Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Andrikkerne slås  (Læst 3648 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Andrikkerne slås
« Dato: 17 Marts , 2011, 17:39 »
Jeg har 6 moskusandrikker (prøver at sælge dem så jeg kun har 1 tilbage, men der er åbenbart ikke nogle der vil have dem) de volder mig mange problemer nu.

de er nu begyndt at slås, sådan for alvor for at slå den anden modstander ihjel. og bliver ved selv om man skiller dem ad..

jeg havde stort set samme antal gående sammen sidste år, og her var slet ingen problemer, den ene var bossen og løb højest en smule efter de andre og så var det også det. aldrig nogle der gik mod hinanden.

jeg fik slagtet de fleste ællinger fra sidste år her inden jul, men syntes det var synd at slagte de flotte farvede (bla. blå) så dem ville jeg gemme til foråret/sommeren og sælge dem. tænkte slet ikke det kunne blive et problem for det havde det jo ikke været før.



jeg tænker lidt om jeg kan lukke alle andrikkerne sammen UDEN ænderne (lige på nær ham jeg vil beholde) og de så vil stoppe med at slås, når der nu ikke er noget at slås for.

ville det være en god ide, eller er der andre forslag?

der er især 2 der bare ikke kan gå sammen, de har nu været skilt ad i et par dage. men nu er der bare andre der er begyndt, dog ikke så slemt og de stoppede igen, men det er vel bare et spørgsmål om tid før det bliver det samme med dem også.


øv øv, gemmer aldrig nogle andrikker mere fordi de ikke bliver solgt og er for flotte til at slagte.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Andrikkerne slås
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2011, 21:07 »
Jeg har i flere år haft 2-3 andrikker gående sammen uden problemer. Men har dog hørt, og set billeder, af andrikker der slås.
Man kan sommetider godt have haner gående sammen uden problemer hvis der ikke er nogen høner. Men om det også er gældende for andrikker ved jeg ikke.

Ellers kan du da nå at svinge øksen endnu, eller?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Andrikkerne slås
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2011, 21:52 »
ja jeg er også et stort ???

der var jo slet ikke nogle problemer sidste år.

de har alle samme alder, 2 af dem er dog en måned eller to yngre. (alle fra sidste år)

min mor har dværghøns, og her går haner og høner også sammen og der er nok nærmere flere haner end høner (et sted mellem 50 og 100 i alt) og der er heller aldrig problemer med de slås.



mine ænder røg på slagteri, er ikke lige den der får dem slagtet selv :-\ og så var prisen bestemt det værd. har stadig nogle i fryseren så er ikke intereseret i flere den vej.

kan nu heller ikke nænne at slagte ihvertfald 2 af dem, da de er opvokset som kæleænder og været meget i hænder siden klækning. ikke fordi jeg syntes det er synd, men syntes det er lidt ærgeligt når man nu har brugt så meget tid sammen med dem at de bare skal have hugget hovedet af.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Andrikkerne slås
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2011, 07:17 »
Har de damer? Et par stykker hver? Og mulighed (plads) til at lave egne territorier?

Du må nok indstille dig på, at du skal ihvertfald de to, der haaader hinanden ikke kan gå sammen.
Når først de er begyndt, tror jeg ikke, det hjælper at fjerne ænderne, ellers kunne det måske godt virke med en ungkarlelejr. Så er der jo ikke noget at slås om.
Men med de fleste dyr er det sådan, forekommer det mig, at de godt kan huske hinanden og huske, at de hader hinanden.

I naturen er der jo kun en andrik pr. flok. Unge andrikker må enten vippe den gamle af pinden, bøje nakken eller forlade flokken. Den sidste mulighed har dine ikke, så formentlig er de igang med at finde ud af, hvem der skal bøje nakken!
Nogle gange bliver det overstået ret hurtigt, fordi der er tydeligt stærkere og svagere dyr - men hvis de er lige stærke, så er du på den.

Håber, du finder en løsning - f.eks en køber.
Vi er meget glade for den blå, vi købte af dig. Han holder ro, orden og hygge  og enes fint med den lille andrik vi pt. også har gående.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Andrikkerne slås
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2011, 16:18 »
storm olsen:  tak for dit svar.

Og er da glad for at høre du stadig er glad for din blå han :)


jeg har 7 ænder tilbage, hvor den ene ligger på rede.

de går i hele haven og har masser af plads.

de to der bare ikke kan sammen er skilt ad, prøvede lige her i dag at lukke dem sammen igen, og kort efter var de røget i hovedet på hinanden. så de skal bare være skilt ad fra nu og indtil han bliver solgt ::)

der har ikke været flere problemer med de andre igen, så håber ikke der sker det voldsomme med dem foreløbig, for så ender det da med jeg har en masse indhegninger med kamp ænder gående ;D




Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Andrikkerne slås
« Svar #5 Dato: 20 Marts , 2011, 13:14 »
min kæreste prøvede lige i dag at lukke dem sammen igen mens han holdt øje, de slogedes meget kort og den ene (ham jeg skal beholde) lå ovenpå den anden i nogle min. han gjorde ikke andet end at nusse/nappe ham i nakken forsigtigt.


men det har så åbenbart gjord at han har "vundet" kampen. så nu holder den anden han sig på afstand og de har ikke sloges siden, og går nu alle i haven/folden.


vi vil gerne have dem ned til vandhullet og gå igen (de har været på vinter ophold her i haven så de kunne komme ind om natten, da jeg fik en med frostskader i benene) men vil lige vente til jeg kommer af med de fleste af andrikkerne.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.