Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Det dødelige gen ?  (Læst 3539 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Det dødelige gen ?
« Dato: 11 Juni , 2013, 08:15 »
Hej ..
Nu har det lykkes for mig at udruge 2 Araucana kyllinge samt nogle blandninge mellem Araucana/Maran ..
De er ca 1 uges gamle ..
I går opdagede jeg at den ene Araucana var meget afkræftet og han afføring var hvid og lidt som skummet :(
Jeg ville give ham natten over til at se hvis han ville komme sig men han døde i nat :(
Så nu kom jeg til at tænke på det dødelige gen .. Hvordan er det det virker ? Er det at kyllingene dør efter de er klækket eller er det at de ikke klækker ?
Hvordan viser det sig ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Det dødelige gen ?
« Svar #1 Dato: 11 Juni , 2013, 09:44 »
Nu ved jeg slet ikke om araucana har dette letale gen, men døden indtræffer som regel før de udruges.Jeg ved chabos har dette gen hvis man parer to kortbenede,og jeg har erfaring med dominanthvide kanarier. ;)Er problemet hvis begge har øretuffer?
« Senest Redigeret: 11 Juni , 2013, 09:59 Fra ncj »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Det dødelige gen ?
« Svar #2 Dato: 11 Juni , 2013, 10:12 »
Et norsk link om emnet fra en "søsterside": http://www.fuglepraten.no/index.php?/topic/8023-letalt-gen/
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Det dødelige gen ?
« Svar #3 Dato: 11 Juni , 2013, 10:13 »
Jeg har læst at hvis begge forældredyrene har øretufter så kommer det dødelige gen i ca 25% af kyllingene ..
Men jeg har haft problemer med at få dem udruget dersom det ser ud til at de er ikke befrugtet eller kyllingene dør meget tidligt i udrugning :( nu har jeg intimbarberet hønerne og så går det lodt bedre med befrugtning .. Jeg ved at hanen fejler ikke noget fordi de æg jeg får fra Maranhønerne som går med ham er 100% befrugtet ..
Nu vil jeg prøve igen med at starte maskinen med ca 20 Araucanaæg og nogle fra de Maraner og se hvordan det går .. Men at få kun 2 kyllinge og en er død ud af 18 æg er ikke godt nok :(
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Det dødelige gen ?
« Svar #4 Dato: 11 Juni , 2013, 15:02 »
Det letale gen er så vidt jeg husker i spil, når begge forældredyr har dobbelttufter. Så dør 30-50 % af kyllingerne i ægget, når de er næsten udvoksede... (Igen vistnok) fordi vorterne, som tufterne vokser ud af, bliver for store indad mod hjernen. Ikke så skønt... Men for mig betyder det noget at det ikke er et indavls-gen. Når det er sagt ønsker jeg mig flere høner uden tufter, da det er en barsk omgang at glædes over befrugtede æg, som så alligevel pludselig er livsforladte kyllinger, når man lyser i den sidste uge op til klækkedato...

Men du må have en stor fordel mht. at ruge med maskine, ved at du kan sætte mange æg igang.. Jeg har mange høns, der skrukker, men når både befrugtningen er mindre og letalgenet i spil, så kommer der kun få kyllinger pr. skruk... Jeg har senest lagt æg under to madammer samtidig: efter en uge samles alle befrugtede æg under den ene, mens den anden får nye rugeæg. Håber det kommer til at gøre en forskel..
« Senest Redigeret: 11 Juni , 2013, 15:13 Fra Hyggehøns i Dråbyland »