Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Indhegning til gæs  (Læst 15987 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

smilla25

  • Gæst
Indhegning til gæs
« Dato: 15 April , 2011, 16:01 »
Skal gæs indhegnes ligeså godt som høns? Har en ret stor mark de skal gå og hygge sig på, men det er jo et ret stort område at hegne ind med feks hønsenet...
Eller vil det være en ide at indhegne et lille område hvor de er om natten, også lukke dem ud på marken om dagen? ???

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Indhegning til gæs
« Svar #1 Dato: 15 April , 2011, 16:14 »
Jeg kobler mig lige på her - jeg har nemlig tænkt mig at vores skal gå "frit" på marken, der er indhegnet til køer/heste/får med 4-5 tråde...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

smilla25

  • Gæst
Sv: Indhegning til gæs
« Svar #2 Dato: 15 April , 2011, 16:16 »
Har du også andre dyr på marken der allerede er hegnet ind? Vi har en anden stor mark/fold med 11 får... Kunne de måske gå sammen med dem?

karina dj

  • Gæst
Sv: Indhegning til gæs
« Svar #3 Dato: 15 April , 2011, 17:15 »
Jeg kender nogen der har gæs sammen med får, og det går fint...

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Indhegning til gæs
« Svar #4 Dato: 15 April , 2011, 17:43 »
Har du også andre dyr på marken der allerede er hegnet ind? Vi har en anden stor mark/fold med 11 får... Kunne de måske gå sammen med dem?

Jeg har ikke andet gående, men har hørt om andre, hvor det går fint med andre dyr sammen med gæs...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Indhegning til gæs
« Svar #5 Dato: 15 April , 2011, 18:20 »
Mine to har altid gået frit, de forlader ikke hjemmet når først de er blevet voksne.
Mine har gået på hestenes folde og sammen med katte hunde og andre på stedet boende.
min tidligere Nabo har sine gående sammen med to shetlandponyer og en flok får, uden problemer, gæs er nøjsomme og fredelige indtil der kommer æg og gæslinger, men så holder de sig også selv på afstand af andre hvis der er plads nok.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

smilla25

  • Gæst
Sv: Indhegning til gæs
« Svar #6 Dato: 15 April , 2011, 19:15 »
Det lyder jo helt perfekt! :) Så kan de jo gå og hygge sig sammen med vores får. Det skal lige siges at det er en rigtig stor fold/mark, så der er rigelig plads til dem alle sammen... Går de selv ind i deres hus om aftenen, eller skal man lokke dem?

Offline claus74

  • Bruger
  • Indlæg: 237
Sv: Indhegning til gæs
« Svar #7 Dato: 15 April , 2011, 20:03 »
Skal gæs indhegnes ligeså godt som høns? Har en ret stor mark de skal gå og hygge sig på, men det er jo et ret stort område at hegne ind med feks hønsenet...
Eller vil det være en ide at indhegne et lille område hvor de er om natten, også lukke dem ud på marken om dagen? ???
Gæs og får skulle efter sigenge være en fantastisk kombination og er selv blevet opfordret til elhegn. Må jeg spørge om hvilken slags er det og hvor du har får dem fra da vi selv skal have gæs

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Indhegning til gæs
« Svar #8 Dato: 15 April , 2011, 20:53 »
I behøver ikke et bekymre jer om hegn der kan holde gæssene inde, de skal nok blive hjemme, medmindre at man kun har en lille villa have. I skal mere bekymre jer om at holde rævene ude.
Men ellers kan gæs godt trænes til at gå ind. Dem jeg kender, der lukker deres gæs ind hver aften skal bare vise sig ved skumrings tid så går gæssene selv ind. Men hvis der ikke kommer nogen og "jager" dem ind så sover de ude.
Mine egne gæs er kun inde i deres huse/hytter for at æde og lægge æg. Ellers er de altid ude og det er uanset hvor meget det stormer, regner og/eller sne'er.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hestelone

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Indhegning til gæs
« Svar #9 Dato: 15 April , 2011, 21:53 »
Er det mon muligt at holde ræven ude, hvis man hegner med 4 tætte tråde med godt med strøm i?

Eller skal der både fårehegn og tråd med strøm udvendig til, for at holde ræven væk? Jeg ved godt at intet jo er sikkert i forhold til ræven, men hvad er jeres erfaring  :)

Og kommer ræven hos jer både nat og dag?

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Indhegning til gæs
« Svar #10 Dato: 15 April , 2011, 22:12 »
Jeg ved ikke hvor tæt ræven kommer på her hvor jeg bor nu, men den sonderede jævnligt terenet hvor vi boede før.
Mine gæs sover inde om natten, og hvis jeg er hjemme går de ude og skræpper lidt til jeg kommer og lægger dem i seng, hvis jeg ikke er hjemme, er de selv gået i seng når jeg kommer hjem.  ::) De går aldrig hjemmefra.

Dette kan bruges til at holde ræven ude
http://www.nordicagro.com/link-85/flytbart-el-net-til-hunde-geder-og-gaes-orange-105cm-x-50m-669.html
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Indhegning til gæs
« Svar #11 Dato: 16 April , 2011, 09:54 »
Dette kan bruges til at holde ræven ude
http://www.nordicagro.com/link-85/flytbart-el-net-til-hunde-geder-og-gaes-orange-105cm-x-50m-669.html


Hehe - det ville koste mig i nærheden af 20000 kr. at hegne min hestefold med det der...  ;D
Jeg tror jeg prøver med en ekstra tråd nede ved jorden, de steder hvor mit hegn sidder lidt højt lige i første omgang... (jeg har som sagt 5 tråde oppe i forvejen)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Indhegning til gæs
« Svar #12 Dato: 16 April , 2011, 10:03 »

Ja ja Morten, jeg havde jo ikke forstillet mig at det var hestefolden der skulle indhegnes så massivt, jeg ville aldrig sætte noget op der kunne komme en hestehov igennem.
Da jeg satte strøm på min hønsegård, var det med en tråd 5-7cm og en
10-15cm cm over jorden, det er typisk der hvor ræven sætter tuden for at grave, man skal dog ikke glemme at den også kan springe, og der skal ikke stå noget i nærheden den kan få fodfæste på. og 5 tråde i forvejen, så er det vist nok med en i jordhøjde.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jens Chr

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Indhegning til gæs
« Svar #13 Dato: 17 April , 2011, 14:58 »
Har både haft ænder og gæs til at gå i fårefolden, med standard 80 cm fårenethegn og en elektrisk tråd forneden.
Æderne kunne godt finde på at gå ud igennem hegnet (der var måske mere spændende inde i haven) men gik altid tilbage igen. Et år jeg havde moskusænder kunne de finde på at flyve lavt i en stor bue over kornmarken for så at lande i folden nær fårene.
Men ræven kan sagtens hoppe over hegnet, mistede en andrik og en "næsten" - heldigvis kom jeg forbi og fik skræmt ræven væk.
Så her skal de lukkes ind inden det bliver mørkt.
I år vil jeg prøve med en mindre gård som de kan lukkes inde i hvis jeg har dårlig tid til at lukke dem ind/ud. Mindst 150 cm hegn og gravet lidt ned.

Offline hestelone

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Indhegning til gæs
« Svar #14 Dato: 17 April , 2011, 16:28 »
Tak for ide med strøm net-hegnet. Kan fint bruges her hos os, hvor de så kan gå, når vi ikke lige er hjemme. Og så alm. hegnstråd på de 2 tdr. land vi vil lave til dem også.

Vh Lone :)