Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gæs og plænegræs?  (Læst 1798 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brian J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Gæs og plænegræs?
« Dato: 22 Marts , 2012, 20:47 »
Er der nogle der har erfaringer med at have gæs på græsplænen, tænker på om græsset kan være for stærkt til dem. Ligesom det kan være for andre dyr (kaniner og andre gnavere) eller er deres maver ligeglad med det? Har en del gæs på græsmarken, men har et særlig par jeg godt kunne tænke mig at have i haven.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Gæs og plænegræs?
« Svar #1 Dato: 22 Marts , 2012, 21:23 »
Du kan sagtens have gæs på dit plænegræs. Græs, og andet grønt, kan ikke blive for kraftigt til gæs.
Som udgangspunkt så udnytter gæs ikke græs særlig godt og de kompensere derfor ved at spise store mængder.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Gæs og plænegræs?
« Svar #2 Dato: 23 Marts , 2012, 08:23 »
Keld går udelukkende på græsplæner. Det sparer en del græsslåning - jeg slog kun græs en 4-5 gange i alt sidste år, for at få de blomstende stilke væk. Der skal rives bæ sammen en gang imellem. Jeg bruger en løvrive, når der er tørt. Hans mave fungerer bedst på græs.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Gæs og plænegræs?
« Svar #3 Dato: 23 Marts , 2012, 08:43 »
Græsplæne-græs er noget af det græs der er mindst krudt i.
Skal man have noget for er foderværdi i, så skal det være et græsareal bestående af kulturgræs, såsom kløver/rajgræs/rapgræs/thimote osv. altså en græsmark til husdyr.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Gæs og plænegræs?
« Svar #4 Dato: 23 Marts , 2012, 19:41 »
vi havde gæs på  planegræs og de klarede sig fint- det er bare meget klamt at træde i deres... grøn pølle med bare tæer, det vil jeg ikke gøre i år. ;)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Gæs og plænegræs?
« Svar #5 Dato: 23 Marts , 2012, 19:43 »
Mine to gæs har gået på græsplæne hele deres liv, 11, og 13 år, og de spiser ikke meget foder ved siden af, selvom græsset er superkort  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn