Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er alle ænder vand-svin???  (Læst 11532 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Er alle ænder vand-svin???
« Dato: 25 Juli , 2011, 20:21 »
Mine landænder sviner for vildt med det vand. Der er vand overalt, og haven sejler simpelthen. Jeg kan fylde op med rent vand hele tiden, og så går de total amok i vandbaderi  ;D de er så sjove at se på og meget underholdende og dejlige dyr....men til næste år... Findes der ænder, der er knap så "syge" med vand???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Er alle ænder vand-svin???
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2011, 20:42 »
Jamen Mette dog, det er jo svømmefugle, hvad havde du dog forestillet dig  *g

De sviner enormt, og det eneste du kan gøre er at give dem bad en gang om  dagen, og så ellers kun drikkevand resten af dagen.
Jeg synes  det værste er at de skider ligeså meget som de hælder vand på  <:

Men underholdende er de.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Er alle ænder vand-svin???
« Svar #2 Dato: 25 Juli , 2011, 21:01 »
Moskusænder behøver vist ikke vand at bade i.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Er alle ænder vand-svin???
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2011, 21:03 »
Moskusænder behøver vist ikke vand at bade i.

Hvorfor dog ikke, mine badede da hver dag, ikke så meget andrikken, men damerne gjorde da, og ænder skal vel også have hovedet under vand hver dag, ligesom andre svømmefugle
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Er alle ænder vand-svin???
« Svar #4 Dato: 25 Juli , 2011, 21:34 »
Ja, alle ænder er vand-svin *f *e *o - og de er bare SÅ sjove at se på når de går amok.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Er alle ænder vand-svin???
« Svar #5 Dato: 25 Juli , 2011, 21:36 »
Jamen Mette dog, det er jo svømmefugle, hvad havde du dog forestillet dig  *g

De sviner enormt, og det eneste du kan gøre er at give dem bad en gang om  dagen, og så ellers kun drikkevand resten af dagen.
Jeg synes  det værste er at de skider ligeså meget som de hælder vand på  <:

Men underholdende er de.

Jamen jeg ved virkelig ikke, hvad jeg havde forestillet mig  ;D Troede bare, at de badede og så var det det... Men det, der sviner mest, er jo rensning af næbbet. Jeg tror seriøst, at de få ænder jeg har, hælder flere hundrede liter igennem det næb hver dag, og ruk suk 30 sekunder efter vandbassinet er fyldt med rent vand, så er det møghamrende mudret igen og græsplænen er fyldt med huller :-\

Men jeg nyder dem da...håber bare, der findes nogen, der renser knap så meget næb  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Er alle ænder vand-svin???
« Svar #6 Dato: 25 Juli , 2011, 22:03 »
At de ikke behøver det, er jo ikke det samme som ikke at nyde det. Jeg kender de folk der har moskusser uden adgang til badevand, og de ser da ud til at trives fint. Men jeg taler ikke af egen erfaring. Derfor det indskudte "vist".  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Er alle ænder vand-svin???
« Svar #7 Dato: 25 Juli , 2011, 22:08 »
Der er også masser der har landænder uden badevand.
I teorien kan man fede alle gæs og ænder op uden adgang til badevand men om det er etisk korrekt er jo en anden sag.
Alle mine ænder har adgang til badevand og som i andre skriver, så nyder de det, i fulde drag.

Og ang. spørgsmålet i overskriften.... Ja, ALLE ænder er "vand svin", uden undtagelse. Dog sviner dværg ænderne mindre end de store racer men de sviner stadigvæk.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Er alle ænder vand-svin???
« Svar #8 Dato: 26 Juli , 2011, 09:37 »
Godt, så er det slået fast  ;D Alle ænder er vand-svin.. Så må jeg jo bare overveje, om jeg gider det svineri næste år eller om der findes en smart metode til vandbassin for at undgå vandspild mv - bud herpå tages glædeligt imod :)

Det får mig til at tænke på, hvordan man holder ænder i industrien? Altså dem, som man normalt køber i Føtex og spiser til jul? De kan da umuligt have adgang til badevand...med mindre at hallene, hvor de jo nok går flere tusinde i, er støbt i glasfiber eller plastik, så det nemt kan spules rent!? Hmm, men de skal jo også have tørt..hmmm.. Nogen bud??
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Er alle ænder vand-svin???
« Svar #9 Dato: 26 Juli , 2011, 09:41 »
Jeg kan ikke forestille mig at industri-ænder har adgang til badevand. Men når man ser hvor vilde ænder er med vand, så tror jeg at man fratager dem en betragtelig del af deres livskvalitet ved at nægte dem adgang. Næsten som at holde høns i bure. Og det er jo ikke det, vi ønsker når vi selv har fjerkræ. Vi har opgivet ænder af samme årsag - de sviner utroligt meget. Måske ikke så meget de moskusænder, vi havde. De snakker til gengæld og er så hyggelige at de får en fæl bismag af kæledyr ::). Uha, ja, valgene er vanskelige.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Er alle ænder vand-svin???
« Svar #10 Dato: 26 Juli , 2011, 10:42 »
Jeg kan ikke forestille mig at industri-ænder har adgang til badevand. Men når man ser hvor vilde ænder er med vand, så tror jeg at man fratager dem en betragtelig del af deres livskvalitet ved at nægte dem adgang. Næsten som at holde høns i bure. Og det er jo ikke det, vi ønsker når vi selv har fjerkræ. Vi har opgivet ænder af samme årsag - de sviner utroligt meget. Måske ikke så meget de moskusænder, vi havde. De snakker til gengæld og er så hyggelige at de får en fæl bismag af kæledyr ::). Uha, ja, valgene er vanskelige.

Det var jo lidt det, jeg tænkte.. De kan umuligt have adgang til vand i de store industrihaller...altså med mindre de muger ud hver anden dag, og det gør de nok ikke! Endnu en årsag (ukendt indtil nu  ;)), at jeg valgte at lave mine egne juleænder  ;D jeg har hørt flere sige, at moskusanden ikke er så slem til det med vandet. Den vil jeg overveje til næste år..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Er alle ænder vand-svin???
« Svar #11 Dato: 26 Juli , 2011, 13:11 »
Husk lige din papand til jul er ca 70 til 90dg gl højst,så behovet for swimmingpool er kortvarigt.

En pekingand kan produceres på 90dg til en vægt på 3,5kg slagtet

            Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Er alle ænder vand-svin???
« Svar #12 Dato: 26 Juli , 2011, 13:43 »
Fotos fra tysk opdræt af ænder. Taget af tysk dyreværnsorganisation.
http://www.tierschutzbilder.de/fotos-entenmast-bilder-entenmast/

Nyd at dine ænder får lov til at snadre...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Er alle ænder vand-svin???
« Svar #13 Dato: 26 Juli , 2011, 14:07 »
Puha :'(.
Godt at vores foretrukne julemiddag hedder skinkesteg. Lokal frilands, forstås /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Er alle ænder vand-svin???
« Svar #14 Dato: 26 Juli , 2011, 17:11 »
Fotos fra tysk opdræt af ænder. Taget af tysk dyreværnsorganisation.
http://www.tierschutzbilder.de/fotos-entenmast-bilder-entenmast/

Nyd at dine ænder får lov til at snadre...

Ufff.

Billeder af syge dyr gør altid indtryk, men dem har vi vist allesammen haft. Jeg tillader mig dog at tvivle på, at dyrene her i filmen får nogen form for behandling.

Og det ser så heller ikke ud til, at aflivning er noget, de spilder tid på.

At man kan få sig til at smide levende, lidende dyr i skraldespanden, det får virkelig mit p.. i kog. Det kan simpelthen ikke passe, at der ikke var nogen med en handy træsko i nærheden. Mage til afstumpethed.

Folk burde tvinges til at besøge sådan et sted, inden de kan få lov til at købe juleand. Og jeg skal ikke gøre mig selv bedre, end jeg er. Indtil for forholdsvis nylig hørte jeg simpelthen ikke efter, når dyrevelfærd var på programmet. Jeg ønskede at tro, at de grelle billeder var undtagelser fra det fjerne udland, som mine forbrugervaner ikke havde den ringeste indflydelse på.

Først kombinationen af en nyanskaffet Keld og en udsendelse om industrihøns, hvis fødder bliver ætset af ammoniakken i deres egen bæ, fik mig til at høre efter. Jeg sad der og kiggede på Kelds yndige små lyserøde dabber og blev lige på en studs omvendt. Og er nu tæt på at være en af de der elendige hellige, der præker i tide og utide. ;D

Selvfølgelig overlever størstedelen af industriænder (og -høns, -grise, -kalkuner mm.) Og de bliver store nok til at blive slagtet og spist. Folk overlever jo også for det meste i fængsler - de kan endda blive tykke. Men jeg skal altså ikke have nogen "Lille Guantanamo" for fjerkræ i min baghave.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat