Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: begynder gæs  (Læst 14703 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: begynder gæs
« Svar #30 Dato: 12 Februar , 2013, 21:47 »
@gåsepigen

jeg kan godt høre at  der er noget mere smæk på lyden hos svanegæs end hos de alm. gås

tror jeg ville holde fast i at købe gæslinger i år og hvis det går rent galt, må vi æde dem alle sammen ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: begynder gæs
« Svar #31 Dato: 12 Februar , 2013, 21:49 »
Larm og larm ved Svanegæs, det er da klart at de skræpper når de er væk hjemmefra og f.eks er på LU, hvor der HELE tiden vandre mennesker rundt.

De larmer ikke hjemme medmindre der er noget/nogen til at hidse dem op.

Forøvrigt er det ikke lovligt at holde høns og svømmefugle sammen her i lille Danmark. P.ga af smittefaren for fugleinfluenza.  /d

Forøvrigt så kan alt fjerkræ da gå løse, det er så bare et spørgsmål om de bliver taget af andre dyr eller kan løbe ud på en vej.  ;) ;)
« Senest Redigeret: 12 Februar , 2013, 21:55 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: begynder gæs
« Svar #32 Dato: 12 Februar , 2013, 21:51 »
altså de får deres helt eget hus med "egen have" her så den del skulle være i orden

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: begynder gæs
« Svar #33 Dato: 12 Februar , 2013, 22:18 »
Klart at der er høj lyd på 15 gasser der slås om gæs og territorium i foråret. Der er også god lyd her i efteråret når de unge gaser skal vise hvem der er stærkest. Men nu hvor der kun går avlsdyrene tilbage, så er der fuldstændig ro, indtil der kommer gæster.
De yngler når de er et år, men æggene er mindre det førte år. Men alle gæs kan fint yngle i 10 år og mange langt længere.
 
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: begynder gæs
« Svar #34 Dato: 12 Februar , 2013, 22:23 »
@alfred
jeg håbede også lidt på at jeg kunne få et godt stabildt par eller trio der kunne yngle i mange år fremadrettet ;D

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: begynder gæs
« Svar #35 Dato: 13 Februar , 2013, 01:40 »
Det var altså ikke for at bagtale svanegæssene - gæs kan jo generelt være meget højlydte, når det stikker dem. Jeg synes bare, at svanegæssene har en mere skinger stemme end mange andre gæs. Jeg har ingen erfaring med dem selv udover at have hilst på dem på LU. I USA er de meget populære, og på det amerikanske fjerkræforum er der en del, der fortæller, at deres svanegæs har tendens til at skræppe op noget oftere end andre gæs.

Jeg har selv indtil for nylig kun haft en gås, og den var der normalt ikke meget lyd i. Nu er jeg ret sikker på, at jeg har to gaser med begyndende forårsfornemmelser, og der er absolut forskel. Nøj, hvor de trutter tit! Selv om natten, når de er lukket inde - jeg kan høre dem helt ind i huset. De er også en anelse mere skingre end gåsen.

Nå ja, og så er jeg facebookvenner med Jack; en svanegase, der bor i England. Er han ikke flot?
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: begynder gæs
« Svar #36 Dato: 13 Februar , 2013, 07:30 »
Jamen, Gåsepigen vi har hørt dig. ;D ;) ;D Og skriver det samme at Svanegæs har en "god" stemme. Men kun når de bliver forstyrrede af et eller andet eller nogen. Og så ER de mere årvågne end de andre flegmastiske racer. ;)

Og derfor (hos mig) kan de holde sig fri for ræven og gå på vandet om natten, det kunne f.eks de slagtegæs (hybrider), som jeg havde for snart mange år siden, inden jeg gik over til Svanegæs. De blev langtsomt men sikkert taget af ræven. Enten fordi de var klodsede eller de var for "dumme".

Desuden er det en lyd man vender sig til, ligesom man vender sig til hanegal.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: begynder gæs
« Svar #37 Dato: 13 Februar , 2013, 13:46 »
Hej. Jeg har et par hvide land gæs som "snakker" høj lydt når jeg kommer ud for at lukke dem ud :) resten af dagen går de bare rundt og siger kun noget når de bliver forskrækket :) alle gæs larmer jo, nogen mere end andre og det er ikke så gjaldt når man vender sig til det  /o jeg skal faktisk ud og købe to par mere :D gæs er nogen af de nemmest dyr over hovede :D
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: begynder gæs
« Svar #38 Dato: 14 Februar , 2013, 00:14 »
Jeg har haft et par af blandet oprindelse, dansk land blandet med svanegås. Gåsen døde desværre som eneste til et rovdyr mens hun lå på æg mens gasen blev meget ældre. Efter konens død faldt hans kærlighed på ænderne. Mens de rugede og ællinger voksede sig store nok til ikke at blive snuppet af krager. Lå han troligt foran huset og ventede og ligeså snart de kom ud var han klar til at passe flokken. Og det galt faktisk også hvis en eller flere kyllinger fik forvildet sig ud til svømmefuglene. De går alle mere eller mindre frit. Men reglerne er hængt op så alle fjerkræ kan læse dem. Han larmede en del i den periode med små ællinger men ellers ikke voldsomt synes jeg. De danske landænder larmer faktisk ligeså meget bare mere konstant.

Rasmus

Offline Roin72

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: begynder gæs
« Svar #39 Dato: 17 Februar , 2013, 15:22 »
Du kan preøve med nogle færøske gæs. De er ikke så larmende, ruger godt og passer godt på gæslinger
Mvh

B Roin

Jumbo vagtler, Færøske (små) ænder "dunna" 3.15, Sussex 1.7.50, Indisk kamp 0.1, Chabo 4.3, Araucana 1.1, m.m

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: begynder gæs
« Svar #40 Dato: 17 Februar , 2013, 23:09 »
Hvor er de flotte - jeg ville ønske, at jeg havde tid til flere dyr, så ville de stå på ønskesedlen.