Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dorking kycklingar  (Læst 3777 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Azoo-Lina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Dorking kycklingar
« Dato: 05 Maj , 2010, 12:11 »
Hej!
Svensk som inte skriver så ofta på detta danska forum men då det inte är så många som har Dorking i Sverige så testar jag att ställa mitt spörsmål här :D

Jag har nu kläck på Röd Dorking och undrar om man kan könsortera kycklingar på samma sätt som på silvergrå Dorking?? Som jag har förstått det så är färgen röd på Dorking samma som silvergrå + guldfaktor. Om det är så borde kycklingarna också vara könsvisande, eller ::)

Här är bilder på två av mina daggamla kycklingar





Är det en av var sort?? Och är det i så fall tuppen (hanen) till höger??

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Dorking kycklingar
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2010, 17:13 »
Hejsa..

Jeg har den sølvgrå variant af Dorking..og hvis du spørger mig så er det hønen til højre og hanen til venstre..hønen har en mere mørk og markeret aftegning på hovedet..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Azoo-Lina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Dorking kycklingar
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2010, 09:06 »
Då litar jag på dig ;D Jag har nämligen 2 kycklingar med diffusare teckning och 6 med skarpa kontraster i teckningen. Därmed måste det vara så att du alltid har rätt, eller hur?   ;)

Jag har inte kläckt Dorking innan och letat runt en hel del på Internet utan att hitta kycklngbilder på  mer än Feathersite. Där står det tvärt om (gäller Silvergrå) Kolla längs ner på denna sidan:

http://feathersite.com/Poultry/CGD/Dorks/BRKDorks.html

Står det fel där?? I så fall bör vi nog maila och be honom rätta till det. Det är många som använder Feathersite!