Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: moskus ænder ude i sne?  (Læst 8428 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
moskus ænder ude i sne?
« Dato: 02 December , 2010, 22:26 »
Jeg har pt. 19 moskus gående ved vandhul lidt fra huset. alt er frosset til og der er efterhånden en del sne de går på.

Jeg bekymrer mig for deres fødder nu, da de er helt røde og de ser ud til at fryse på dem, tager dem skiftevis op mellem fjerene for varme.
de er meget kolde at mærke på, har tre tamme som er vant til at blive nusset og de nyder at få lov at sidde på hænderne så der kommer varme i fødderne. ;D

de har et par små huse at gå ind i med halm som bund, de bruger dem dog ikke rigtig og har haft mange problemer med at det hele fyger til med sne.

har her i dag lavet en lille overdækning så de kan stå med fødderne i halm, tror dog bare det er en kort fornøjelse før det også er sneet til.


har ikke mulighed for at tage dem på stald, men de ryger snart hjem til huset da det er nærmest ufremkommeligt dernede nu. og her kan de få en overdækning med halm under.


hvad gør i andre der har ænder gående ude året rundt??
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: moskus ænder ude i sne?
« Svar #1 Dato: 02 December , 2010, 22:29 »
Tag det roligt.. så længe der har fuld fjerdragt og ikke er fugtige, (inden der kommer frost) så skal de nok klare den. Mine de går ude døgnet rundt.. med enkelte huse de kan søge ly i. hvilket de kun bruger når vejret er meget slemt, og om natten.
Mvh

Michael

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: moskus ænder ude i sne?
« Svar #2 Dato: 03 December , 2010, 13:30 »
Vores går også ude hele året - med hus de kan søge ly i. Det fungerer fint, og vi har aldrig haft skader.
Jeg har dog oplevet, at moskusænder fik frosskader i fødderne, fordi de fløj op og satte sig på noget metalindhegning. Det ku' tæerne ikke holde til. Men den mulighed har dine jo ikke.
Så længe de er røde, mener jeg ikke, du skal være bekymret. Det er jo ligesom når iv andre får røde kinder - øget blodcirkulation for at holde varmen.
Men hvis de får sorte pletter, så er det sikkert frostbid - og noget skidt.

hoejberg

  • Gæst
Sv: moskus ænder ude i sne?
« Svar #3 Dato: 03 December , 2010, 14:04 »
Vores ænder vælger også at sidde ude.
De har et lille hus med to rum, hvor af der kan komme lidt sne ind i det ene rum, men ikke i det andet.
Der står deres vand og mad inde. De er inde når de spiser, men ellers ude.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: moskus ænder ude i sne?
« Svar #4 Dato: 05 December , 2010, 22:41 »
Mine kan gå ind i hønsehuset til hønsene, selvom jeg godtnok har sagt at det må de ikke ;) vi skal jo følge reglerne.

Men de står ude i sneen. Jeg ved ikke engang om de går ind og sover men det tror jeg får det meste de gør. De ser ud til at have det fint.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: moskus ænder ude i sne?
« Svar #5 Dato: 15 December , 2010, 21:57 »
tak for svar. jeg lod dem gå ved vandhullet, men lavede noget mere udhæng hvor de kunne komme på mere halm og stå.

det fungerede fint og deres fødder så normale eller lidt røde ud. de gik dog ikke alle ind om natten.

MEN nu her i eftermiddags da jeg skal ned og fodre opdager jeg efter lidt tid at den ene af mine meget tamme hanner er væk. finder den liggende uden for hegnet og med lidt sort på svømmehuden og den ene tå (går ud fra det er frostskade) den bløder lidt på tæerne.

den ligger nu og har gjord siden kl. 16 i hundegården hvor der er plus grader og bløder stadig og mere fra fødderne. av av

 min kæreste som har fodret de sidste par dage påstår den var der i går, jeg ved ikke helt om jeg skal tro på ham når fødderne ser sådan ud  :-\   (han kigger ikke så meget på dem at han normalt opdager der mangler en)
 
alle de andre er nu med lidt meget arbejde hele dagen kommet i en stor boks med halm og går ved siden af hestene :)

Jeg er godt nok meget i tvivl om han vil komme sig med de fødder eller om det er så slemt at han burde aflives. det ser ikke godt ud ihvertfald.
giver ham lige til i morgen og ser hvordan det går.
hvad ville i gøre?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: moskus ænder ude i sne?
« Svar #6 Dato: 15 December , 2010, 22:19 »
Mine moskusænder og mine gæs går i en indhegning med en dam (som nu er frosset til). Nogle af ungdyrene, fra august, søger ly for kulde/vind i en stor bunke grene, men alle de voksne dyr foretrækker helt klart at opholde sig i det fri.

Fuglene fryser ikke, heller ikke på benene, ved de temperaturer vi oplever nu. Se på alle de vilde andefugle. De problemer de kan få og som kan føre til fatale udgange er mere et spørgsmål om tilstrækkelige fodermængder. Får/finder de ikke foder nok vil de ikke være i stand til at holde varmen og vil gå til.

For at forkæle vores andefugle lidt, her hvor de naturlige vandhuller fryser til, giver vi dem en stor balje (underdelen til et gnaverbur eller lignende) som vi så fylder frisk vand i dagligt. Det sætter de stor pris på.
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: moskus ænder ude i sne?
« Svar #7 Dato: 15 December , 2010, 22:37 »
de har fået både vand og korn hver dag, og har haft adgang til et hul i isen på vandhullet (så længe det varede inden det frøs til igen)

jeg vil jo også mene de kunne klare det,  men den ene and her har så ikke kunne alligevel. det har også frosset rigtig meget de sidste par nætter her ved mig.

men vil den komme sig over de tæer med forfrysninger, og hvornår vil det mon stoppe med at bløde?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: moskus ænder ude i sne?
« Svar #8 Dato: 15 December , 2010, 22:38 »
Hej Maja
lad os se et billede af fødderne, når de bløder i sneen ser det ofte meget værre ud end det er. jeg har lige en gås der for en uges tid sidne rev en negl af, og den bløde hele dagen og så holdt det op, men mine dyr kommer alle ind om natten, men det er pga. ræven ikke pga. kulde.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: moskus ænder ude i sne?
« Svar #9 Dato: 16 December , 2010, 14:06 »
Hej Maja,
jeg synes det er godt du har taget dem ind, og mon ikke det stopper med at bløde så?
Bare husk at holde øje med at der ikke går betændelse i. Du kan evt. bade sårene med lidt klorhexidin.

Ved ikke om I andre så det program med brødrene Price der tilberedte and?
Der fik jeg langt om længe en forklaring på 1) hvorfor moskusænder/berberieand ikke er så fede, 2) hvorfor de - og specielt andrikken - ikke opholder sig konstant i vand.
De er nemlig landænder - dvs. opholder sig fra naturens side mest på land, spiser derfor meget græs og har i øvrigt ikke brug for den fede sul til at holde sig varm, som andre ænder har.

Og med det vil jeg sige: Jeg ville være lidt forsigtig med at lade moskusænder gå ude i det her vejr 24 timer - eller i hvert som Erik skriver, fodre godt igennem. Masser af hvede og andre fede sager.

Nå men det kan jeg jo sagtens sige, for jeg har en stald som mine går i. Når jeg lukker dem ud, stiller de sig i en klump med næsen op mod vinden og rører sig ikke ud af flækken, før jeg lukker dem ind igen. Jeg tror faktisk ikke de synes det er sjovt ;)

Indendørs laver de tilgengæld ufatteligt meget ballade: Flyver rundt og skider alle vegne - elsker specielt at flyve op på vandrøret og gnaske skumisoleringen af   >:( ::)
(og jo, jeg har stækket vingerne, to gange endda, men de flyver alligevel  <J )

med hilsen fra det sneomsuste og influenza-ramte Møn  :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: moskus ænder ude i sne?
« Svar #10 Dato: 16 December , 2010, 14:23 »
@Mette, tror du ikke, det også lidt er et spørgsmål om tilvænning? Vores har hus, men det skal godt nok være dårligt vejr, før de går derind. De VIL IKKE! :D

Tilgengæld må jeg også indrømme, at de æder godt her om vinteren - og de har "frit foder".

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: moskus ænder ude i sne?
« Svar #11 Dato: 16 December , 2010, 14:36 »
Det skal jeg bestemt ikke udelukke ;)
Og når mine laver så meget ballade indendørs, er det jo fordi de allerhelst vil ud og røre sig. Indtil de så kommer ud i ishelvedet...
Faktisk tror jeg (tror!), at de frihedselskende moskusænder (andre ænder har jeg ikke forstand på) ikke er særligt vilde med små aflukker, f.eks. huse - så hellere de store tilfrosne vider :D

Det var også mere det med, at de ikke har det fedeste af fedtlag til at holde varmen med - så ja, foder i rigelige mængder og vandbaljer til at skylle i. Har oplevet flere gange, at de får lidt øjengener på den her årstid - fordi vandet fryser så hurtigt.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: moskus ænder ude i sne?
« Svar #12 Dato: 19 December , 2010, 19:43 »
har slet ikke fået skrevet hvordan det går med ham.

fødderne holdte op med at bløde dagen efter hvor han også kom ud til de andre i stalden, der lå temperaturen på ca 0.

der har været en lille byld/blære ved den ene tå som nu er bristet og det ser bedre ud, de var også hævet.

men fødderne er stadig mærkelig blålig farvet.

har fået forklaret af to med kendskab til hvordan sådan nogle andefødder virker, og de skulle ikke kunne mærke deres fødder og skulle faktisk kunne klare at miste fødderne. blodomløbet til tæerne og retur er ret smart indrettet :)

han ser ikke ud til at være generet af sine tæer, så indtil videre får han lov at leve. så må vi se hvordan det kommer til at se ud senere hen.

de er alle glade for at bo i stalden, de vil ihvertfald ikke ud når de bliver tilbudt det om dagen ;D og det er nu lidt hyggeligt de går der, selv om man godt kan lugte dem lidt.

vil se om jeg kan huske at tage et billede af fødderne en dag
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: moskus ænder ude i sne?
« Svar #13 Dato: 20 December , 2010, 08:36 »
Det lyder da foreløbig godt, Maja.

@Mette, du skal da igang med at klikkertræne dem! Jeg trænede faktisk med vores for-forrige andrik. Nu var han ikke å¨nogen måde den skarpeste kniv i skuffen, men jeg fik da lært ham at gå på plads og et par andre småting :D