Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Anderede på høloftet?  (Læst 2306 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Anderede på høloftet?
« Dato: 21 April , 2013, 12:42 »
Nu er mine moskusænder endelig begyndt at lægge æg og straks så kommer der nye bekymringer og spørgsmål /o

De to af ænderne har lavet rede i andehuset,hvilket er lige hvad jeg ønskede mig, men den 3. And har bare gemt sig og jeg har ikke kunnetfinde hendes rede. Men nu harlev endelig fundet hvor det er og der er øverst oppe på vores høloft :-[

For min skyld må hun gerne ruge deroppe,men jeg er bekymret for hvordan hun skal få ællingerne sikkert ned? Der er over tre meter ned fra loftet og de lande enten på cement gulv, en gammel traktor eller på halmballer, alt efter hvor fra loftet de vælger at hoppe ned :'(

Hvad ville i gøre,lade hende ruge deroppe og lægge en redningsplan for de nyklækkede ællinger eller lade andemor klaredes hele selv? Eller fjerne reden?
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Anderede på høloftet?
« Svar #1 Dato: 21 April , 2013, 12:45 »
Jeg ville lade hende ruge dem ud. Og når alle er klækket, så ville jeg flytte hende og ællingerne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Anderede på høloftet?
« Svar #2 Dato: 21 April , 2013, 12:49 »
Tak for svar Lene. Det er også min foretrukne plan, dog bekymret jeg mig over hvor skrapt en skrukhøne beskytter sine kyllinger, og hvis en andemor er ligeså frygtløs i sit forsvar af ællinger, så bekymrer dette mig :-\
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Anderede på høloftet?
« Svar #3 Dato: 21 April , 2013, 13:15 »
Ofte kan ællinger godt tåle et fald på 3 meter men der er selfølgelig en risiko.
Jeg ville være mere nervøs for katte. Men sådan nogen har i måske ikke på høloftet?

Hvis jeg stod i samme situation ville jeg nok sætte et par pallerammer rundt om reden et par dage inden de skulle klække. Når de så var klækket ville jeg bære dem alle ned, sammen med anden. Og ja, en moskus and er mindst lige så hidsig, og utilregnelig, som en skrukhøne. Derfor ville jeg starte med at fange anden ind i et transport bur/kasse og først derefter fange ællingerne.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Anderede på høloftet?
« Svar #4 Dato: 21 April , 2013, 21:59 »
Tak for jeres svar. Jeg vil lave en plan for hvordan både ællinger, andemor og undertegnede kommer levende ned af den tre meter lange stige med alle lemmer i god behold ;)
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.