Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af anderace  (Læst 3678 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline uffepl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Valg af anderace
« Dato: 23 Februar , 2013, 21:46 »
Så er min andegård ved at være færdig, jeg havde egentlig tænkt at jeg skulle have moskus ænder, en andrik og tre ænder. Grunden til at valget faldt på moskus var blandt. andet at den skulle være nem at få til at yngle, og give noget godt kød. Plus det er den der er lagt flest af til salg på nettet, så jeg tænkte at det er nok den man har  ;D

Men nu er jeg kommet i tvivl, har hørt den har tendens til at blive tør i kødet, og at man skal bruge stegepose, og altmuligt for at få en ande steg der måske ikke er tør.

så nu er mit spørgsmål hvilken and skal man have hvis man gerne vil have en and der kan klare det med ællinger selv, og giver en rigtig god andesteg.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Valg af anderace
« Svar #1 Dato: 23 Februar , 2013, 22:31 »
med moskus ænder bliver dit fodder ik til fedt, men de kan flyve

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Valg af anderace
« Svar #2 Dato: 24 Februar , 2013, 11:22 »
Ja, moskus ænder er fedtfattige. Men hvis man bare tilbereder dem "ordenligt" så er det ikke noget problem.
Jeg kender flere der kun vil have moskus ænder fordi de mener at racens kød er det bedste der findes.
Moskus ænder er det samme som når du køber Berberi ænder i et supermarked.


Sachsen ænder kunne være et bud men der er vist lidt forskel på om de ruger eller ej.

Vildtfarvede danske landænder, burde også kunne ruge selv.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Valg af anderace
« Svar #3 Dato: 24 Februar , 2013, 11:27 »
Cayuga er lidt mindre men stadig en god størrelse. De lægger flere æg end sachsen ænder og ruger gerne, hvilket sachsen ænder ikke er de bedste til desværre.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline uffepl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Valg af anderace
« Svar #4 Dato: 27 Februar , 2013, 15:59 »
Tak for svarene, Jeg har kig på en lille flok med to hvide dansk landænder og en moskus andrik. og så kunne jeg evt. suplere med en enkelt moskus dame.

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: Valg af anderace
« Svar #5 Dato: 27 Februar , 2013, 23:45 »
det er en rigtig fin flok og så få du mularder. hvis du skaffe dig en moskus and mere kan du risikere at andrikken ikke vil være sammen mere med de to land ænder.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Valg af anderace
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2013, 08:15 »
Til jul fik vi både en landand/orpington og en moskusand.. Der var 600gram til.forskel.i størrelsen, den landanden var mega fed...men god, og moskusanden var fedtreduceret, ikke fedtfattig efter min mening, men min pointe er, at de blev stegt nøjagtig ens af min mor, i den samme ovn osv, ikke noget med langtidsstegning eller noget, bare sådan som hun altid har gjort, og de var begge lige nøjagtig saftige i kødet og lige velsmagende (vi er heller ikke kendere !). Jeg ville klart vælge moskusanden pga størrelse og et fantastisk temperament..jeg kan bare bukke mig ned og bære dem, de er ikke bange for noget, og så spadserer de rundt som om de har all the time in the world! Jeg finder ro ved at se på dem, hvilket jeg synes er en god egenskab i dyr :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline uffepl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Valg af anderace
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2013, 19:56 »
så er denne lille flok ( en moskus andrik og to landænder) instaleret. Jeg havde ikke tænkt på at andrikken kunne tabe interessen for de to landdamer hvis der kom en moskus dame til. og det er jo lidt problematisk efter som landænderne efter sælgers udsagn ikke vil ruge selv. og det er nu det hyggeligste og nemmeste med naturlig udrugning. Plus jeg ikke har en rugemaskine.
   er der ikke gode chancer for at han ikke vil tabe interessen. de har trodsalt gået sammen i to år.