Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rettigheder for hobby fjerkræhold i overvågningszone ?  (Læst 2740 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BG

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Rettigheder for hobby fjerkræhold i overvågningszone ?
« Dato: 17 Februar , 2022, 11:52 »
Hej

Da vi har høns og ænder i en overvågningszone for fugleinfluenza,  og fødevarestyrelsen ønsker at besøge os for at tage prøver, ville jeg høre, om nogen ved, hvad vi kan forvente ? Hvad er vores rettigheder?

Vores dyr har ingen symptomer, men hvis nu de tester positiv for nogen som helst fugleinfluenzaart, (ænder viser jo ikke altid symptomer), som ikke er den meget dødelige, hvad sker der så?

Vil de aflive alle fugle på ejendommen? Og hvordan?
Må vi aflive selv og spise? Har mange unge dyr. Hvad med æg? Må vi beholde dem til spisning eller lave kyllinger på dem?
Hvem skal betale for aflivning og rengøring?
Er der erstatning?

Håber der er nogen, der ved det. Man bliver jo bange for miste sine dyr.

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rettigheder for hobby fjerkræhold i overvågningszone ?
« Svar #1 Dato: 17 Februar , 2022, 19:16 »
det vil jeg også gerne vide, glæder mig til du får svar

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Rettigheder for hobby fjerkræhold i overvågningszone ?
« Svar #2 Dato: 17 Februar , 2022, 20:17 »
Jeg har kaldt på Finn, Han kan om nogen give svar på dine spørgsmål
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Rettigheder for hobby fjerkræhold i overvågningszone ?
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2022, 08:32 »
Hej

Da vi har høns og ænder i en overvågningszone for fugleinfluenza,  og fødevarestyrelsen ønsker at besøge os for at tage prøver, ville jeg høre, om nogen ved, hvad vi kan forvente ? Hvad er vores rettigheder?
Normal procedure er at FVST ringer til hobbyfolk og hører om de har symptomer (fuglene altså). Det er ikke sikkert at der kommer besøg

Vores dyr har ingen symptomer, men hvis nu de tester positiv for nogen som helst fugleinfluenzaart, (ænder viser jo ikke altid symptomer), som ikke er den meget dødelige, hvad sker der så?
Selv ænder dør af fugleinlfuenza og de får også symptomer af den højpatogene.

Vil de aflive alle fugle på ejendommen? Og hvordan?
Hvis de tester positive eller er en såkaldt kontaktbesætning, altså kommer fra nogen der haft smitte, så aflives de

Må vi aflive selv og spise? Har mange unge dyr. Hvad med æg? Må vi beholde dem til spisning eller lave kyllinger på dem?
FVST sørger for aflivning. Æg skal destrueres. Hverken æg eller fjerkræ må spises,


Hvem skal betale for aflivning og rengøring?
FVST. Ofte indgår ejeren aftale om at selv at gøre noget rent og får betaling efter gældende satser for det. Men ellers et firma hyret af FVST. Vand- og strømforbruget til rengøring dækkes såmænd også

Er der erstatning?
Ja.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline BG

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Rettigheder for hobby fjerkræhold i overvågningszone ?
« Svar #4 Dato: 19 Februar , 2022, 22:17 »
Tusind tak for svaret. Jeg er dog stadig usikker på, om de kun søger efter højpatogen fugleinfluenza og hvis ikke, om de slår ned på andre typer på samme måde? Hvis nu mine dyr havde en variant af noget,  men ikke den "farlige", ville de så reagere ligedan? Mener at jeg har læst, at de slog en besætning ned, der havde en art influenza med begrundelse i, at det kunne mutere til en højpatogen art?

Derudover læste jeg, at et sted hvor de havde fugleinfluenza og dyrene slået ned, at de beroligede kunderne med, at de uden bekymring kunne spise æggene, de havde købt. Hvorfor så destruere æggene?

Vil det sige, at alle dyr også ænderne vil udvise symptomer og formentligt dø ret hurtigt, hvis de har det?

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rettigheder for hobby fjerkræhold i overvågningszone ?
« Svar #5 Dato: 21 Februar , 2022, 12:53 »
Her i dag er der en af mine høner der er blevet syg.
Jeg ringer straks til Veterinær Øst 72661809 og kom igennem til en dyrlæge. Hun ringer retur efter at have talt med sin chef og giver mig følgende besked.

Afliv dyret, kom det i en dobbeltlukket plastpose og put den i restaffaldsrummet - IKKE grønt  affald -.

Afvent til i morgen, om der er flere syge/døde. Når der ikke er tegn på at de andre er syge, er det sansynligvis ikke fugleinfluenza den pågældende høne har, da fugleinflu. er MEGET smitsom og angriber de andre i besætningen omgående.

Havde det været tydelig tegn på fugleinflu. i besætningen, var de kommet fra myndighederne og set til besætningen, men ved "kun" 14 dyr, og de har været lukket inde i selve hønsehuset hele tiden, siden vi kom i overvågningszonen, pga udbrud i en øko-besætning ved Gyrstinge sø, så ser vi tiden an.

Det kan dog ikke udelukkets, at der er tale om fugleinflu. kun tiden vil vise om det er ....

Den høne jeg nu afliver, kan være den samme, som var dårlig for nogle uger siden, hvor en nat i en kasse på det varme gulv i køkkenet, rettede hende op - men det er kun et gæt.

Offline BG

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Rettigheder for hobby fjerkræhold i overvågningszone ?
« Svar #6 Dato: 21 Februar , 2022, 16:02 »
Ok virker mærkeligt.

Hvorfor vil de så besøge os og tage prøver?
Vi har jo ikke flere fjerkræ end dig? Eller har du også fået det opkald?

Hvis nogen kommer og stikker i mine ænder, så er det slut med tilliden til mennesker og det er svært nok med ænder at få.

Mine dyr har det fint, men vil virkelig gerne ud og hygge sig i haven! Gid det snart var slut med det fugleinfluenza.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Rettigheder for hobby fjerkræhold i overvågningszone ?
« Svar #7 Dato: 21 Februar , 2022, 16:21 »
BG
Blot til info. Vær obs. på at hønsefugle ikke må gå sammen / have kontakt med/ til svømmefugle.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline BG

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Rettigheder for hobby fjerkræhold i overvågningszone ?
« Svar #8 Dato: 21 Februar , 2022, 16:43 »
Lene: tak det ved jeg godt. De går i hver sin gård.

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rettigheder for hobby fjerkræhold i overvågningszone ?
« Svar #9 Dato: 21 Februar , 2022, 18:50 »
næ, jeg er ikke blevet kontaktet yderliger end det med at min besætning er i en overvågningszone-

Mht det med at ænder og høns ikke må gå sammen - magen til skrivebordsafgørelse skal man lede længe efter. når eller hvis feks høns får fugleinflu. så aflives ænderne også - det er jo idieodisk,  når de ikke må ha kontakt i hverdagen . jeg kan blive så ....

Offline BG

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Rettigheder for hobby fjerkræhold i overvågningszone ?
« Svar #10 Dato: 22 Februar , 2022, 16:00 »
Forklaringen på hvorfor de vil besøge os er, at vi har ænder, siger de og jeg kan ikke modsætte mig det. (Skulle lige spørge 😉) De sender to dyrlæger, fordi jeg ikke ønsker at holde mine ænder, mens de tager prøver. (Det bliver en dyr omgang tænker jeg. Gad vide, hvor mange der har registreret deres ænder 🤔)

Nu håber jeg bare, at ænderne ikke bliver for skræmte over det. I det mindste forbinder de ikke mig med det.

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rettigheder for hobby fjerkræhold i overvågningszone ?
« Svar #11 Dato: 23 Februar , 2022, 19:28 »
Håber alt går godt.

Her gik det godt, der er ikke ydereligere døde høns - Gud ske lov

Offline BG

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Rettigheder for hobby fjerkræhold i overvågningszone ?
« Svar #12 Dato: 24 Februar , 2022, 10:02 »
Så har de været her. To dyrlæger i to biler med logo på. Med fuld rumdragt og det hele. De var søde og venlige, men var uforstående overfor det faktum, at jeg ikke følte mig nok informeret om, at de ville gøre dette. Jeg har fået brev i eboks og set på deres hjemmeside, men ikke lykkedes med at finde nogen informationer om dette. Ikke om ænder og ikke om hobbydyr.
De sagde, at de besøgte alle besætninger med ænder og gæs i alle zoner for alle slags besætninger og at vi fandt noget som helst, så afliver de alle fugle. De sagde også, at fugleinfluenza hos hobbydyr ikke lukker for eksporten mere. Det er udelukkende eu regler de følger. De vil komme ved hvert udbrud i min zone.

Jeg har været helt utroligt stresset over dette og har besluttet mig for, at jeg ikke vil have ænder mere, hvis de afliver alle mine dyr. Jeg tror ikke det sker, da både høns og ænder har det godt, i hvertfald hvad jeg kan se. Mine ænder er påvirket, men det var en god beslutning, at jeg ikke ville deltage, da de stadig har nogenlunde tillid til mig.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Rettigheder for hobby fjerkræhold i overvågningszone ?
« Svar #13 Dato: 28 Februar , 2022, 20:03 »
Det ville jeg godt nok også blive stresset over!

Jeg tror forklaringen på, at man kun tester i besætninger med ænder og gæs er, at de KAN være symptomfrie og såkaldt raske smittebærere, hvor høns og kalkuner altid får symptomer og dør.

Det er også grunden til at høns og ænder, også uden for epidemier, skal holdes adskilt - for hvis nu ænderne er smittede men raske, og så smitter hønsene, der bliver syge - så har man jo et udbrud, og så har vi balladen. Så hellere lade evt smitte hos ænder gå upåagtet hen. Efter 16 år forstår jeg stadig ikke logikken... Og den holder slet ikke for små private besætninger med måske 10 høns og 3 ænder - der skal altså mere gen-materiale til at starte en epidemi.

Ved ikke lige om det gav mening? Det er en af mine virkeligt gamle kæpheste, så jeg er vist ved at være lidt indspist :D

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)