Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mus, måske rotte  (Læst 11420 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Mus, måske rotte
« Svar #15 Dato: 28 Oktober , 2011, 22:48 »
Hullet fyldes op med en 'tynd' cement blanding tilsat rigeligt med glasskår. 'Tynd' refererer til konsistensen og ikke mængden af cement brugt. Glasskårene kan være fra en flaske eller en gammel knust rude. Men det skal ikke være for store stykker. Og så et stærkt lag cement over hullet.

Desværre er det sikkert sådan at store dele af gulvet er lavet af porøs cement. Så kan de bryde igennem nedefra ét sted, finder de sikkert bagefter et andet sted hvor det også er muligt at bryde igennem.

Jeg ville endvidere investere i et par rotte trådfælder (ca 100 kr/stk) og placere dem på strategiske steder. Jeg har taget mange i disse fælder over årene. Men så kommer jo problemet med at aflive bæstet når det er fanget i trådfælden. Jeg skyder dem med et luftgevær, men har man ikke det må man finde anden måde at gøre det på. Stik en metalstok igennem dyret i bryst/hjerteregionen?

Men som andre også siger så husk at anmelde til kommunens rotteordning.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lolland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 316
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
Sv: Mus, måske rotte
« Svar #16 Dato: 29 Oktober , 2011, 02:24 »
Det var så en mus, for da jeg kom over senere i dag, sad den og gloede dumt oppe oven på et af fodertårnene. Så den styrtede afsted da jeg kom ind. Men vil da gardere mig og få fat i et par rottefælder og sætte dem op
GUlvet er lige som delt. Mere end 3/4 del er godt og tykt cement. Så er der ne lille smule, som jeg tror er ståvt senere, eller hvad ved jeg, men det virker porøst. BLiver det vejr så jeg kan lukke af så hønsene ikke kommer ind nogle timer, banker jeg det porøse op og giver det baton i samme tykkelse, som det der er godt. Så håber på godt vejr en af de aller nærmeste dage. Selvom mus også er skade dyr, så blev jeg altså lidt glad da jeg så den sidde der.
Mange tak for Jeres forslag. Rottefælder bliver der ihvertfald invisteret i, og sat op for en sikkerheds skyld. ::)
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Lolland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 316
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
Sv: Mus, måske rotte
« Svar #17 Dato: 30 Oktober , 2011, 14:18 »
Jeg har besluttet jeg vil have et par fælder op for en sikkerheds skyld, så jeg kan fanfe rotter, hvis der skulle komme nogen.
Er der nogen som kender denne fælde, og kan fortælle om den er okay:
http://skadedyrene.dk/Butik/Mus/5004_station.htm
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

karina dj

  • Gæst
Sv: Mus, måske rotte
« Svar #18 Dato: 30 Oktober , 2011, 15:17 »
Den er sikkert fin...

jeg kan desværre ikke få mine rotter til at gå i kasserne. Det er for meget besvær for sådan en snu rad, når han bare kan hoppe til ved automaterne  :-\

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Mus, måske rotte
« Svar #19 Dato: 30 Oktober , 2011, 18:05 »
Min mand og en rotte i hønsehuset havde for en del år siden en konkurrence kørende i intelligens (held, siger han ::)). Han kom alskens lækkerier i rottefælden - og næste morgen var den enten tom men "ladt" eller tom og udløst. Rotten efterlod hver nat lidt rotte-bæ som yderligere hån. Jeg tror, der gik tre uger med stigende frustration fra min mands side. Rotten ved jeg ikke med men den fik da både spegepølse, ost og vanillekranse *f. Så flyttede katten ind og ordnede "problemet". Lad de professionelle komme til /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lolland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 316
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
Sv: Mus, måske rotte
« Svar #20 Dato: 30 Oktober , 2011, 18:42 »
Griner
Jeg har prøvet det samme med en klog mus. smækfælderne var tomme hver morgen. De var smækket, men musen væk. Så købte jeg en af dem hvor de går levende. Samme skete her. Tom hver morgen, men ingen mus. Så købte jeg dem, hvor de skal stikke hovedet ind og bide en snor over som så halshugger dem. der er 4 huller i så vidt jeg husker. Her var alle snore bidt over, maden væk, men igen, ingen mus. Så jeg lavede en kasse, over snorene som var synlige foroven,  og her fik jeg den endelig. En stor rigtig fed mus / den havde jo fået godt foder ca 14 dage) Dumme er de jo ikke de små bæster .hihi

Jeg er næsten nød til at have noget lukket, da jeg jo både har hønsene og hundene rendende mere eller mindre overalt. De skal jo nødigt komme galt afsted.
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Mus, måske rotte
« Svar #21 Dato: 30 Oktober , 2011, 23:00 »
Min mand og en rotte i hønsehuset havde for en del år siden en konkurrence kørende i intelligens (held, siger han ::)).

Hils din mand og fortæl ham at det er fordi han ikke ved bedre. *f *f

Rotterne er utroligt snu. Min erfaring er at man skal være særdeles heldig for at nakke en rotte i en smækfælde (mus er noget lettere).

Og diverse kassearrangementer med gift eller smækfælder har jeg heller ikke de bedste erfaringer med. Jeg har indkøbt 4 rottekasser og placeret dem på strategisk rigtige steder, men de har aldrig endnu været besøgt af rotter.

Jeg har til gengæld god erfaring med trådfælder. Vi har ikke i det daglige problemer med rotter, men i efteråret, når de omkringliggende marker er høstede, oplever vi tilløbende rotter. Og her hjælper trådfælderne. Rotterne søger typisk ind i dammen, hvor ænder og gæs fodres under et lille halvtag. Trådfælder placeres derfor også under halvtaget.

Årets første rotte var gået i en trådfælde i går. Men jeg vil forvente flere i løbet af den næste måneds tid.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lolland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 316
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
Sv: Mus, måske rotte
« Svar #22 Dato: 30 Oktober , 2011, 23:55 »
Okay, jamen så vil jeg invistere i et par trådfælder i stedet for. For vil altså gerne have noget stående, hvis jeg pludselig har sådan en fætter ved hønsene. Jeg bor i byen, men lige over for en fjord, og kan da forestille mig rotter måske trænger ind mid husene derfra, når kulden sætter ind. Især når der står foder til hønsene.
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

karina dj

  • Gæst
Sv: Mus, måske rotte
« Svar #23 Dato: 31 Oktober , 2011, 07:52 »
Erik, jeg har osse god erfaring med trådfælderne. Hvor meget gør du ud af at dække fælderne til? og hvad bruger du som lokkemad?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Mus, måske rotte
« Svar #24 Dato: 31 Oktober , 2011, 22:33 »
De dækkes slet ikke til, men står selvfølgelig i tørvejr. Ved dammen står de i det lille læskur som bruges til fodring. Det er vel 1 m bredt, ½ m dybt og 1 m højt. Kun åbent på den ene side.

Skal de stå udendørs, bør der lægges en lille plade over så der ikke kommer vand i lokkemaden. Pladen skal dog helst ikke ligge fladt på toppen af trådfælden, da det kan påvirke 'udløseren', afhængigt af model.

Jeg sætter en lille skål med korn og majs som lokkemad, og det virker fint her. Indimellem har jeg også brugt lidt hunde eller katte tørfoder, men det har det med at blive meget snasket ved tåge eller støvregn (høj luftfugtighed).
Mvh
Erik Andersen

karina dj

  • Gæst
Sv: Mus, måske rotte
« Svar #25 Dato: 01 November , 2011, 07:15 »
Jeg har heller ikke dækket mine til og har stadig fanget rotter...det var mest da jeg boede i København i min kolonihave. Men rottefængeren siger jo hele tiden man skal dække af, så de oplever det er et skjul for dem. Det har ikke været nødvendigt for mig, så jeg ville bare høre om det kun er mig, der ikke gør noget ud af det  :D


Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Mus, måske rotte
« Svar #26 Dato: 01 November , 2011, 09:27 »
Mine giftfælder er blevet tømt, forhåbentlig af rotter, men de står også i et spindelvævsfyldt hjørne, med nedfaldsblade ovenpå, og så har de stået længe, rotter kommer kun på steder, der har lignet sig selv hele tidenmed naturligt rod og snavs udenom, for megen rengøring, får dem til at gå udenom.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Mus, måske rotte
« Svar #27 Dato: 01 November , 2011, 09:52 »
har oplevet at rotter har slået små kyllinger ihjel  :o 

så nu er der gift kasser oppe. og der forsvinder ingen gift længere  /o  så nu er de forhåbentlig væk

De kom da bonden høstede hans marker rundt omkring os.


Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Mus, måske rotte
« Svar #28 Dato: 01 November , 2011, 09:57 »
Her har vi prøvet at rotter har gravet en gang ind under en gåserede, hvor gæssene sov med gæslingerne. Der forsvandt en gæsling hver nat. Til sidst ryddede vi reden og fandt en halvspist gæsling nede i en rottegang :'(. Derpå startede vores kamp med fælderne - indtil en fremmed kat flyttede ind. Ingen problemer siden. Men vi passer godt på at de små kyllinger er buret forsvarligt inde. Man ved jo aldrig om katten trænger til en afveksling fra tørfoderet ::). Hønsene går det fint med - de ligger ofte op ad hinanden og hygger ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand