Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Flyvsk moskusand - eller hopper den?  (Læst 5643 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stine Horn

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 10
Flyvsk moskusand - eller hopper den?
« Dato: 06 Maj , 2008, 09:57 »
I går hentede jeg 1.2 moskusænder (hold op, de er godt nok store...!!), og de har taget godt imod deres nye hjem (stort andehus og løbegård med 1.3-1.5 meter højt hegn) Meningen er så, at vi vil have dem til at gå frit i haven, når vi er hjemme - men de er ikke vant til at være helt tæt på mennesker, så der går nok lidt tid.

MEN - her til morgen da de var blevet lukket ud i gården, så gik der ikke mere end tyve minutter, så tøffede den ene dame rundt i vores have.

Så er det jeg tænker - HVAD?! De er jo stækkede, hvordan er den kommet derud - hvor højet kan de hoppe sådan nogle krabater??  ???

Eller er fjerene vokset ud igen, så de skal stækkes på ny? Hvor lang tid skal man regne med at der går, førend der skal stækkes igen?

Nå, men da jeg gik ud i haven for at gene udbryderen tilbage til gården, så løb den ind i et kæmpe buskads ud til åbne marker - så vi skal vist være mere end heldige hvis vi ser hende igen...  >:(

Kedelig start på andeeventyret - æv.

Mvh fra Stine - nu med 1.1 ænder

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Flyvsk moskusand - eller hopper den?
« Svar #1 Dato: 07 Maj , 2008, 08:32 »
Måske rekord-hoppende ænder !!!  ;D 

Nej, det er nok ikke der den kommer ud - hvis du er helt sikker på, at der ikke er et lille hul i hegnet, hvor en and kan mase og mose sig igennem, så har den taget turen over hegnet - trods stækning.

Prøv at kigge den efter hvor meget/hvor lidt den er stækket. Min søster havde også sådan en udbryder-and, der trods stækning på én vinge, fløj over hegnet. Først da begge vinger var stækket på den, måtte den opgive sine flyveture...

Hoppe kan de godt - dog ikke særlig højt og det er ret kluntet...

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Flyvsk moskusand - eller hopper den?
« Svar #2 Dato: 07 Maj , 2008, 09:08 »
Ja jeg vil sige som Hanne J der hopper ikke ret højt, mine ænder er stækket, de prøver ikke engang at lette, nu har jeg haft dem i 4 uger, og de går i en meget stor indhegning, med 60 høj hegn, de har adgang til et stort vandområde, hvor der delvis er mur om, jeg synes det er synd du har mistet dine ænder, men fortvivl ikke, der hvor jeg hentede min andrik der kunne de flyve over i skoven, og hende der havde dem fortalte, på et tidspunkt gik der 14 dage hvor en var væk, men det kommer jo også an på hvor længe du har haft dem.
Jeg håber de kommer hjem til dig igen  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Stine Horn

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 10
Hun er tilbage
« Svar #3 Dato: 07 Maj , 2008, 09:14 »
Vi var så ufattelig heldige, at hun sad og trykkede sig op ad volierenettet, med sine kammerater på den anden side, da vi kom fra arbejde. Såhun blev fanget ind og vi tjekkede hendes vinge. Vi valgte at klippe lidt mere af de stækkede fjer, og håber at det hjælper.

Stækning af begge vinger? Jeg troede formålet med stækning var, at de skulle tilte ved klip i fjer i den ene side - hvad så når man klipper begge?

Men nu har vi igen 1.2 ænder - dejligt  ;D Og den 24. maj får vi yderligere 4 stk. damer - eller piger, de er kun 11-12 uger. Hvor gamle skal de egentlig være for selv at få ællinger??

Glade hilsner herfra  <:

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Flyvsk moskusand - eller hopper den?
« Svar #4 Dato: 07 Maj , 2008, 11:48 »
Ja, det er helt rigtigt - altså med tiltningen - de skulle (har jeg fået fortalt) næsten kunne snurre rundt på stedet, fordi det kun er 1 vinge der bliver stækket.

Stækningen af begge vinger skulle være en sikker metode til at selv udbryderdronningerne ikke kan lette, for så mangler de jo en del at bæreevnen...

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Flyvsk moskusand - eller hopper den?
« Svar #5 Dato: 07 Maj , 2008, 20:06 »
Det viste jeg ikke, mine er kun stækket i den ene side, jeg har ikke selv gjort det, men der hvor jeg hentede dem havde gjort det for mig, og hos mig tilder de ikke.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte