Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor længe ligger moskusænder på rede?  (Læst 5263 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KarCas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Hvor længe ligger moskusænder på rede?
« Dato: 03 ſeptember , 2010, 09:49 »
Ja jeg ville egentlig bare høre hvor længe det sådan mere præcist er, at moskus ænder ligger på rede?
Grunden til jeg spørger er nemlig fordi den ene af ænderne har fået sig den mærkværdige idé, at lægge sig på rede her i starten af september måned, hvilket er lidt problematisk mildt sagt, eftersom vi allerede har 26 ællinger der skal slagtes til jul, 4 der får lov til at leve vinteren over fordi de ganske enkelt er for små til at blive til noget, og så den her rede hvor der er omtrent 10 æg, af hvad jeg lige sådan hurtigt kunne tælle mig frem til mens moren spiste, uden at pille ved reden.

Det er jo som sagt noget sent at lægge en rede nu, så jeg ved faktisk talt ikke om jeg bør fjerne æggene eller om det vil stresse moren?

Nogen der kan hjælpe mig og give mig lidt vejledning på hvad jeg skal gøre?

Offline Kim Stenderup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Hvor længe ligger moskusænder på rede?
« Svar #1 Dato: 03 ſeptember , 2010, 09:52 »
Under normale omstændigheder ligger hun i ca. 35 dage - lidt længere, hvis vejret er meget koldt. Men du kan da skifte hendes æg ud med plastik-æg, hvis du ikke vil have flere ællinger.
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.

Offline KarCas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Hvor længe ligger moskusænder på rede?
« Svar #2 Dato: 03 ſeptember , 2010, 09:54 »
Det er nu okay at ællingerne kommer. Det jeg mest tænker på, er om de kan overleve vinterens kulde, når de vil være så små når det er aller koldest?

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvor længe ligger moskusænder på rede?
« Svar #3 Dato: 03 ſeptember , 2010, 13:40 »
Min ene moskus and har ligget 2 gange for evigt, på ingenting, og jeg kan ikke sparke hende af reden, hun angriber med alt hvad hun har til rådighed.
Nu har jeg overvejet at flytte hende et fremmes sted hen, så hun måske glemmer hvad hun havde tænkt sig...

Så det med at lade dem ligge på plastik eller stenæg er ikke nogen god idet i dette tilfælde.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hvor længe ligger moskusænder på rede?
« Svar #4 Dato: 03 ſeptember , 2010, 21:51 »
vi har lige fået sidste hold ælolinge 13 ud af 15 æg, de når ikke at være klare til juleslagtnig(synes jeg)
Andemor lå 37 dage og det er deromkring vores ænder tager om deres udrugning.
Hvad med at snyde andemor med nogle hønseæg? det plejer at passe med 21 dage... vi har prøvet det en gang og gik ganske fint, men hanekyllingen gik med andemor og det må de ikke ifølge sundhedsstyrrelsen....(noget med 15 m imellem høns og ænder hold) så de måtte skildes ret tidligt.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline KarCas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Hvor længe ligger moskusænder på rede?
« Svar #5 Dato: 04 ſeptember , 2010, 08:14 »
Hvis ellers jeg havde nogle hønseæg der var befrugtede, kunne jeg såmænd godt. Men den hane vi har os kan vidst ikke rigtigt finde ud af det der med at hoppe på damerne, for han har aldrig gjort det. Ej heller da vi håbede på der kom kyllinger, da to af hønsene gik i skruk, kom der noget ud af nogle af æggene.

Offline Jytte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Hvor længe ligger moskusænder på rede?
« Svar #6 Dato: 04 ſeptember , 2010, 11:23 »
Hvis du skal bruge et par æg eller 4 der er befrugtet, så er vores hane flink, han er en wyandotte og det er 2 af vores høns også, men ellers er det 1 sussex og 1 Isa Brown der kan være "mor". Vi bor i Fjenneslev, men Jørgen arbejder i Haslev.
Du skal være velkommen til at få herfra, kyllingerne bliver enten sorte med gult eller gule med sort, har vi kunnet se  ;)
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand