Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: sort hane til vildtfarvet høner  (Læst 2546 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lenettefrederiksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
sort hane til vildtfarvet høner
« Dato: 02 Juni , 2014, 19:42 »
Er det en meget dårlig ide at sætte en sort hane til vildtfarvet høner, ligesom man kan have sort og blå sammen og det giver 50/50 i avl. Det er Araucana.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: sort hane til vildtfarvet høner
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2014, 22:38 »
De vil ikke avle farverent længeren, som ved Blå eller Sort på sin vis.

Hvis man vil bruge det til nyt blod til de Vildtfarvede kan man sagtens det, men kyllingerne skal ikke tilbage på de sorte uanset hvor rene de ser ud da de vil give mange farveproblemer fremover i de sorte der vil have problemer med at være helt rene og især haner vil vise rust/guld/rødt i behæng og give det videre til fremtidige generationer både hanerne og hønerne.

I første omgang med Sort på vildtfarvet vil det give sorte kyllinger der får mere eller mindre rust/guld/rødt på sig.
Hvis disse så krydses tilbage på vildtfarvede skulle der forhåbentlig gerne blive 50 % vildtfarvede alt efter hvad de oprindelige sorte gemte på af grundfarve i genmassen. Ellers kan du måske opleve guldhalsede eller hvedefarvede også blandt kyllingerne.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline lenettefrederiksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: sort hane til vildtfarvet høner
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2014, 16:58 »
Okay så vil jeg ikke mixe de to farver, jeg leder videre efter sorte. Har en hane på hånden så det bare sorte høner :-) Dem jeg har nu er vildtfarvet med nogen år på bagen, så tiden er til en generations skifte  :) 

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: sort hane til vildtfarvet høner
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2014, 18:15 »
Det styre du helt selv, men vær opmærksom på at nogle blander dem med Guldhalsede eller Blå guldhalsede plus nogle selv rene stammer kan have lidt problemer med brunligt skær eller lidt rust i halsen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen