Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: olivenfarvede æg  (Læst 10860 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
olivenfarvede æg
« Dato: 04 Januar , 2011, 19:59 »
nu er mine maran/araucanaer begyndt at lægge ja altså der er kun kommet to indtil videre, jeg vil gå efter at få lidt større æg med så meget grøn/blå som muligt.
Min teori er så, at på disse høner kan jeg sætte en hane på, som bruges i industrien den skal avle brune æg, så der kommer mange store æg. Er det den rigtige vej at gå? eller går den grønne farve så for meget af?
Eller skal det være i første forsøg, med Araucana og derpå en industri hane, der er bare ikke så mange der lægger så mørke æg som Maran og derved give de fine oliven grønne æg.

På billedet ses de to oliven æg på 50g og 54g et lysegrønt æg 72g og et ligeledes 72g.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: olivenfarvede æg
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2011, 20:07 »
Jeg ville ikke sætte en hybrid hane på dem, hvis du vil have brune store æg, så brug en Maran hane.

For hybrid hanen er en krydsning ligesom dine høner er og afkommet spalter derfor meget mere ud, hvorimod sætter du en ren race hane på, så opnår du en krydningsfrodighed (heterosis) som giver større og "bedre" dyr end forældrene.
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2011, 20:15 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: olivenfarvede æg
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2011, 20:20 »
Ja det er også det, men overtager det brune så ikke det grønne, jeg mener maran på Araucana/Maran blandingen så er det 3/4 maran.
De mest effektive høns jeg har pt. er Araucana/x-burhøne, der lægger de lysegrønne æg, derfor tænker jeg på industri høns.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: olivenfarvede æg
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2011, 14:18 »
Ifølge denne lille artikel, så er det et enkelt gen, som styrer den blålige ægskalfave.

http://www.poultry.allotment.org.uk/Chicken_a/egg_shell_color/index.php

Hvis du derfor sætter en Hybrid hane til dine høns, vil det kun blive ca. halvdelen, som vil lægge blå/grøn/oliven-farvede æg. Afhængigt af, hvad der er gemt i hybridhanens gener, så vil resten nok overvejende lægge brune æg - muligvis i forskellige farvenuacner. Det kan dog heller ikke afvises, at der kan komme hvide æg ud af nogle af afkommene, da jeg ikke går Araucanaer er bærer af genet som giver brune æg

Jeg kunne forestille mig, at der overordnet er 2 forskellige locus på spil: 1 som koder for blå (BL) og et som koder for Brun (BR). Hvert af disse kan give forskelle nuancer afhængigt af sammenspil med forskellige andre gener.

Hvis en høne har BL/BL og br/br giver den blå æg (Araucana)
Hvis en høne har BL/bl og br/br giver den blå æg (Araucana x hvid æglægger)
Hvis en høne har bl/bl og br/br giver den hvide æg (hvid æglægger)

Hvis en høne har bl/bl og BR/BR giver den brune æg (fx maran,Australorps mfl. - muligvis hybrider)
Hvis en høne har bl/bl og BR/br giver den brune æg (brun æglægger x hvid æglægger - muligvis hybrider)
Hvis en høne har bl/bl og br/br giver den hvide æg (hvid æglægger)

Hønsene der lægger de (oliven-)grønne æg vil i så fald være BL/bl og BR/br.

Hybridhanen vil være enten 1) bl/bl og BR/BR
eller                                2) bl/bl og BR/br

ved 1) giver det følgende afkom  25 % BL/bl og BR/BR (grønne æg)
                                            25 % BL/bl og BR/br (grønne æg)
                                            25 % bl/bl og BR/BR (brune æg)
                                            25 % BL/bl og BR/br (brune æg)

ved 2) giver det følgende afkom  12,5 % BL/bl og BR/BR (grønne æg)
                                            25 % BL/bl og BR/br (grønne æg)
                                            12,5 % BL/bl og br/br (blå æg)
                                            12,5 % bl/bl og BR/BR (brune æg)
                                            25 % bl/bl og BR/br (brune æg)
                                            12,5 % bl/bl og br/br (hvide æg)

De grønne og brune æg vil så sandsynligvis kunne fremkomme i forskellige nuancer fra lys til mørk/oliven. Tænk en fantastisk oplevelse det kunne blive at samle æg hver dag - især ved scenarie 2  /o

Dette er blot mit bedste gæt på, hvordan generne kunne påvirke ægfarven. Og hvis du vælger fx en Lohmann Brown, kunne jeg sagtens forestille mig, at det blev scenarie 2, da moderen er hvis og faderen rød/brun, som det ses af følgende side

http://www.ltz.de/html/gb_page_84_9.htm

mvh. Kevin
 

Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: olivenfarvede æg
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2011, 14:40 »
Omkring farver på æggene ved jeg absolut intet,men jeg ved hvis du blot taler om æg til at spise,har du slet ike brug for en hane.

Hanen ændrer ikke dine æg,hanen ændrer afkommet,af dine æg.

Ægfabrikker eller Hønserier,kald det hvad du vil de ejer ikke en eneste hane,fordi de spiser og lægger ingen æg.so no honey moon where

                        Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: olivenfarvede æg
« Svar #5 Dato: 05 Januar , 2011, 15:50 »

Ægfabrikker eller Hønserier,kald det hvad du vil de ejer ikke en eneste hane,fordi de spiser og lægger ingen æg.so no honey moon where

                        Vh Niels

Det forstår jeg ikke. Jeg har i en del år fået hybrid høns ude fra en økologisk farm, hvor der går omkring 3000 i hver stald, og der er masser af haner  :o
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

GKV

  • Gæst
Sv: olivenfarvede æg
« Svar #6 Dato: 05 Januar , 2011, 16:08 »
Jeg er lidt nysgerrig. Når du slår ægget ud, er de så blå på indersiden?

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: olivenfarvede æg
« Svar #7 Dato: 05 Januar , 2011, 19:51 »
Jeg kender også en økologisk æggeproducent og hun har også haner gående i den store flok, for det giver en bedre trivsel.
Økohøns må heller ikke næbkuperes.

Burhøns, skrabehøns har nok ikke nogen haner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: olivenfarvede æg
« Svar #8 Dato: 05 Januar , 2011, 20:37 »
Super godt svar Kevin /o tusind tak den blev lige printet ud, nu skal jeg lige tænke den igennem, men ja det er så sjovt at samle æg når der er forskel, jeg kan for det meste se hvem der lægger hvilke æg, når der er så mange forskellige.
Måske det er en god ide med sådan en Lohman.
Gunni: jeg har pustet dem ud, jeg kunne simpelthen ikke få mig selv til at slå dem i stykker, men når jeg har nogle flere så gør jeg det, men det ser ikke ud til at være den farve hele vejen igennem, det er nok som du skriver et andet sted, med at der kommer et lag uden på fra den brun skallede afstamning.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: olivenfarvede æg
« Svar #9 Dato: 05 Januar , 2011, 20:43 »
Jeg har også et par af disse Maran/Araucana krydsninger. De har lagt æg i en måneds tid og de olivengrønne æg på billedet er identiske med mine.
Her er disse æg gennemfarvede og man kan ikke vaske noget farve af, som man eks. kan med Maran æggene.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: olivenfarvede æg
« Svar #10 Dato: 06 Januar , 2011, 21:07 »
Det tyder godt Danny, jeg er meget spændt på at følge udviklingen af farverne, og vil gemme nogle i løbet af året så jeg kan lave en farveskala........... uha der går nørd i den :o
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: olivenfarvede æg
« Svar #11 Dato: 08 Januar , 2011, 10:59 »
Jeg har nogel blandingshøns af Grünleger (araucanablandinger) og New Hampshire, de lægger både brune og olivengrønne æg, som dem på dit foto.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: olivenfarvede æg
« Svar #12 Dato: 08 Januar , 2011, 14:52 »
(...)
Jeg kunne forestille mig, at der overordnet er 2 forskellige locus på spil: 1 som koder for blå (BL) og et som koder for Brun (BR). Hvert af disse kan give forskelle nuancer afhængigt af sammenspil med forskellige andre gener.
(...)
mvh. Kevin
Tæt på, Kevin. Det er desværre ikke helt så enkelt.

Den brune skalfarve er en kvantitativt nedarvet egenskab. Den sidder på et utal af loci.
På almindeligt dansk betyder det, at den kan have en stor spændvidde, at en krydsning mellem høns med to forskellige nuancer af brun æggeskal vil give en mellemting, og at den generelt er ret svær at arbejde med.
Det er omtrent samme arvegang som med kødkvalitet, æglægning, ægstørrelse, mælkeproduktion (hos kvæg) og størrelse.

Det bliver ikke nemmere af, at man - af logiske grunde - ikke kan vide, hvilken skalfarve hanen har anlæg for.

Og Katja: Hvis du vil lave olivengrønne æg, så kryds endelig tilbage på Maran nogle gange. Hver gang vil halvdelen af hønerne give grønskallede æg, men Maranernes mørke skalfarve vil slå mere og mere igennem. Formodentlig.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: olivenfarvede æg
« Svar #13 Dato: 09 Januar , 2011, 10:33 »
Ok tak Magnus, ja det hele er jo lidt indviklet med de farver, jeg vil arbejde videre med dem og se hvad der sker, godt der er nogle der kender noget til gener.
snakkede engang med en opdrætter af islandske heste, hun sagde så klogt, at man aldrig kan regne ud hvordan afkommet bliver, da 25% er fra hoppen, 25% fra hingsten og 50% fra vor herre, ikke for at blande heste ind i det, men ja held og forstand.
LMS vil du ikke sætte et billede ind i denne tråd af din blanding?  også andre hvis i har lyst, det kan være sjovt at se flere mere eller mindre grønne æg.
Med al respekt for de renracede Araucanaer deres æg er jo super fine i sig selv.
mvh Katja
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: olivenfarvede æg
« Svar #14 Dato: 09 Januar , 2011, 20:09 »
he he, ham hestemanden var ikke helt galt på den. 25% af variation på afkom kan tilskrives den variation, som stammer fra moderen, 25% af variationen fra faderen og de sidste 50% skyldes den mendelske udspaltning. Hvis man tillægger den mendelske udspaltning vor herre, så har han jo ret :)

Endvidere er det jo rart at der er nogle herinde, som kan korrigere lidt, når ens gæt ikke rammer helt plet. Tak Magnus /o
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)