Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dæmpning af hanegal vha. krave  (Læst 23254 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Dæmpning af hanegal vha. krave
« Dato: 16 December , 2014, 13:09 »
Advarsel, kontroversielt indlæg...  :o

Jeg har læst lidt på Backyardchickens.com og oprettede mig også som bruger.

Der er så noget snak om dæmpning af hanegal, der er bl.a. en bruger der har en hane der har fået foretaget et kirurgisk indgreb på halsbåndet  /d

Men der bliver snakket en del om et "no crow collar", som er et halsbånd/krave hanen får på. Det skulle angiveligt forhindre hanen i at gale helt så højt som normalt, men den galer altså stadig.
Den virker ved at når hanen vil samle luft til at gale, bliver den forhindret i at puste sækken helt op (eller hvad man nu kalder den). Derfor kan han stadig gale, blot ikke så meget - dvs. ca. lige så højt som når hønerne kagler/"skræpper". 
Der står bl.a. at når hanen ikke galer kan man altså snildt få en finger ind mellem kraven og halsen, så hanen bliver altså ikke kvalt, og det skulle ikke genere hanen.

Mit spørgsmål er så: er det egentlig dyreplageri?
Det er jo i hvert fald ikke naturligt, men så igen det er jo heller ikke naturligt at holde dyrene indespærret eller når man træner en hund til ikke at gø.
For sådan et produkt kunne jo gøre det MEGET nemmere at opdrætte høns i byerne, og derved undgå at støtte industriens masseproduktion af kyllinger og æg under kummerlige forhold.
En sådan hane vil jo stadig have et godt liv, og blive far til en masse glade kyllinger der smager herligt!

Jeg spørger jo selvfølgelig fordi jeg forventer vores egen hane begynder at gale inden for en måned, og eftersom jeg har 5 naboer hvis grund grænser direkte op til min have er jeg nødt til at holde mig på god fod med dem :/

Jeg beklager den lange tråd, og det er ikke meningen at støde nogen. Men ikke alle hønseholdere har samme forudsætninger som dem der holder høns på landet. Dog er det stadig muligt at give dem nogle ordentlige forhold i byen som stadig er ca. 100 gange bedre end rugerierne/kommercielle farme.

Læs evt. disse links:
http://www.backyardchickens.com/t/844668/rooster-collars
http://www.backyardchickens.com/t/910670/no-crow-collars
http://www.mypetchicken.com/catalog/chickens/No-Crow-Rooster-Collar-p1580.aspx
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #1 Dato: 16 December , 2014, 15:03 »
Det er absolut i orden og relevant at du rejser dette spørgsmål. Det der kendetegner de mange små hønsehold i villahaverne er begrænsningerne i areal og netop problemet om naboer/haner.
Jeg kender kun problemet alt for godt, og det ser besnærende uproblematisk ud med anvendelsen af den viste krave, men alligevel er jeg skeptisk i forhold til dyrevelfærd og til begrænsningen af hanens naturlige adfærd. Hvis mine bekymringer om dette kunne tilbagevises af folk med erfaringer i anvendelsen, så ville denne krave være en genial gadget.
- følger denne tråd med stor interesse ::)
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #2 Dato: 16 December , 2014, 15:06 »
Jeg læser også tit på backyardchickens og er også faldet over "halsbåndet".

Jeg prøvede en overgang et vibrationshalsbånd til min cocker spaniel, han gør meget og højt hver gang han er med ude at fodre høns, ænder, heste, katte etc. bare tanken om at andre end ham skal fodres hensætter ham i en ekstase der skal vuffes ud til hele verden mens hans spunser rundt som en tosse ... jeg har en del dyr så det blev til en del vuffen - ergo prøvede jeg halsbåndet der simpelthen er lydaktiveret og vibrerer (lidt som sådan et babylegetøj).
Det virkede også fint, halsbåndet strammede ikke og humant virker det jo også, men ... det stakkels dyr blev virkede nærmest helt deprimeret af at blive forstyrret i sine udfoldelser - så nu er vi tilbage til vuf vuf her og vuf vuf der ;-)

Men altså jeg tror at det sikkert ikke gør nogen fysisk skade på hanen, men alt efter temperament kan hanen måske alligevel syntes det er et overgreb. Jeg ville bare prøve det og se om hanen ellers virker okay med :-) (trods alt stadigt et meget bedre haneliv end industrihøns)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #3 Dato: 16 December , 2014, 15:12 »
Øh, alternativet til hanekraven er ikke industrihøns, men at købe kyllinger/rugeæg af rigtige høns!!! - syntes jeg ;)
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #4 Dato: 16 December , 2014, 15:31 »
Det virkede også fint, halsbåndet strammede ikke og humant virker det jo også, men ... det stakkels dyr blev virkede nærmest helt deprimeret af at blive forstyrret i sine udfoldelser - så nu er vi tilbage til vuf vuf her og vuf vuf der ;-)

Men altså jeg tror at det sikkert ikke gør nogen fysisk skade på hanen, men alt efter temperament kan hanen måske alligevel syntes det er et overgreb. Jeg ville bare prøve det og se om hanen ellers virker okay med :-) (trods alt stadigt et meget bedre haneliv end industrihøns)
Her vil hanen jo dog ikke blive forstyrret i sit gal (i den forståelse at der vil være et aggregat der aktivt forstyrrer ham), han vil blot være begrænset.


Øh, alternativet til hanekraven er ikke industrihøns, men at købe kyllinger/rugeæg af rigtige høns!!! - syntes jeg ;)
Mvh
Du har helt ret. Men på denne måde ville man kunne lave dem selv hjemme på matriklen. Det andet er trods alt lidt mere krævende end selv at lade hønen ruge sine egne æg ud på naturlig vis. Og for en som mig der har travlt i hverdagen ville den dårligste løsning, nemlig industrihøns nok være den jeg ville forfalde til - desværre.

... men alligevel er jeg skeptisk i forhold til dyrevelfærd og til begrænsningen af hanens naturlige adfærd. Hvis mine bekymringer om dette kunne tilbagevises af folk med erfaringer i anvendelsen, så ville denne krave være en genial gadget.
- følger denne tråd med stor interesse ::)
Mvh
Jeg hører også gerne mere, evt. fra nogen der har prøvet det?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #5 Dato: 16 December , 2014, 16:26 »
Et godt indlæg  /o /o . Der er nok delte meninger om virkningen af kraven. /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #6 Dato: 16 December , 2014, 16:31 »
hov Kan se i misforstod det jeg mente med industrihøns ;-)
Altså jeg tror at være baghavehane med harem og halskrave der gør jeg ikke kan gale så højt, stadig er et bedre liv end at være hane i en industribedrift et sted i DK :-)

Kunne være fedt hvis nogen testede den (ikke mig, jeg bor på landet og her gales der frit og kvit på de fleste af døgnets timer - hunden skal jo ikke løbe med al opmærksomheden ;-) )
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #7 Dato: 16 December , 2014, 16:43 »
umiddelbart er jeg mere stemt for kraven end for det operative indgreb, det synes jeg ikke om. Om kraven virker? ja det kunne jo komme an på en prøve. Hvis man ikke bryder sig om det kan den jo fjernes igen, og har ikke gjort nogen fysisk skade. Personligt tror jeg ikke rigtigt på den krave/halsbånd. Jeg har haft prøvet noet lignende på min hund der gøede rigtig meget. Han fik et halsbånd der pustede luft hver gang han gøede. Det virkede kun i 14dage, så fandt han ud af, at han bare skulle gø indtil den holdte op med og puste luft fordi tanken var tom  :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #8 Dato: 16 December , 2014, 19:45 »
umiddelbart er jeg mere stemt for kraven end for det operative indgreb, det synes jeg ikke om. Om kraven virker? ja det kunne jo komme an på en prøve. Hvis man ikke bryder sig om det kan den jo fjernes igen, og har ikke gjort nogen fysisk skade. Personligt tror jeg ikke rigtigt på den krave/halsbånd. Jeg har haft prøvet noet lignende på min hund der gøede rigtig meget. Han fik et halsbånd der pustede luft hver gang han gøede. Det virkede kun i 14dage, så fandt han ud af, at han bare skulle gø indtil den holdte op med og puste luft fordi tanken var tom  :)
Det kan ikke helt sammenlignes,  som jeg også skrev lidt højere oppe,  da denne her simpelthen begrænser hanens gal,  snarere end at aktivt forstyrre ved at være irriterende. 

Men skulle jeg gå hen og få problemer med naboerne,  så vil jeg da måske overveje at prøve den :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #9 Dato: 16 December , 2014, 20:21 »
Følger med her. Vi har en stor dejlig hane som er rigtig sød og rar, håndterer hønsene galant og nænsomt, men han skal jo også gerne hævde sig over for alle eventuelle konkurrenter, og omverdenen helt generelt, så han galer glad og gerne. Han har en lille Araucana-løjtnant, de trives fint med hinanden, den lille galer lidt hæsere og ikke så højt - men når de går i gang sammen kunne man godt længes efter et probat middel.

Sådan ét har jeg også. Hvis naboerne klager, får hanerne en tur på huggeblokken. Så er det vel bedre med en krave...?

Indtil nu går det lige, galeriet startede i efteråret, indtil videre er det længe mørkt og vi er ikke meget i haverne. Men til sommer...  :-[

0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #10 Dato: 16 December , 2014, 21:05 »
Det er da dejligt at se at der er flere metoder til at komme på god fod med evt. naboer der klager over hanegal.

Vi har isoleret hønsehuset rimelig godt, så vi forventer at kunne holde hane og stadig være en god nabo. Hvis der er klager kan man eventuelt montere den halskrave i foråret eller sommer hvis problemet er størst her.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #11 Dato: 16 December , 2014, 21:38 »
Kraven har været diskuteret herinde før, kan dog ikke lige finde linket til tråden. Jeg mener at de fleste dengang var ret negative for ideen og syntes det var synd for hanen.

Men jeg ville godt nok også være meget interesseret i en dæmpning af galeriet. Vi har hønsegård ved siden af vores terrasse og min mand HADER hanegal, så det gav faktisk mange skænderier sommeren over og endte med øksen for en af hanerne. Sådan to silkehaner der galede om kap fra morgen til aften gik os for meget på nerverne til sidst.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #12 Dato: 16 December , 2014, 22:09 »
jo mere jeg tænker over det, jo mindre tror jeg på ideen. Jeg kan ikke få det til og passe med at en sådan krave skal kunne hindre galen uden og genere, men det kræver vist et nærmere studie. Det er det praktiske i forbindelse med udførelsen af et hanegal jeg tænker i. Der synes jeg ikke lige at det skulle passe med at den kan begrænse luftmængden, men jeg har som sådan vist aldrig spekuleret i hvordan præcist en hane galer <A
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #13 Dato: 16 December , 2014, 22:09 »
Hanen galer for at markere sit territorium, og bryder man sig ikke om hanegal, så må man hellere undvære en hane. Jeg synes nu det er synd.

Det er vel lidt ligesom at skære tungen over på en hund, så den ikke kan gø. Eller sætte en stram krybbe bider rem på en hest, så den ikke kan krybbebide (sluge luft).
« Senest Redigeret: 16 December , 2014, 22:11 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Dæmpning af hanegal vha. krave
« Svar #14 Dato: 17 December , 2014, 07:00 »
Jeg bryder mig heller ikke om, at der gribes ind i en så vigtig hanefunktion som hanegalet - men det kunne være interessant og høre om et forsøg, og hvordan hanens adfærd udarter sig, når han bliver begrænset.

Hanen galer for at advare andre haner mod at trænge ind på dens territorium, for at holde sammen på in flok og for at markere sig som førerhanen. Et højt og klart gal giver indtryk af en stor og "farlig" hane, og jeg vil mene, at et sådan overgreb på instinktet vil knække hanens værdighed. Når han ikke kan gale frit og højt, så vil han vel i egne øjne virke syg og måske ligefrem affældig.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14