Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Når i sætter nye avlsstammer sammen hvordan gør i?  (Læst 3067 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Når i sætter nye avlsstammer sammen hvordan gør i?
« Dato: 01 ſeptember , 2013, 12:17 »
Ved ikke helt om indlægget passer ind her, men håber det går, da jeg tænkte det måske bedst hørte til her  ??? ::)
(Vi avler dværg silkehøns).
----Til jer som har flere stammer og som sætter nye stammer sammen, når nye avlsdyr eller stammer sammensættes, hvordan gør i så??
Det jeg tænker på er at når nye dyr sættes sammen, så kommer der altid en form for stress i forbindelse med der skal laves ny rangorden og de "nye" skal finde deres plads, og derfor tænker vi lidt på deres immunforsvar som kan nedsættes i stress situationer og fare for sygdom ?

Det vi har gjort indtil videre er at når vi føler kyllinger er store nok til at kunne klare sig i ny flok og vi ved hvilke farve stammer de skal i. Så sætter vi de "nye" dyr ind i den pgl. stamme. Dette gør vi om aftenen når de andre er gået på pind. Da denne race desværre ikke er så let at se køn på tidligt (nærmest umuligt) så er det både hanekyllinger og hønekyllinger som bliver flyttet. De bliver flyttet sammen i farve stammer. Da vi ikke har uanet plads er vi også lidt sårbare, da vi desværre ikke har kunne få os selv til kun at have 1 farve. Derfor har vi p.t. ikke flere stammer af hver farve :( som vi godt ved gør os utrolig sårbare. Som vi også har fået at føle i år :( :( for har man solgt den næstbedste hane kylling og eller høner , og dem man har beholdt så dør eller lign. så er man ilde ude :( ... det er så en anden sag. Men for at vende tilbage til sporet...hvad gør I når der sættes nye dyr ind i stammer? håber på jeres besyv. På forhånd tusind tak. og rigtig god søndag :) Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Når i sætter nye avlsstammer sammen hvordan gør i?
« Svar #1 Dato: 07 ſeptember , 2013, 11:23 »
Slet ikke nogle som vil dele deres erfaringer ved dette?  :( :( Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Når i sætter nye avlsstammer sammen hvordan gør i?
« Svar #2 Dato: 07 ſeptember , 2013, 11:31 »
Vil blot henvise til en af mine mange tidligere anvisninger på sammensætning:

Online Rudy
Bruger
Vis eget galleri
Indlæg: 2 407
Alder: 57
Placering: Esbjerg
Vis profil  E-mail  Personlig besked (Online)

Sv: Hvornår kan de sættes sammen
« Svar #4 Dato: 05 August , 2013, 10:16 »
Citér
Jeg kan fortælle hvordan jeg gør, skønt jeg aldrig sætte unge dyr sammen.
Hvert hold kyllinger går i hver sit rum/gård og det bliver det ved med indtil jeg i december sætter de nye avls-stammer sammen. Først på det tidspunkt bliver der blandet/sammensat dyr fra forskellige hold, men altid i et for alle nyt rum, så ingen er på hjemme bane.
Jeg ser aldrig mobberi eller nogen der bliver hakket mere end alm. hiraki.

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Når i sætter nye avlsstammer sammen hvordan gør i?
« Svar #3 Dato: 07 ſeptember , 2013, 16:26 »
Mange tak Rudy ! /o /o . Meget brugbart for mig, tak for linket /råd  :) Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk