Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Genetik: Krydsninger med haleløse araucana?  (Læst 8544 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ingrid Dam

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Genetik: Krydsninger med haleløse araucana?
« Dato: 19 ſeptember , 2013, 19:49 »
Er der nogen der ved hvordan krydsninger mellem araucana uden hale og med skæg og en høne med hale og uden skæg bliver?
Altså hvad domminerer rent genetisk: Hale eller ikke hale? Skæg eller ikke skæg?
Vil blive meget glad for et bud fra nogen der kender til hønsegenetik eller nogen der har erfaring fra egen hønsegård.
På forhånd tak!
Barnevelder, Blomsterhøns, Araucana, Maran, Danske Landhøns, Svanegæs.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Genetik: Krydsninger med haleløse araucana?
« Svar #1 Dato: 19 ſeptember , 2013, 20:05 »
Jeg ved ikke meget om genetik, men tænker hvad der dog kunne få nogen til at blande de to sammen, det er den slags jeg mener man bør holde sig fra, udelukkende for at sikre at de forbliver to forskellige varieteter.

Hvis det er for at forbedre noget hos den ene var det nok bedre at finde et individ af samme slags og arbejde videre derfra,,

Nå men det var jo slet ikke det du spurgte om,, der kommer nok nogen der ved noget om skæg og hale, mit gæt vil være at der kommer en del skæg, og ikke så meget hale, men det er og bliver et gæt



Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ingrid Dam

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Genetik: Krydsninger med haleløse araucana?
« Svar #2 Dato: 19 ſeptember , 2013, 20:51 »
 :) Jeg er da helt enig sådan principielt i dit synspunkt om at blande racer! Men bag mit teoretiske spørgsmål lå tanken om at avle mine egne "Grønlæggere" på baggrund af (industri)Maranhøner og en araucanahane. Sådanne krydsninger skal jo ikke videre i avlen, men være hvad de er: Brugskrydsninger. Men inden man medvirker til at sætte de små puds i verden ville det være rart at vide sådan nogenlunde hvordan de kommer til at se ud. Takket være Flemming Schiøttes fremragende artikler har jeg regnet ud at de får ærtekam og bliver sorte hvis hanen er sort. Men han skriver ikke noget om haler og skæg (eller blå briller  ;) )Er der nogen bud?
Barnevelder, Blomsterhøns, Araucana, Maran, Danske Landhøns, Svanegæs.

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Genetik: Krydsninger med haleløse araucana?
« Svar #3 Dato: 19 ſeptember , 2013, 20:58 »
Jeg har også i sinde at blande haleløse araucana og Maran 2014 og er derfor også meget interesseret, hvis nogen ved, hvad der bliver resultatet af det. Man finder jo kun æggefarven som bliver olivengrøn og navnet på krydsningen som er maraucana.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Genetik: Krydsninger med haleløse araucana?
« Svar #4 Dato: 19 ſeptember , 2013, 21:37 »
Mine sparsomme erfaringer med araucana hane og høner med hale, har i alle tilfælde givet afkom uden haler og med skæg og en enkelt også med tuffer.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ingrid Dam

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Genetik: Krydsninger med haleløse araucana?
« Svar #5 Dato: 19 ſeptember , 2013, 21:45 »
Ja, men se nu lige hvad jeg fandt Tina og MANGE TAK TIL HELLE: http://www.bruteier.net/ins/huehner/gruenleger/Bruteier-von-Olivlegern-MaransAraucanaMix-79097442.html. Det ser ikke værst ud :) Vores kommende høns kommer mest til at ligne araucana. Men så gælder det jo især om ikke at fristes til at blande videre.....
Men det ville stadig være fint med indput "derude fra"!
Barnevelder, Blomsterhøns, Araucana, Maran, Danske Landhøns, Svanegæs.

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Genetik: Krydsninger med haleløse araucana?
« Svar #6 Dato: 20 ſeptember , 2013, 07:21 »
Tak. Ja de ligner til forveksling sorte araucana. Så er det måske ikke så mærkeligt at nogle araucanaer har den forkerte farve på deres løb, måske er de et mix.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Genetik: Krydsninger med haleløse araucana?
« Svar #7 Dato: 20 ſeptember , 2013, 10:56 »
Tak. Ja de ligner til forveksling sorte araucana. Så er det måske ikke så mærkeligt at nogle araucanaer har den forkerte farve på deres løb, måske er de et mix.

Præcis derfor er det en skidt ide, med mindre man holder sine eksperimenter tæt til sin egen hønsegård, for kommer de først ud i flere led, så er der nogen der er ligeglad, og så er der også nogen der bliver taget ved næsen.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Genetik: Krydsninger med haleløse araucana?
« Svar #8 Dato: 20 ſeptember , 2013, 11:09 »
Tak. Ja de ligner til forveksling sorte araucana. Så er det måske ikke så mærkeligt at nogle araucanaer har den forkerte farve på deres løb, måske er de et mix.


Bettefis har skrigorange løb dog med mørke "pletter"- han er helt sikkert et mix, men også en foræring fra en sælger der ikke lagde skjul på den manglende avlskvalitet......... Han træder sine damer flittigt og evt. overskudskylliger bliver enten spist el. solgt med fuld beskrivelse som havehøns næste år.......
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Genetik: Krydsninger med haleløse araucana?
« Svar #9 Dato: 20 ſeptember , 2013, 15:25 »


Bettefis har skrigorange løb dog med mørke "pletter"- han er helt sikkert et mix, men også en foræring fra en sælger der ikke lagde skjul på den manglende avlskvalitet......... Han træder sine damer flittigt og evt. overskudskylliger bliver enten spist el. solgt med fuld beskrivelse som havehøns næste år.......

Jamen det er jo netop der det går galt,, så kommer der en eller to generationer fra dine kyllinger, og nu ligner de så den ægte vare, og tro mig, de bliver også solgt som sådan, måske ikke hos din køber, men måske den næste.
Derefter står der nogen der gerne vil avle, og får de mest utrolige og uforståelige fejl, og det er jo ikke den der først mixede der får skylden, men den der solgte i god tro den ægte vare.... Mix bør blive i egen gård, eller gryde...

Jeg mixer også, men de bliver her alle sammen, eller får vinkuren, alt andet er noget rod...
Det kan godt være man ikke synes det kan være så stort et problem, men det bliver det bare for nogle andre.  /d
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Genetik: Krydsninger med haleløse araucana?
« Svar #10 Dato: 20 ſeptember , 2013, 15:45 »
Ikke alle med lyst til havehøns vil betale op til 300,- pr, stk........ herovre indenfor øens grænser kunne der rent teoretisk måske komme et par stykker videre i løbet af et par stammer  ::), men jeg tillader mig at stole på øsamfundets selvjustits= alle kender alle (eller tror det uanset) og der SLADRES og snakkes MEGET- sådan lidt hønsegårdsagtigt..............  :)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Genetik: Krydsninger med haleløse araucana?
« Svar #11 Dato: 20 ſeptember , 2013, 20:28 »
Jeg gir Ina ret sådan nogle kryds er farlige at lave hvis man ikke holder dem i egen hønsegård i løbet af ganske få generationer kommer der afkom der ligner den ene eller anden race og kan blive solgt som racerene af uvidenhed men det kan lave meget skade hvis de igen bliver krydset ind på samme race men har nogle andre lig i generne
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Ingrid Dam

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Genetik: Krydsninger med haleløse araucana?
« Svar #12 Dato: 20 ſeptember , 2013, 20:42 »
 :) Jeg tror nu at vi kan konkludere at vi næsten ALLE er helt rørende ENIGE om at racekrydsninger ikke skal videre i avlen, og at de skal blive i egen hønsegård og/eller egen gryde!
Tilbage til mit teoretiske spørgsmål om genetik: Hvad er genetisk dominant: Hale eller ikke hale? Skæg eller ikke skæg? Det lader til at nogle af erfaring ved at haleløs og skæg er dominerende egenskaber. Men er der mon en genetiknørd derude der kender de genetiske koder for disse egenskaber hos høns?
Barnevelder, Blomsterhøns, Araucana, Maran, Danske Landhøns, Svanegæs.