Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gæs for begyndere?  (Læst 12633 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Gæs for begyndere?
« Dato: 29 August , 2010, 20:16 »
Min mand har fået den idé at han godt kunne tænke sig at have et par gæs gående. Jeg ved ikke noget som helst om gæs, ud over hvordan man steger dem. Er der noger hér, der kan fortælle mig lidt om, hvad det kræver? Hvor meget plads skal de have, skal de have adgang til vand ( til at svømme i, altså) hvor gamle er de når de er slagteklar? Hvad spiser de? 
Alle relevante oplysninger ønskes, please <A
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Gæs for begyndere?
« Svar #1 Dato: 29 August , 2010, 21:50 »
Ikke at jeg på nogen måde er ekspert i gæs, men jeg har da haft nogle få gæs over de sidste ca 10 år, så lidt kan jeg vel hjælpe med.

De foretrækker adgang til vand som de kan svømme, bade og dykke i, men de klarer sig også uden, hvis man ikke kan give dem sådanne forhold.

Gæslinger fra foråret vil være slagteklar til første efterår/vinter.

De spiser korn, majs og næsten alt grønt, dvs græs, mælkebøtter og en del ukrudt.

Gæs virker i nogle tilfælde som alarm. Mine gør ihvertfald. Jeg er ikke i tvivl hvis der er ubudne gæster i nærheden af den indhegnede dam de befinder sig i.

Håber det kunne bruges.

Mvh
Erik Andersen

Offline pimhund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Gæs for begyndere?
« Svar #2 Dato: 29 August , 2010, 22:00 »
Jeg har 5 hvide gæs gående, og det er helt vildt hyggeligt at se dem snaske rundt. For hvis der er noget de er gode til så er det at snaske....  :( Det bliver temmeligt ulækkert der hvor de opholder sig mest, så det er bare om at give dem RIGTIG meget plads. Mine har også lidt vand til dem, og det elsker de.
Jeg fik at vide, der hvor jeg købte dem, at de skal være 20 uger når de slagtes.... Så jeg slagter d. 22 dec... Bedre sent end aldrig som man siger... ;)
God fornøjelse.
Mvh. Annemette
0.1 Barnevelder
0.3 dværghøns???
0.2 orpingtoner i bl. farve
1.1 gule orpingtoner
0.1 shetlænder
1.0 labrador
1.0 münsterlænder
2.1 dejlige børn
1.0 mand på polsk

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Gæs for begyndere?
« Svar #3 Dato: 29 August , 2010, 22:34 »
Tak for svarene.  :)
Nu skriver du alarm, Erik...larmer de meget? Jeg har jo den der sarte nabo, der ikke kan lide bare en enkelt hane - vil han muligvis heller ikke kunne lide et par gæs?? De siger vel ikke noget om natten, eller kan de godt finde på det?  ???
Jeg har set alle 14 sider under "sælges" igennem for at se om nogen nogensinde udbyder rugeæg fra gæs til salg. Jeg fandt ikke én eneste annonce! Er det ikke noget man kan købe her, ligesom rugeæg fra høns?  !h
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Gæs for begyndere?
« Svar #4 Dato: 29 August , 2010, 22:39 »
Jeg har to damegæs på henholdsvis 9 og 11 år, de lægger æg hver sommer og bliver meget skruk, så køber jeg gæslinger til dem, som de passer uden anmærkninger.

Den ene gås Mibbe har været her siden hun var helt lille gæsling og er tam og kan kæles.

Gæslingerne bliver aldrig tamme for dem holder de to damer for sig selv, og lære dem at holde sig på afstand.
Gsælingerne bliver lagt i fryseren ca 25 uger gamle og så går livet videre for de to damer der følges ad i tykt og tyndt og spiser af hånden til jeg måske igen året efter køber et par gæslinger til dem.

De har vandbad i en plastiksankasse og der bliver skiftet vand dagligt, de to spiser ikke meget det meste af året andet end græs og lidt korn, men når der er gæslinger bliver der fyldt godt med start og voksefoder på.

Hvis du kun har gæslinger til at slagte kan de blive meget tamme, og så er det ikke altid så nemt at svinge øksen.

De voksne gæs er fantastiske vagthunde, og mine hunde rejser sig først når gæssene skræpper.

De er meget hyggeligt at omgås men sviner mindst hvis de har god plads.
Mine to har et hus at bo i på størrelse med 2 europapaller. og jeg følger dem hjem hver aften og lukker så de er i sikkerhed.

Her kan du se en sommer med gæslinger ..                                              http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=5177.15
« Senest Redigeret: 29 August , 2010, 22:48 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Gæs for begyndere?
« Svar #5 Dato: 29 August , 2010, 23:04 »
Og ja ....gæs lyder som et meget kraftigt gammeldags automobilhorn !!!!

Også om natten hvis der er noget at båtte af !
Med venlig hilsen Søs

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Gæs for begyndere?
« Svar #6 Dato: 29 August , 2010, 23:11 »
Oh ve, oh ve...jeg ser "den pæne have" omdannet til fuglereservat  :-\
Baghaven, hvor vi jo egentligt havde forestillet os at vi skulle holde høns (og lignende  ;)) er jo blevet "disket" p.g.a. naboen. Farvel prydhave - goddag alt som gokker og skræpper :D
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Gæs for begyndere?
« Svar #7 Dato: 29 August , 2010, 23:16 »
@ Lisbet

Også om natten. Hvis der er noget at båtte af som Søs skriver, og det er der ofte.

Meen, det er nok ikke et problem mht naboer. Jeg tror ikke der findes 'gåsedirektiver' i lighed med alle de tåbelige regler omkring hanegal.

Eller der tager jeg måske fejl!!

Finn???
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Gæs for begyndere?
« Svar #8 Dato: 30 August , 2010, 12:51 »
Det kommer vel an på om det er formuleret som hønseregulativ, fugle regulativ, eller fjerkræ regulativ.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Gæs for begyndere?
« Svar #9 Dato: 30 August , 2010, 12:52 »
Gæs larmer i hvert fald betydeligt mere end en enllig galende hane !
Med venlig hilsen Søs

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Gæs for begyndere?
« Svar #10 Dato: 30 August , 2010, 13:09 »
Og ja ....gæs lyder som et meget kraftigt gammeldags automobilhorn !!!!

Også om natten hvis der er noget at båtte af !

Jeps der er lidt Ford A over dem ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Gæs for begyndere?
« Svar #11 Dato: 30 August , 2010, 13:26 »
jeg har i øjeblikket 7 gæs gående rundt om mit hus, og jeg høre dem kun når de kommer ud om morgenen og når de lige skal sige noget til katten, ellers kun når der kommer nogen, og så gør hundende jo også,,

Alt er relativt, men jeg synes ikke de larmer som i larmer /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Gæs for begyndere?
« Svar #12 Dato: 30 August , 2010, 14:39 »
Jeg har 4 mipper, der nu er 3 mnd, de larmer ikke, men de er måske for unge. :-\  Når jeg råber på dem kommer de løbende og da skal der tales løs...
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Gæs for begyndere?
« Svar #13 Dato: 30 August , 2010, 14:42 »
Jeg læste at gæs har en utrolig god hukommelse,  og de glemmer dig ikke dersom du ikke har været god med dem. Derfor bør man dersom man har tamme gæs få nogen anden til at tjekke hvad køn de er, for de føler det som overgreb når du skal lægge dem på ryggen. Og ikke bare de gæs du håndterer, de som står rundt og ser på vil også synes du er ond....
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Gæs for begyndere?
« Svar #14 Dato: 30 August , 2010, 14:56 »
 :D :D :D - det skal jeg huske, hvis jeg altså får nogle. Jeg håber jeg kan købe nogle rugeæg i februar- marts her i foreningen. Vi er allerede ret langt i planlægningen... *f
Nogen, der kan undvære 4 gåseæg om ½ års tid???
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand