Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvad gør moskusanden?  (Læst 1096 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
hvad gør moskusanden?
« Dato: 15 Marts , 2013, 20:50 »
mine moskusænder har lagt æg i ca 3 uger. da det jo har været meget frost og sne, går jeg ud fra æggene har fået frost. ( ænderne ligger dem ude i tønder/mælkejunger, med halm) jeg samlede derfor i går æggene fra den ene rede hvor de fleste også var frostsprungne.
den anden tønde/rede har helt eller delvis været dækket af sne efter der kom meget sne sidste weekend, her var ægene ikke revnet og da jeg også fandt dun måtte jeg lige tænke over hvad jeg gjorde til i dag. der var 22æg.

jeg tænker så i dag at jeg vil tage æggene de lægger hver dag når det er tøvejr, for at give dem tilbage når det er vedvarende plusgrader igen. jeg vil derfor fjerne de allerede lagte i reden, men anden har selvfølgelig lagt sig på dem i aftes eller i dag.
jeg tror jo de har fået frost da den har været ret langt nede mange dage/nætter men ved de har været beskyttet de dage med sne over.

jeg kunne simpelthen ikke nænne at tage ægene fra hende og tænker nu at lyse dem om en uges tid for at se om der nu skulle være liv i dem.
men har aldrig før på denne tid prøvet at fjerne æg fra en rugende and. hvis de er tomme og jeg fjerner dem, vil hun så starte æglægning igen rimeligt hurtigt?

for så skal hun næsten have lov at forsøge. det er enda præcis samme dag 15 marts hun har lagt sig som sidste år. det må siges at være en præcis and :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.