: andriks anatomi???
« Svar #9 Dato: 02 April , 2013, 22:06 »
Har den svømmevand? Måske ville det hjælpe hvis det fik noget væske.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: andriks anatomi???
« Svar #10 Dato: 02 April , 2013, 22:07 »
Ja, det ligner en ande-penis men det ser ud til at vævet har taget skade, eftersom det er helt misfarvet.

Jeg tror ikke på at den andrik kommer til at lave ællinger igen så hvis det er formålet med at have en andrik så skal du have fat i en ny!!

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: andriks anatomi???
« Svar #11 Dato: 02 April , 2013, 22:16 »
det er Laila  i husker der havde en andrik med dette problem. der så penis dog mere normal spiral agtig ud, men var også mørk som denne.
kan huske han efter noget tid kunne trække den ind igen, men den kom dog vidst aldrig til at virke.

jeg har skrevet pb til trådstarter, så kan hun få fat i laila hvis ikke hun når at se denne tråd.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline villaacer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: andriks anatomi???
« Svar #12 Dato: 02 April , 2013, 22:22 »
Tak for svar. Anden har en stor balje vand, som jeg fjerne is fra og fylder op dagligt. Har skiftet vandet idag, men har ikke set om den har badet i det. Jeg havde egentlig tænkt mig at skille mig af med ænderne, da jeg syntes de sviner for meget i min lille have, så jeg ved ikke om det bliver øksen ellers er han til fri afhentning hvis nogen mangler en særpræget andrik
9 Isa Brown

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: andriks anatomi???
« Svar #13 Dato: 03 April , 2013, 03:39 »
Hvis man søger på "duck phallus prostration", dukker der en del emner op. Det ser ud til, at årsagen til den udhængende penis er en form for infektion. Det kan i enkelte tilfælde gå over af sig selv i løbet af et par dage.

De generelle råd er at adskille den fra alle de andre ænder, så de ikke piller, og at give den rent svømmevand for at rense infektionen. Det skal helst ske så hurtigt som muligt.

Nogle har haft held med at smøre med glidecreme og proppe penis op igen. Andre anbefaler at klippe den misfarvede del af med en skarp saks (det ville jeg nok ikke selv have lyst til). En dyrlæge vil måske give den et sting eller to for at holde penis på plads. Men hvis du alligevel har tænkt dig at skille dig af med ænderne, er det nok mere nådigt at "behandle" med økse med det samme - i hvert fald hvis isolation og rent bad ikke virker.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat