Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvidløg til høns  (Læst 8834 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marcella

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
Sv: Hvidløg til høns
« Svar #1 Dato: 03 Februar , 2014, 20:53 »
Hej Finn :).
Flot side, men ihhh hvor ville jeg gerne kunne forstå det om hvidløg :-[.
Vil du fortælle i grove træk hvad der er pointen ;D, be pænt, for jeg kan ikke engelsk :'(.
Tak for din vågne indsats og dine fine links.
Kh Marcella :).

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvidløg til høns
« Svar #2 Dato: 03 Februar , 2014, 22:28 »
Hvidløg til høns
Tim Daniels

Hvidløg blev brugt af de gamle egyptere til medicinske formål og er stadig populært i dag som et helsefremmende tilskud. I de europæiske lande, hvor de får meget hvidløg i kosten, har de en lavere risiko for cancer og en lavere risiko for at få hjertesygdomme, men hvad kan det gøre for vore høns?

Hønseholdere har givet rå hvidløg til deres høns i årtier, måske længere, for at bekæmpe og forebygge infektioner og åndedrætsproblemer, men også for at skærpe deres appetit og størrelsen og kvaliteten af de æg, de lægger. Efter et par ugers brug vil svovlindholdet i gødningen falde, hvilket får hønsehuset og hønsegården til at lugte bedre.

Når frisk hvidløg knuses, frigives allicin og beslægtede stoffer, som har antibakteriel virkning. Louis Pasteur opdagede dette så tidligt som 1858. Det er kendt for kun at dræbe de dårlige bakterier eller 'patogener' og ikke de gode bakterier, men allicin formodes også at virke afskrækkende på blodmider på grund af smagen af allicin i blodet. Hvidløg bruges i visse typer af mide-midler såsom 'Breck-a-sol', som er et midemiddel, der er godkendt til brug i UK.

Hvad kan hvidløg bruges til?

Alt hvad du tilsætter til dine fugles kost bør være grundigt undersøgt først, som ethvert færdigt foder du bruger. Alt hvad du vælger at bruge bør indføres gradvist og afprøvet i små mængder først.

Her er en liste over, hvad hvidløg kan gøre godt for:

•   Hvidløg kan bruges på fuglens hud som desinficerende middel på småsår og rifter.

•   Tilført til kosten kan det muligvis gøre fuglens tarmmiljø mindre tiltrækkende for parasitter, men det bør ikke bruges ved positivt diagnosticerede ormeangreb som alternativ til afprøvede ormemidler  som Flubenvet. Jeg kunne ikke finde megen forskning i emnet, selvom mange hønseholdere tror det hjælper, og visse gamle bøger foreslår en stærk opløsning af knust hvidløg, men gamle bøger foreslår mange midler, som vi ved ikke har nogen virkning, og der er megen 'kællingesnak' når det handler om hønsehold.

•   Det kan gnubbes på benene for at forebygge parasitter som kalkbensmider, og der har været undersøgelser, der viser at det nedsætter antallet af angreb af den nordiske fuglemide.*

•   Et par fed  knust i vandet kan give et udtræk, som styrker immunforsvaret.

•   Hvidløg giver forøget appetit og hjælper hønerne til at producere større og bedre æg.

•   Åndedrætssystemet kan have gavn af at indånde damp med frisk hvidløg i. Dette kan gøres ved at anbringe fuglen i et udstillingsbur/transportkasse - eller et andet sted, som kan nemt kan dækkes med plastic. (naturligvis ikke så tæt at der ikke kan komme luft ind)  Der anbringes en dampende skål under plastic'en,  men udenfor buret, så fuglen ikke skolder sig. Dette kan lette dens  vejrtrækning og virker slimløsnende og tillader de betændelses-bekæmpende stoffer at komme helt ned i lungerne.

•   Svovlindholdet i hønsenes gødning formindskes, når de fodres med hvidløg, hvilket kan få dit hønsehus til at lugte lidt bedre.
(*Birrenkott et al. 2000)

Er frisk rå hvidløg det bedste?

Det ser ud til at være en ældgammel påstand på helsekostområdet. Der har været studier, som har vist at det måske er bedst at bruge rå hvidløg, men det er langtfra klarlagt. Der er adskillige fjerkræ-forretninger på nettet, der sælger tørret hvidløgsgranulat, som nemt kan tilsættes til vand fra en pose, og de er populære blandt hønseholderne. Personligt har jeg en pose hvidløgsgranulat stående i skabet ved vasken til de dage hvor vi er løbet tør for frisk hvidløg, eller hvor vi har travlt. Som oftest knuser jeg friske hvidløgsfed i mine høns' drikkevand.

Kommer æggene fra mine høns ikke til at smage af hvidløg?

Hvidløg reducerer svovlindholdet i æggene, hvilket giver dem en en smule anderledes smag. Hvis du tilsætter masser af hvidløg til dit hønsefoder, vil de uden tvivl begynde at smage anderledes. Clemson University lavede en smagstest på æg fra høns, som havde fået 3% hvidløg i foderet (hvad der faktisk er et enormt indhold af hvidløg, når man tænker efter, 600 gram pr. 20 kilo foder) og de havde andre høns som kontrolgruppe. De gav æg fra begge grupper  til testsmagerne, som faktisk foretrak smagen af æggene  fra de hvidløgsfodrede høns.**

(**Science Daily 19. november 1998)

Personligt tilsætter jeg cirka tre knuste hvidløgsfed til en seksliters vandbeholder, og jeg kan ikke smage nogen forskel på de æg jeg spiser.


Nogle maraner, nogle araucana.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvidløg til høns
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2014, 22:34 »
En flot lovprisning af brugen af hvidløg.

Jeg tror ikke at effekten af hvidløg er helt så stor som indikeret på siden i linket, men jeg er dog varm fortaler for at tilsætte det i drikkevand, hønseguf og hvor man ellers kan tænke sig at tilføre det til det man byder sine høns.

Der synes ikke at være grund til at tvivle på at hvidløg kan styrke immunforsvaret, og det er jo i sig selv en gevinst.

Vi bruger det faktisk også til os selv hvis vi er ved at blive forkølede. Ved begyndende symptomer laves der en god kraftig hvidløgssuppe. Udover at det kan lindre lidt, og booste immunforsvaret, så smager det faktisk også ganske udmærket.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvidløg til høns
« Svar #4 Dato: 03 Februar , 2014, 22:43 »
Jeg opfatter artiklen som saglig og vederhæftig - han understreger jo netop at der er megen kællingesnak på området, og ikke alt er videnskabeligt undersøgt.

Jeg spiser gerne lidt 'hot' og orientalsk mindst en gang om ugen, og mine høns er også glade for frisk ingefær, som ryger med som skræller og småstumper. Det tror jeg også må være godt for et eller andet - mine fugle har fx. aldrig været forkølede, de har aldrig haft orm, og bortset fra en byld i foden på min hane - som er ved at være lægt nu - har jeg ikke haft nogen form for sygdom blandt mine høns.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hvidløg til høns
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2014, 22:51 »
Jeg har brugt hvidløgspulver mod forkølelse hos mine høns. Hvis man godt kan lide "duften" af hvidløg er det en fordel, at man næsten ikke kan undgå at få pulveret på hænderne. Så kan både høns og ejer få glæde af behandlingen resten af dagen  :)

Virkningen af hvidløg var i øvrigt rigtig god. Det var en hurtig og effektiv behandling.