Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tæer på Silker.  (Læst 3810 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Tæer på Silker.
« Dato: 06 Maj , 2014, 09:59 »
Jeg har en Silkekylling der har to sammengroede tæer, er det arveligt?
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Tæer på Silker.
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2014, 12:38 »
Nej kyllinger efter den vil kunne få super flotte tæer - rigtig mange Silkekyllinger får grimme tæer, når de bliver ruget og klækket i rugemaskiner :O))

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Tæer på Silker.
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2014, 18:45 »
Tæerne er arvelige til dels og derfor skal man passe på med sådanne dyr i avl for der kan nemt blive flere af dem. Det er straks svære at lave en stamme helt uden tåproblemer ved de femtåede racer.

Jeg var meget hård i min sortering sidste år af tæer på silker, hvilket har resulteret i at jeg ikke har de store problemer i år på kyllingerne og langt flere med rigtigt adskilte tæer.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Tæer på Silker.
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2014, 20:23 »
Jeg har så til gengæld fået kyllinger med perfekte tæer, af forældredyr med rigtig grimme tæer - problemet er jo nok, at vi ikke ved om tå-fejlene skyldes maskinudrugningen, for hvis det gør det, så er det jo ikke genetisk og dermed ikke arveligt og modsat så er det arveligt - Vi kan bare konstatere, at der er færre Silkekyllinger med tå-fejl, hvis de er ruget ud under skrukhøne - pt. lægger jeg så heller ikke hovedvægten på tæerne af mine Silker :O)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tæer på Silker.
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2014, 22:05 »
Lige netop, når der ikke vægtes på at avle med dyr som har korrekte tæer, så kan problemerne godt dukke op igen og igen. For selvfølgelig kan dyr med dårlige tæer få x-antal kyllinger med gode tæer, men disse dyr vil jo så være bærere af gener for dårlige tæer. Så problemet er der bare stadig, men bare skjult.

Ligeledes som en høne med tvillingetakker også kan få kyllinger med kamme uden tvillingetakker.

Dog tror jeg ikke på at de alle er rugefejl at de er sammenvoksede. For med fejl under udrugning ses der mere skæve tæer og ligeledes hvis de går på for varmt sand kan der også komme skæve tæer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Tæer på Silker.
« Svar #5 Dato: 08 Maj , 2014, 19:11 »
Hej

Sammengroet bagtæer har INTET med rugning af gøre, det er genetisk.

Nu skal man se hvad sammengroet bagtæer er, så er billede vil være godt.

Tommy