Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk Orpington som Andemor?  (Læst 3533 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Mikkel86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Skruk Orpington som Andemor?
« Dato: 15 Juli , 2019, 20:01 »
Hej alle på forum.

Jeg har en skruk Orpington, og en skruk skovhøne - kan disse virke som "andemor" for et hold 2 dage gamle ællinger, som jeg snart skal hente?  ;D
eller skal de ind under varme lampen og vokse op her?

Ville være dejligt og nemt med en høne som andemor... :angel:

Mvh.

Mikkel

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Skruk Orpington som Andemor?
« Svar #1 Dato: 16 Juli , 2019, 10:27 »
Før rugemaskiner blev hver mands eje, var det meget almindeligt at lade skrukhøner udruge og passe ællinger. Jeg er ikke selv så vild med ideen om at lade så forskellige dyr passe hinandens unger, men jeg har dog ingen viden om eventuel negative konsekvenser at basere min uvilje på. Så det er jo en smagssag

Du skal nok lægge ællingerne ind under skrukken, når det er blevet mørkt og så holde godt øje med, hvordan hun reagerer. Mine små sebrigtht høner vil for eksempel ikke engang acceptere kyllinger med en anden farve end deres egne, så forsøger de at hakke de dem ihjel de få gange, jeg har forsøgt. Med andre racer er det gået nemmere.

Offline Mikkel86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Skruk Orpington som Andemor?
« Svar #2 Dato: 20 Juli , 2019, 17:51 »
Tak for svar!

efter jeg havde skrevet opslaget, kom jeg jo i tanke om noget lovgivning...

Ænder og høns må jo ikke gå sammen, så det bliver med varmelampe og manuelt, uden hønemor! :)

men tak for svaret!

Har et supplerende spørgsmål, jeg måtte ty til at købe dgl ællinger, fordi mine egne æg døde i rugemaskinen - det drejer sig om Dansk landand, er der nogle bud på hvorfor æggene døde i rugemaskinen? Der var fint foster i, men de klækkede aldrig...

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Skruk Orpington som Andemor?
« Svar #3 Dato: 22 Juli , 2019, 08:27 »
Der kan være mange forklaringer på døde fostre i æggene. Mit bud er indavl hos forældredyrene. Nyt blod plejer at hjælpe gevaldigt.