Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Problemstilling - hane  (Læst 3560 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Problemstilling - hane
« Dato: 01 Januar , 2020, 19:57 »
Kære hønseejere. Allerførst Godt Nytår! Jeg har læst samtlige hønsebøger og vil høre om nogle har oplevet mit dilemma, da der ikke lige står noget skrevet derom. Startet med to høns. Den ene rugede 4 kyllinger ud, hvoraf den ene var hane. Det var i påsken 2019. De har alle gået sammen siden. Sjovt nok er den ikke udrugende høne jeg startede med begyndt at forsøge at gale om morgenen. Ja jeg ved ikke lige hvad der sker i mit hønsehus! Hanen galer og lidt efter begynder den gamle høne at efterligne. Det har stået på en tre uger. Pludselig idag var der blod i hønsehuset og gammel-hønen sad oppe på pinden. Jeg tjekkede dem ud, gammel-hønen var hakket lidt i kammen. Jeg lod alle gå på jorden i hønsehuset - og vupti var hanen over hende - ren kanøfling som om det var en hane den angreb og inden jeg nåede at gribe ind blev hønen nærmest kasten rundt. Jeg fik hanen sparket væk - ja det gjorde jeg - for han blev ved med at angribe den stakkels gamle fortumlede høne. Skilt blev de og hun er hun taget fra. Først tænkte jeg : økse. Men hvis han nu gør det fordi han betragter hende som en konkurrende hane, gør han jo bare som de nu engang har dna til. Har nogle oplevet dette - hvis ja - hvad gjorde du / I ved problemet? Hvis der ingen in-put er, må jeg af med ham. Ærgerligt for han er en flot flot Barnevelder hane fra en top-avler (rugeæg købt) og i sin bedste alder. Løsning og foreslag modtages med tak - gerne ASAP. Anna.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Problemstilling - hane
« Svar #1 Dato: 02 Januar , 2020, 09:05 »
Hej Anna, har sendt dig en privat besked ;)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Problemstilling - hane
« Svar #2 Dato: 02 Januar , 2020, 15:14 »
Kunne du ikke slagte den gamle dame i stedet ?

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Problemstilling - hane
« Svar #3 Dato: 02 Januar , 2020, 22:09 »
Hej Hans-Kurt. Jo det kunne jeg, men jeg er bare så glad for den høne. Hun snakker hele tiden og følger med mig rundt og om sommeren går hun med mig i haven -frem og tilbage - hvor jeg går. Og når hun ikke fejler noget synes jeg det er unfair over for hende. Så vil jeg hellere give hanen væk og flot er han. Han er ikke aggressiv i den forstand (han skal også bare springe på Mie een gang, så er der dømt tarteletter. En aggressiv hane vil jeg ikke have og ikke forære væk heller). Men hvorfor pokker er den gamle høne begyndt at forsøge sig med at gale? Er den bare med på moden og vil skifte køn? 🤔

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Problemstilling - hane
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2020, 10:28 »
En høne kan i sjældne tilfælde gennemgå et falsk kønsskifte. Det er som regel, hvis en æggeleder beskadiges eller andre defekter, der får niveauet af hanlige kønshormoner til at stige i forhold til de hunlige. Så kan de udvikle større kam, ændre befjering og lige frem ende med at gale. Men de kan ikke formere sig, som haner. Jeg har dog også opleveet høner, der havde en så dominerende rolle, at de endte med at gale, eller i hvert fald forssøge. Godt lyder det ikke og det er som regel gået i sig selv igen.

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Problemstilling - hane
« Svar #5 Dato: 04 Januar , 2020, 23:39 »
Hej Margrethe. Jeg ved som sagt ikke lige hvad der sker - dog mp jeg indrømme det var lidt sjov med kønsskifte jeg skrev, men det er altså rigtigt den gør i at forsøge at gale. Jeg ved ikke hvor gammel den er, måske 3-4-5 år, men den er så hyggelig, så jeg nænner ikke at skille mig af med Fru Sortfod som hun hedder. Pt holder jeg dem adskilt fra hinanden, og så tror jeg at det er Hr Hanegal der må finde en flok madammer der kan holde ham beskæftiget. Der er intet med de andre 4 høns - han er som en hane skal være over for dem. Jeg har "luftet" ham lidt alene og sat Fru Sortfod sammen med de andre høns imens, og så trisser damerne rundt sammen, før jeg tager Fru Sortfod fra igen. Det er da øv med de ikke kan finde ud af det....tak for dit svar forøvrigt. Anna.