Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor meget pladskræver gæs  (Læst 4280 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Hvor meget pladskræver gæs
« Dato: 20 Maj , 2008, 22:25 »
Hvis man vil have 2 gæs hvor stort et areal skal de have?
Jeg synes kun at høre de skal have meget, men hvor meget, er meget
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvor meget pladskræver gæs
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2008, 22:58 »
Janni fandt denne artikel: http://www.havenyt.dk/artikler/dyr_i_haven/dyrehold/414.html

Den er faktisk rigtig god. Den skriver ca. 40 gæs pr. hektar. Men det afhænger vel af hvor meget foder du vil tilbyde dem, udover græs.
Hilsen Susanne

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvor meget pladskræver gæs
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2008, 23:42 »
Jeg har jo 2 gæs, og de spadserer rundt og har 5 tdr. land til rådighed, men faktisk er det sjældent de
bruger mere end den have der er rundt om huset, ca 1 tdr.land og det er altså ikke dem der holder græsset nede, men de spreder gåselort for hver halve meter.
De er rigtig hyggelige ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Hvor meget pladskræver gæs
« Svar #3 Dato: 21 Maj , 2008, 11:21 »
Jeg har to gæs på et frimærka af en have ;) mine er tre uger og fylder allerede godt i haven. Skal jeg være helt ærlig (og det skal man jo) så er min have alt for lille. Dette bygger jeg på, at den faktisk ikke er egnet til menneskebrug når gæslingerne har været der, idet de rent faktisk skider en del. At jeg fik gæs skyldes mit gode hjerte. Jeg kunne ikke nænne at en gæsling skulle aflives bare fordi den havde en lidt forhutlet start og den skulle bestemt ikke gå alene, derfor en kammerat. Vi er herhjemme blevet enige om at vores gæs er slagtegæs. En hård beskutning, men den er simpelthen begrundet med den lille plads....næste år tror jeg vi prøver med kyller... så kan vi se dem vokse om sommeren og slagte dem til vinter. (jeg ved det lyder hårdt, men hellere en forkælet kylling fra min have end en fremdrevet fra en farm.
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvor meget pladskræver gæs
« Svar #4 Dato: 21 Maj , 2008, 11:45 »
Øv, jeg skal ikke have gæs, læste lige at 20 m2, græs er for lidt til 1 gås. :'(
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk