Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hanestamme + hønestammer  (Læst 8189 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hanestamme + hønestammer
« Svar #15 Dato: 11 Februar , 2010, 20:10 »
Katja: De første par år/generationer/led med "indavl" er der ingen problemer.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Hanestamme + hønestammer
« Svar #16 Dato: 11 Februar , 2010, 21:15 »
Katja: Skal tilføjes at Dorking, er mere følsomme for indavl end mange andre racer. Når afkommet begynder og blive mindre skal der nyt blod ind, eller helst lidt før.
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Hanestamme + hønestammer
« Svar #17 Dato: 12 Februar , 2010, 10:57 »
ok jeg tænker bare, at generelt er der mange racer der ikke rigtig har størrelsen, så måske var det noget af fejlen, hvis nu nogen avler i evt3 år med samme stamme, og sælger rugeæg, de folk avler så også med samme flok og vupti, der er for små høns.

Jeg vil nu være glad hvis jeg kan beholde min fine Maran hane, et år mere, men planen er nu at skifte ham ud.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hanestamme + hønestammer
« Svar #18 Dato: 12 Februar , 2010, 11:36 »
Nu er indavlsproblematikken jo noget helt andet, end det overskriften på diskussionen antyder - så tråden burde måske deles ?

Men du kan da udmærket bruge hanen flere år, indavlskvotienten vil altid være lavere, end hvis du satte søskende sammen.

Hvis man har mulighed for det, så hav altid to eller flere stammer, så du ikke er så afhængig af hele tiden, at skulle skaffe "nyt" blod udefra. Det giver bestemt ikke altid gode resultater.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

GKV

  • Gæst
Sv: Hanestamme + hønestammer
« Svar #19 Dato: 12 Februar , 2010, 11:47 »
Hva så ??? Hvis jeg nu laver tre stammer, en hanestamme, hvor jeg lægger vægt på, at farven hos hanen er korrekt, men æggene måske ikke liige er det jeg ønsker og så holder to hønestammer med fine æg, hvor hønerne også er pæne , men deres brødre har gult i fjerene.

Skal jeg så bare avle med haneflokken, med de indiveder der er der og så ellers bruge høneflokkene til at blande med hinanden og blot bruge en hane fra haneflokken når jeg synes jeg ikke vil indavle mere på høneflokkene?

VH Gunni.

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hanestamme + hønestammer
« Svar #20 Dato: 12 Februar , 2010, 11:59 »
Det ville da ikke være helt tosset - fordelen er jo at de grundlæggende anlæg (type o.s.v.) er de samme, så man ikke skal til at sortere helt forfra, som man ofte skal, når man har sat det eftertragtede "nye" blod ind.

Utallige har i tidens løb ødelagt deres avlsarbejde med "nyt" blod.

I de rigtige hænder er indavl et godt redskab i avlsarbejdet, man skal bare vide, hvad man gør.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

GKV

  • Gæst
Sv: Hanestamme + hønestammer
« Svar #21 Dato: 12 Februar , 2010, 12:07 »
Her er det så, at det er så svært med fjerkræet, idet meget af det jo, når det kommer til stykket, er fra de samme opdrættere, selvom man køber det i hver sin ende af landet, med et enkelt dyr fra Tyskland eller lign ind over, hvor man jo så måske ikke har gavnet så meget ved det.

Jeg er bekendt med indavlens fortræffeligheder, hvis man kender sine linier og deres svagheder, men da der sjældent om end aldrig er nogen decideret afstamning på høns er det svært.

Nå, der er lang vej for mit vedkommende og derfor megen tid til at få det tilrettelagt.En ting ved jeg dog at jeg skal da kun have en race at arbejde med.

VH Gunni.

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Hanestamme + hønestammer
« Svar #22 Dato: 12 Februar , 2010, 12:59 »
hvis man er tvunget til at få nyt blod ind i stammen, så vil jeg klart anbefale at sætte en høne ind istedet for en hane! ved en høne kan der ikke ødelægges noget man ikke kan rette op på ;)