Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne til ællinger  (Læst 4706 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline todda

  • Bruger
  • Indlæg: 297
Skrukhøne til ællinger
« Dato: 25 Juni , 2012, 03:08 »
Jeg ved godt at i Dk må høns og ællinger ikke gå sammen.
Men er der nogen af jer ,der har erfaring med det før lovgivningen om det trådte i kraft?
Jeg får ca 10 ællinger udruget på maskine om 3 dage.
Efter at æggene er kommet i maskinen,har jeg fået hele 2 skrukker.
Mon jeg kan give den ene høne alle 10 stk,eller er det bedre at fordele dem med 2x5.
Mig bekendt er der ikke nogen lovgivning her ,der forbyder høns og ænder sammen.Det ville ikke være gennemførligt,da de fleste har dyrene gående frit.
Hvor længe kræver ællinger en mor til varme?
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

karina dj

  • Gæst
Sv: Skrukhøne til ællinger
« Svar #1 Dato: 25 Juni , 2012, 08:02 »
Jeg ved der er flere der god erfaring med at lade skrukmor passe ællinger, men at hun kan blive lidt frustreret hvis de begynder at rode med vand...du ved, ta' sig en svømmetur og sådan  ;D
Jeg ville fordele dem på 2 skrukker, fordi 10 kan hurtigt lave en masse svineri, så uanset om du lægger 5 eller 10 til skrukken, skal du være opmærksom på at få skiftet redemateriale der hvor de overnatter ret så ofte.

Jeg kan ikke huske hvornår ællinger er varmefri, men det går meget hurtigere end med kyllinger.

Held og lykke med det  :) og vi blander os naturligvis ikke i om du må eller ej deroppe nordpå, heller ikke om du boede her i DK  ;)

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Skrukhøne til ællinger
« Svar #2 Dato: 25 Juni , 2012, 11:34 »
jeg kan huske fra mit barndomshjem at  skrukhønen blev rimelig  hurtig træt på deres plask våde adoptivbarn som til og med  overhoved lyttede når hun kaldte. :laugh:
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Hedvig

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
  • Ingen er perfekt.
    • Hos Hedvig
Sv: Skrukhøne til ællinger
« Svar #3 Dato: 25 Juni , 2012, 18:25 »
Da jeg var barn rugede min far flere gange andeæg ud under skrukhøner, og de passede dem ofte bedre end når ænderne selv lagde sig. Selvom vi et par gange oplevede at hønen blev lidt panisk når ællingerne hoppede i vandet :P
Ved ikke hvorlænge ællinger har brug for varme, men kan huske de altid meget hurtigt voksede deres plejemor over hovedet.
Jeg ønsker alle en god dag!

0.2 Huskatte
10.8 Tamrotter

Offline todda

  • Bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Skrukhøne til ællinger
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2012, 18:57 »
tak for svar,et af æggene har allerede fået stjerne,så de klækker åbenbart huttigere end beregnet.Men så er det jo smart at give de første til en skruk, og så de senere til en anden.
Som barn havde jeg de små færøske ænder,de lignede vildænder i størrelse,og klarede yngelplejen uden indblanding.
de ænder der klækker nu ,er store lidt ubehjælpelige fugle,som nok har bedst af at gå med skruk under net,ellers tror jeg kragerne ser sig lune på dem.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Hedvig

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
  • Ingen er perfekt.
    • Hos Hedvig
Sv: Skrukhøne til ællinger
« Svar #5 Dato: 25 Juni , 2012, 19:03 »
Så lige i en anden tråd, at én havde fået varmefri moskusællinger hjem, der var hhv, 3 og 4 uger gamle. Ved ikke hvor stor forskel der er fra race til race, men det er da et tal at gå ud fra :)
Jeg ønsker alle en god dag!

0.2 Huskatte
10.8 Tamrotter

Offline todda

  • Bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Skrukhøne til ællinger
« Svar #6 Dato: 25 Juni , 2012, 19:08 »
Det ville være dejligt med 3 uger,så kunne hønerne komme i gang med æglægningen,hanen er ikke mere end knapt 5 måneder,de gamle erfarne damer burde vide ,at han ikke er til noget ,når der skal avles kyllinger,de har ligget og ruget nu i 10 dage.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline todda

  • Bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Skrukhøne til ællinger
« Svar #7 Dato: 27 Juni , 2012, 06:56 »
Nå,der bliver så forhåbentlig  ihvertfald en mor til ællingerne.I nat ved kl4 lagde jeg 2 ællinger under skrukken,der havde ligget længst,men det brød hun sig ikke om.Rejste nakkefjerene og sagde vrede lyde,mens hun  hakkede efter dem ,mens de lå under hende.Hun har heller ikke opført sig helt karakteristisk,mens hun har været skruk,har været meget længe væk fra æggene,og ikke haft den opførsel som er almindelig.
Det blev så opgivet,så nu ligger den anden høne med de 2,og lyder meget tilfreds,så må hun få de andre ællinger, efterhånden som de klækker.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.