Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er dette andrikker?  (Læst 1816 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline villaacer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Er dette andrikker?
« Dato: 04 August , 2012, 22:19 »
Har 4 moskus ænder som nu er 17 uger gamle. skal snart til at slagte, så det kunne være rart at vide hvilket køn de har, da jeg gerne vil ende ud med 2 ænder og 1 andrik.

Jeg har læst her på forum, hvad der kan kigges efter af størrelses forskel mellem han og hun, samt strittende fjer på hovedet.

Syntes alle 4 ænder har samme størrelse på både krop og ben, så ud fra det vil jeg sige det er samme køn. Når jeg sidder og kigger på dem, stritter der fjer på deres hoved ind imellem. Tror selv det er andrikker, men har jeg ret? Har ikke prøvet at have ænder før

9 Isa Brown

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: Er dette andrikker?
« Svar #1 Dato: 04 August , 2012, 22:24 »
tror det er ænder

karina dj

  • Gæst
Sv: Er dette andrikker?
« Svar #2 Dato: 04 August , 2012, 22:25 »
Jeg synes nogle gange det er nemmere at kønsbestemme dem på længden/tyngden af gumpen  :)

Offline villaacer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Er dette andrikker?
« Svar #3 Dato: 04 August , 2012, 22:57 »
Øh, hvordan gør jeg det når de ser ens ud? kan det gøres på et billede?
9 Isa Brown

karina dj

  • Gæst
Sv: Er dette andrikker?
« Svar #4 Dato: 04 August , 2012, 23:04 »
Jeg tror det ville hjælpe med et billede hvor man ser anden i sin helhed, gerne lidt oppefra. Hvis de alle er ens i størrelse i en alder af over 4 måneder, så er de nok samme køn ja  :)


Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Er dette andrikker?
« Svar #5 Dato: 05 August , 2012, 09:21 »
ænder har hos mig længere vinger tideligere og flyver først. meget kraftigere hoved og løb

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Er dette andrikker?
« Svar #6 Dato: 05 August , 2012, 11:49 »
de ligner ænder, men lidt svært at se ud fra vinkel på billederne.

det er så ikke nemt for dig at vurdere når du ikke har nogle af andet køn at sammenligne med og hvis det er første gang.

jeg kan som regel se forskel på køn når de er 6-8 uger. nogle lidt senere. så det burde slet ikke være svært at se nu på det her tidspunkt.

jeg ville ikke slagte før de er 6 måneder. har før haft slagtet da de var 4-5 måneder og de var alt for små.

ænderne ligger hos mig i en vægt på ca 2 kg slagtet da de er 6 måneder. andrikker 3-3,5 kg slagtet vægt.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.