Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Planter til hønsegården  (Læst 4018 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Planter til hønsegården
« Dato: 28 November , 2020, 12:14 »
I foråret 2020 besluttede jeg at prøve at plante tomatplanter i hønsegården. Jeg havde desuden fået et par Japanske Lygter, som også blev plantet i gården.
Det viste sig at være en stor succes!
Hønsene spiste ikke af planterne, som til gengæld groede helt vildt i den velgødede jord.
Senere opdagede gokkerne frugterne på de Japanske Lygter, hvilket beskæftigede dem en del. Planterne var blevet kæmpestore, og da de er flerårige, kommer de igen til foråret.
Billedet fra hønsegården er fra i dag, så Lygterne er ret robuste, og klarer de lave temperaturer bedre end tomatplanterne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Planter til hønsegården
« Svar #1 Dato: 28 November , 2020, 19:59 »
Sjov ide, men tomaterne spiste de da ? ik

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Planter til hønsegården
« Svar #2 Dato: 30 November , 2020, 08:12 »
Min erfaring er bare, at selv uspiselige planter bliver hakket og skrabet i stykker :o
Men på denne årstid går det fint med at tage de store grønkålsstokke fra køkkenhaven og bore ned i jorden i hønsegården. Så holder de sig friske og sprøde længere, og hønsene kan bedre spise af dem, når stokken står fast i jorden. Når de så er gnavet af, tager jeg dem op og ud og borer dem i stedet i jorden lige uden for hønsegården - hvor de vokser videre på vandet fra vandtruget, når jeg skifter det hver morgen. Så har jeg igen friske skud af grønkål til håndfodring.
Halvdelen af min store køkkenhave bliver plantet til med grønkål, og i år har jeg også plantet de væltede planter ud, hvor kartoflerne stod, i et dybere hul, så de kan holde sig oprejst.
Tilgengæld bliver køkkenhaven 'belønnet' med hønsemøg i store mængder hvert forår.
Høns og grønkål er det perfekte lille symbiose-økosystem  ;D
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Planter til hønsegården
« Svar #3 Dato: 02 December , 2020, 18:23 »
Hvordan i alle riger og lande, er det lykkedes dig at bevare så smukke planter i en hønsegård? Er gården på et par hektar med fire høns i eller?
Uanset, hvad jeg har forsøgt, er kun en ting lykkedes. En klatreplante, (Klematis) der er plantet inde i gården, hvilket kun er lykkedes fordi plantens stamme er beskyttet af en metalnet, finmasket som fluenet. og en hel meter oppe.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Planter til hønsegården
« Svar #4 Dato: 03 December , 2020, 16:41 »
Gården er kun på 30 m2, men Jeg lukker dem ud i haven hver eftermiddag ca. kl. 15, så når de ikke at rasere alt  ;)
Jeg satte nogle få grene rundt om planterne, så det var sværere at grave dem op.
Og så er de nok lidt kræsne, for det er ikke alt de spiser.

Jeg har ikke plantet i hønsegården for min egen skyld, det var fordi jeg mente, at hønsene skulle kunne gå rundt mellem grønne planter, og de havde desuden fornøjelse af at finde "lygterne" med det lille kirsebær indeni.
Når de går i haven, har jeg bemærket, at de stort set ikke rører tomatplanterne, og De Japanske Lygter havde jeg tilfældigvis fået foræret, og forsøgte så med dem også.

Det bliver gentaget til foråret.