Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Foie gras på dansk?  (Læst 10759 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #1 Dato: 18 Februar , 2011, 22:11 »
Hmmm... hvis gåsen kan lide sukker og ikke får ondt i maven eller andre skavanker, så er det vel ok   :D (Og jeg må med skam melde, at jeg godt kan lidt foie gras, men da jeg fik at vide hvordan det normalt laves... kunne jeg pludselig ikke spise det mere)
Mvh Marianne

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #2 Dato: 18 Februar , 2011, 22:15 »
Jeg har aldrig smagt det... er i det hele taget ikke så god til indmad... men vil da måske overveje det nu... bare for at sige at så har man smagt det...

bare det bliver bedre end min sushi debut ( og finale)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #3 Dato: 18 Februar , 2011, 22:19 »
Det er lavet i Spanien siden 2007 på ikke-tvangsfodrede gæs. Kaldes "etisk foie gras" hvor de udnytter at gæs lagrer fedt i leveren lige inden de trækker langt og hvis de slagtes på dette tidspunkt får de en fedtlever.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/1543031/Ethical-foie-gras-from-naturally-greedy-geese.html

Så der er faktisk ikke noget nyt i det, andet end at der nu er en dansker der vil prøve...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #4 Dato: 18 Februar , 2011, 22:24 »
Jeg har heller aldrig smagt det, men det skal vel prøves en dag. Der var en udsendelse med spise med Price hvor de lavede det, og indrømmer at leveren så ikke særlig delikat ud  ::)

Da jeg var "yngre" var det normalt her omkring, at give grise der skulle hjemmeslagtes næste dag 2 kilo sukker dagen for inden, der var også en kæmpe stor lever i dem.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #5 Dato: 18 Februar , 2011, 22:28 »
Det er vel, uanset metode, ikke etisk forsvarligt, at fodre med henblik på at opnå abnormaliteter, i kommercielt øjemed.

Jeg er med på at trækkende gæs forbereder deres lange rejse på tilsvarende vis, men her er ikke tale om trækkende gæs.
Mvh
Erik Andersen

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #6 Dato: 18 Februar , 2011, 22:28 »
Har aldrig smagt det.. Men Sushi det er lige mig.. Det er sindsygt godt :P :P
Men har iøvrigt heller ikke særlig meget lyst til og smage foie gra.. Tvangsfodring det er simpelthen for ulækker og se på.
Og det er vel heller ikke normal og hælde sukker på dyrene!!!.. nej lever spiser jeg ikke. Så hellere kråsen /o
 
« Senest Redigeret: 18 Februar , 2011, 22:39 Fra JanR »

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #7 Dato: 18 Februar , 2011, 22:32 »
Jeg er helt med på sushi og sashimi, under forudsætning af at fisken er aflivet inden den skæres ud.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #8 Dato: 18 Februar , 2011, 22:35 »
Har aldrig smagt det.. Men Sushi det er lige mig.. Det er sindsygt godt :P :P

Jan har du set denne gadget :

http://www.sushionline.dk/mad_opskrifter/Sushi_Making-Kit-Sushezi-Tool.htm

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #9 Dato: 18 Februar , 2011, 22:45 »
Bjørn: Den ser smart ud.. Så måske. Men det er nu sjovt nok og stå og fumle med at lave dem. jeg behøver ikke og gøre mig umage. For jeg er den eneste der vil spise dem her.. Lillemor hader fisk :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #10 Dato: 19 Februar , 2011, 11:44 »
Jeg er både til sushi, sashimi og har også spist meget foie gras, mmm foie gras med ristet brød og druegelé, og så afkølet portvin.
Men efter at jeg har fundet ud af, hvordan foie gras bliver lavet, har jeg ikke spist det.
Hvis man kan lave foie gras på en måde, så dyrene ikke lider overlast, vil jeg med største fornøjelse spise det igen; metoden med at udnytte, at de oplagrer fedt til at trække, er da hel fin, det er jo ikke anderledes end at vi tilpasser fodret på alle vores andre slagtedyr. Svinene er jo f.eks. også avlet til at have ekstra ribben, for at få længere bacon-sider.
Jeg synes ikke, det er en fysisk abnormalitet, at man udnytter, at gæssene har den egenskab.
Der er mange, der sætter stor pris på foie gras, og kan man få det på en måde, hvor dyrene ikke lider overlast, og så samtidig forbyde metoden med tvangsfodring er det i mine øjne det bedste fra to verdner.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #11 Dato: 19 Februar , 2011, 15:19 »
Nå, der er vist lige et par journalister der skal huske at tjekke deres kilder :D
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/nyheder/ingen-foie-gras-fra-dyrenes-beskyttelse-0
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #12 Dato: 19 Februar , 2011, 18:22 »
Jeg ved nu ikke om man lider hvis ens lever bliver 10 gange større eller mere ?? men det kan vel næppe være sundt.

Men de skal jo heller ikke leve med det, de skal jo bare slagtes.

Og klage kan de af gode grunde heller ikke.

Så jeg kan personligt sige at jeg ikke skal have foie gras - jeg har dog aldrig smagt det, men bare tanken om en fedt fyldt lever  :-X
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #13 Dato: 19 Februar , 2011, 18:42 »
Hvis man kan lave foie gras på en måde, så dyrene ikke lider overlast, vil jeg med største fornøjelse spise det igen;
Som du bemærker, Lene, tager jeg forbehold for at dyrene ikke lider overlast, hvis det ikke er anderledes, end når dyrene forbereder sig til træk, ser jeg ikke noget odiøst i det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #14 Dato: 19 Februar , 2011, 18:47 »
Jeg ved ikke hvor stor en lever bliver på ænder/gæs som trækker, men en lever på 700-1000 gr. i forhold til 70 g.

Det er meget extra vægt for en and eller gås på 2-4 kg. at slæbe/flyve rundt med. Men jeg kan da gudskelov tage fejl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub