Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ænder  (Læst 9907 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
ænder
« Dato: 23 November , 2011, 16:58 »
jeg har fået mig den ide at jeg til foråret vil købe mig 4-5 moskus ænder til at gå oppe i haven( min køkkenhave arial er ca. 40 kvm måske mere... hegne det godt ind og og lave et bitte hs de ka  bo i... nu kommer mit spørgsmål så... hvis jeg har højbede der er 1 meter høje hopper ænderne så der op?

jvordan er det lige med klipning af vinger på ænder så de ikke flyver over til naboen?

hvor højt et hegn skal jeg have?
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: ænder
« Svar #1 Dato: 23 November , 2011, 17:03 »
højbede 1 meter oppe det er da ret højt ikk bliver de ikk tørre, men har samme ide som dig /o så følger spændt med ;)

Almo

  • Gæst
Sv: ænder
« Svar #2 Dato: 23 November , 2011, 17:06 »
Du skal bare klippe 1/3 til 1/2 af de yderste svingfjer af, på den ene vinge. Undgå at klippe i den "tykke" del af vingen.

Tror du kan klare dig med et havehegn på ca. 60 cm, men tænk over hvad der så kan komme ind til ænderne af rovdyr, hvis ikke de er lukket ind forsvarligt når du ikke er hjemme og om natten.

Mine moskusænder er ligeledes glade for græs og bløde plantedele, som fx salat - tag lige det med i planlægningen.  ;)

Held og lykke med projektet  /o

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: ænder
« Svar #3 Dato: 23 November , 2011, 17:12 »
tak for svar :-)

jeg har højbede der er ca. 90 cm høje og kan de komme der op???

jeg har ikke problemer med at de bliver tørre..dog vander jeg når det er meget varmt :-)
 ud over det har jeg frugt buske...og drivhus som jeg vil sætte en hegnsdør i så ænderne ikke kan komme der ind :-)

tager de mon frugten på buskene :-)

jeg har fået denne ide da jeg i år har set lidt dræbersnegler det oppe i køkkenhaven... fungere det ikke må jeg lave en ande gård et andet sted på grunden men det er jo noget med at de ikke må være for tæt på hønsene :-)

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: ænder
« Svar #4 Dato: 23 November , 2011, 18:03 »
Hvis de bliver stækket så burde de ikke kunne hoppe op i bedene.
mine går bag et hegn på 90cm- 1 meter i højden og der bliver de bag når de er stækket.

jeg stækker sådan:

holder den ene vinge ud og lader de ca 3 yderste fjer være og klipper ellers alle de ydeste svingfjer inde hvor de små fjer slutter (svingfjerene er lidt længere end de fjer på den inderste del af vingen)

når man gør sådan så ses det slet ikke de er stækket, og husk kun den ene vinge.


du kan dog godt regne med de æder eller ihvertfald bider godt i alle buske/træer der står hvor de går.

de har ødelagt barken på mine frugttræer (ikke så gamle), og spist både stikkelsbær busken og ribsbusken, og rabarberne smager også godt  ;D

du kan også godt regne med de spiser frugt de kan nå, de er ihvertfald glade for de pærer jeg giver dem. og spiser udover det alt slags kål og majskolber jeg giver dem.

snegle og især regnorme er også et hit.


det er ellers hyggelige dyr som kan blive meget tamme  ;)



Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: ænder
« Svar #5 Dato: 29 November , 2011, 17:20 »
mange tak for det fine svar...

hvorfor er det nok at strække den ene vinge og ikke begge??

jeg har hegn om hele grunden der er 1 meter høj for hunden...er  det nok for ænderne også...???

jeg er tilbudt nogle moskusænder  75 kr for hunner og 125 for hanner hvor mange hunner skal der gå ved en han?? regner med at måske købe 3 hunner og en han
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: ænder
« Svar #6 Dato: 29 November , 2011, 17:26 »
Hvis du stækker begge vinger, så kan de få balance og de skulle så stadig være i stand til at flyve.

1,2 eller 1,3 er ganske okay, Moskus er meget ynglevillige og kan få 2-3 kuld om året, endvidere kan kuldene være ganske store.

Så du kan godt få mange ænder lige pludseligt.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: ænder
« Svar #7 Dato: 29 November , 2011, 17:45 »
Moskus er særdeles yngelvillige. 1,3 kan sagten lave 100 stk. andestege  ;D og med blot en smule held endog 150 stk.  /o
NB: husk ved stækning, altid kun den eene vinge. Og man skal være lidt vaks ved havelågen, mht. klipning af ungdyr. For tidlig bliver de røde af blod, og for sent - ja så er de måske stukket af.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: ænder
« Svar #8 Dato: 29 November , 2011, 17:46 »
 ??? ;D
« Senest Redigeret: 29 November , 2011, 17:49 Fra morAnna »
høns, ænder, hunde, katte...

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: ænder
« Svar #9 Dato: 29 November , 2011, 17:48 »
mine flyver over 2 m hegen uden stækning, så gør det hvis du vil beholde dem i indhegning, for det meste er det hunner der flyver (hjemme hos mig)
Stækket går det nemt - de bliver på matriklen og jeg skal ikke kikke på taget om aftenen for at finde ud af hvor mange der kom til aftensmad.
hvis jeg var dig vil jeg vente til fårår med at anskaffe mig nogen ænder - for det meste pga ræven... vi er så uheldige at ræven besøger os om vinteren, og så mangler jeg en andrik ret så tidligt på året - næstet for hvert år
høns, ænder, hunde, katte...

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: ænder
« Svar #10 Dato: 29 November , 2011, 18:02 »
jeg er tilbudt nogle som er slagte klar men tænkte så at jeg måske skulle købe et par stk. ekstra ud over dem vi skal have juleaften....

kan de ikke bo i stalden her i vinter?? eller er det synd..har aldrig haft ænder og synes ikke der står ret meget om det nogen steder
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: ænder
« Svar #11 Dato: 29 November , 2011, 18:52 »
vores moskusser går gerne ude hele vinter og der sker dem ikke noget - bortsæt rævebesøg - men vejret er det ret ligeglade med... men jo i stalden kan de vel også...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: ænder
« Svar #12 Dato: 29 November , 2011, 18:58 »
kan de så bo i drivhuset eller skal de have varmelampe?? :)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: ænder
« Svar #13 Dato: 29 November , 2011, 19:03 »
Jeg tror at stalden er ganske udemærket til at opbevare dem i her i vinter. Hvis ikke de kan være udenfor. Og INGEN varmelampe, medmindre det er daggamle ællinger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: ænder
« Svar #14 Dato: 29 November , 2011, 19:06 »
varmelampe? er det ællinger?  nej vel, de kan fint gå i frostvejret uden problemer, bare lille leskur med halm kan de nøjes med... de vil gerne opholde sig ude uantsæt vejr... de er så nemme at have... så taknemlige
leskur er mest for at bygge rede i...
høns, ænder, hunde, katte...