Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: indretning af andegår  (Læst 5469 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline uffepl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
indretning af andegår
« Dato: 14 Februar , 2013, 19:19 »
Hej Forum.

Jeg skal til at holde lidt ænder, jeg tænker mig en andrik og to tli tre ænder, og i løbet af sommeren forhåbentlig nogel ællinger. 

tanken var at ænderne skulle gå frit omkring, men om natten være i andegård.
tanken var at lave andegårdne på en støbtplads (det er lige der det passer)

jeg havde tænkt at lave et lille hus på to kvadrat meter inde i andegården til dem at sove og søge læ i. og så ellers bare fodre udenfor i andegården. og evt. finde nogle mælke junger eller ligene til dem at ruge i.

er det plads nok med det lille hus til dem? hvis vi er heldige et få ællinger. jeg har læst flere steder at de lige så gerne vil sove uden dørs som inden dørs.

på forhånd tak for hjælpen. 

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: indretning af andegår
« Svar #1 Dato: 14 Februar , 2013, 22:40 »
Mine ænder har det fineste lille hus min mand har bygget. De har været inde i det 3 gange og det var de 3 gange jeg drev dem derind. De vil meget hellere ligge i hjørnet af gården i læ af hækken, her har jeg så valgt at strø op med halm så der er noget der isolerer og de ikke behøver ligge i sneen eller på den frosne jord.
Min samvittighed har det rigtig godt med at de har mulighed for at gå ind, men de gør det aldrig.

Offline uffepl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: indretning af andegår
« Svar #2 Dato: 14 Februar , 2013, 22:48 »
Det har jeg også læst flere steder, men jeg tænker lidt som dig at min samvittighed vil have det bedst med at de kan gå i læ.
   men hvad nu hvis vi er heldige at få ællinger, så er der selvfølgelig blevet varmer til den tid. vil de og kan også godt være ude dag og nat så længe de har deres more til at holde dem varme?

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: indretning af andegår
« Svar #3 Dato: 14 Februar , 2013, 23:35 »
Der er nu også mange med ænder som sover i hus uden problemer.

Fordelen ved et hus er blandt andet, at det er meget lettere at lave 99 % rovdyrssikkeret end en gård.
Og nattesøvnen kan godt blive noget bedre, når man ved de er i sikkerhed.

Jeg tvivler på, at der er mange ænder som ikke vil gå i huset, hvis de fx får en håndfuld ærter for det. Og man kan jo godt lave et "hus" som er meget åbent. Fx med tag, læ de nederste 20 cm og tråd i resten.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: indretning af andegår
« Svar #4 Dato: 15 Februar , 2013, 02:08 »
Vore ænder sover alle i hus om natten, vinter såvel som sommer. Kunne de selv vælge, ville de små mignon nok blive ude på vandet, medens campbell-ænderne sikkert ville gå i hus af sig selv.  Men når vi lukker gæssene ind om aftenen, lukker vi efterfølgende ænderne ind. De har lært rutinen, og vi behøver blot at slå i jorden med en pind, så finder de alle vej ind i huset, som vi herefter lukker.

Offline uffepl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: indretning af andegår
« Svar #5 Dato: 15 Februar , 2013, 18:32 »
Jeg havde oprindeligt tænkt at jeg ville indrette en gammel stald bygning med voliere til ænder i den ene side og høns i den anden side, så der er i hvert fald to meter eller mere imellem, og så kunne de få udgang med løbe gård til hver sin side. tror I det er adskillese nok? jeg kan ikke finde noget konkret på fødevare styrelsens hjemme side.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: indretning af andegår
« Svar #6 Dato: 15 Februar , 2013, 18:36 »
Jeg har talt med en dyrlæge fra Fødevarestyrelsen angående nødvendig adskillelse, og der var svaret at de skal være adskilt af en plade, således at der ikke kan opnåes næbkontakt, eller hønse/andeklatter kan sprede sig ind i de respektive gårde/indelukker.
Der er ikke krav om x antal meter som adskillelse, de må sådan set godt gå op ad hinanden, blot de er forsvarlig adskilt af fast hegn så smitte ikke kan sprede sig  ::)

Derud over skal du forøvrigt skifte sko når du går imellem dem ;)

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: indretning af andegår
« Svar #7 Dato: 15 Februar , 2013, 18:37 »
lovmæssigt set er det adskillelse nok hvis høns og ænder ikke kan få fysisk kontakt med hinanden. Reglerne er heldigvis blevet lempet så det godt kan lade  sig gøre
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline uffepl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: indretning af andegår
« Svar #8 Dato: 15 Februar , 2013, 18:52 »
Fantastisk jeg stryger ud og køber et par træsko mere :-) og så siger jeg ellers til krapylerne at de skal huske at blive på deres side af huset når de bliver lukket ud :-) tak for hæjlpen

Offline uffepl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: indretning af andegår
« Svar #9 Dato: 17 Februar , 2013, 21:21 »
Så er jeg gået i gang. laven en volier inden for i et af udhusene. den bliver på 2,5m x 5m, og så har jeg lavet et udgangs hul til dem på 30cm x 35cm.
jeg regner med at lave volieren med brædder fornede ca. 25cm. og den næste meter i højden bruge rigtiig voliere net, og den sidste meters penge op til toppen bruge alm. hønsetråd.

med hensyn til fodring, overvejer jeg at lave et lille "område" med rist 1m x 1m i volieren.hvorfra der var afløb ud gennem muren. for på den måde at slipppe for
noget af svineriet. men sviner ænder så meget så den smule fra eller til ikke gør nogen forskel.

og hvad skal man fodre dem i, bare en foder automat som til høns både til foder og vand?

alle forslag, ideer og "husk nu lige" modtages med kyshånd.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: indretning af andegår
« Svar #10 Dato: 17 Februar , 2013, 22:13 »
Ænder skal have vand som kan dække både næb og øjne. Ellers kan de få problemer med øjenbetændelse og andet. Derfor kan en drikkeautomat ikke dække hele deres vandbehov.

Og de vil gerne plaske og vaske sig i vand. Og de vil gerne svine sig til i vand og mudder. Og de vil gerne dyppe meget af deres mad i vand. Så det bliver jo let noget gris. Men det er også god aktivering af dem, hvad der jo straks er sværere med høns på et begrænset område.

Og husk at afløb måske ikke virker i frostvejr (mit gør ikke).
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).