Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Glansbladet hæg/Prunus serotina og levende hegn med kirsebær  (Læst 2923 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anders Jakobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
hejsan
første post,så bær over med mig.
sidste år fik vi 6 sussex og havde dem til at gå under levende hegn med bla fuglekirsebær. de bor i et redskabs skur fra Bauhauss, på 9 m2. vi ville prøve om det gik, og det gjorde det. siden har vi fået en hel del kyllinger og hønsene kan gå i hele det levende hegn. jeg har mobile hegn som jeg udvider fri arealet med alt efter græsset status etc.vi går at venter på vand nu til græsset på de to tønder land de skal gå "frit" på.
foderet anser jeg som normalt, byg hvede havre og grønsags affald(kogt)

men her er min bekymring: jeg var væk i 3 uger da varmen virkelig satte ind! kom hjem og alle hønsene virker beskidte, ligesom børn med jord om munden, om i ved hvad jeg mener. specielt på kammen og på toppen af næbbet.
er lidt usikker på nogle af de små kyllinger da de voksede meget i de 3 uger, men nogle virker sorte om øjnene.
prøvede med en have vander at vande træerne de går under og for at få støvet til at lægge sig. uden held i denne varme.

så opdagede jeg de ekstremme mængder at kirsebær i træerne, tror de hedder fuglekirsebær. og de æder dem gladeligt uden sten. men et par af træerne er antageligt Glansbladet hæg. disse bær skulle eftersigende indeholde blåsure i kernen, men jeg tror ikke disse bliver spist(håber jeg ikke) da mange af disse ligger urørt på jorden.
sidste år var der ingen problemmer med "beskidte høns" men det er der iår!
sorterer hønerne selv det de ikke tåler fra?
kan de spise for mange kirsebær? gælder det også solsikkekerner,som for os tobenede?
ellers stortrives de, æder, skider, sover og så videre.
eller skal jeg bare slå koldt vand i blodet og vente på regnen som alle andre?
på forhånd tak
/Anders

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Glansbladet hæg/Prunus serotina og levende hegn med kirsebær
« Svar #1 Dato: 06 August , 2018, 05:30 »
Høns er fantastisk dygtige til at vide, hvad de ikke kan tåle at spise. Det er indbygget i hønse-chippen  ;). Mht til kirsebærsten vil de fleste høns spise udenom stenen, men jeg har også oplevet grådige individer, der sluger hele bær.
I frugt og bærsæsonen kan man i ugevis gå rundt og være sorte og fedtede i hovedet, når ens levested bugner af lækre sager.

Jeg synes, du skal lade være med at bekymre dig og i stedet glæde dig over de fantastiske forhold, du kan tilbyde dine høns, hvor hønsenes udseende vidner om, at de selv forstår at udnytte det dejlige spisekammer af lækre og vitaminrige gode sager.
Solsikkekerner er guf og indeholder mange gode mineraler og fedtsyrer - kernerne skal bare ikke være hovedbestanddelen af dagens føde
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Anders Jakobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Glansbladet hæg/Prunus serotina og levende hegn med kirsebær
« Svar #2 Dato: 06 August , 2018, 09:48 »
tak for det hurtige svar.

super så venter jeg bare på regnen som alle andre.
/Anders

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Glansbladet hæg/Prunus serotina og levende hegn med kirsebær
« Svar #3 Dato: 06 August , 2018, 15:53 »
Mon ikke dine høns renser sig, hvis de føler det genere dem, at have madrester i hoved og på fjer. Normalt pusser og nusser de sig jo dagligt og tager støvbad når lejlighed byder sig. Når mængderne så er særlig store (fedtede bær osv), så kan ens renlighed måske knibe med at følge med  :-\

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Glansbladet hæg/Prunus serotina og levende hegn med kirsebær
« Svar #4 Dato: 07 August , 2018, 11:42 »
Helt uden for emnet, men takket være din overskrift fik jeg googlet glansbladet hæg og fik endelig bestemt den plante, som havde frøsået sig i min have for nogle år siden!
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat