Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gulv i hønsehus - løsningsforslag mod fugt søges.  (Læst 9900 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Gulv i hønsehus - løsningsforslag mod fugt søges.
« Dato: 23 Februar , 2016, 11:38 »
Da vi byggede vores hønsehus satte vi det på sokkelsten med ca 30 cm sandlag i bunden - og allernederst et kraftigt minknet for at minimere rotterisikoen. På sandet lagde vi fliser. Gulvet er hævet lidt over jordniveau. Jeg havde troet at gulvet ville være tørt nok, men det er her i 'regntiden' ret fugtigt og afgiver en del fugt i hønsehuset.

Så - det jeg søger er forslag til hvad jeg kan gøre. Kan der lægges noget under fliserne så fugten fra sandet ikke trænger op - og hvad? Der er plads til at gulvet godt kan hæves lidt mere ca 5-7 cm.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Gulv i hønsehus - løsningsforslag mod fugt søges.
« Svar #1 Dato: 23 Februar , 2016, 12:31 »
Det er vist helt sikkert, at du altid vil have fugt fra jorden under dit hønsehus, når ikke du støber et fundament og sørger for, at isolere og støber et rigtigt gulv.

For ikke at fugt skal trænge op i bygningen over jorden, plejer man at afskærme med tagpap.

Yderligere kan man dræne rundt om fundamentet, det kan afhjælpe stående vand - vandet kan ledes vider til en faskine.

Hvis ikke du kan etablere et rigtigt fundament, skal du nok hæve huset - så der ikke er mulighed for kontakt med underlaget. Muldvarper og myrer kan skabe kontakt mellem jord og gulv, så du skal kunne se ind under huset, for ellers er du lige vidt.

Det er nogle tanker jeg har gjort mig om dit problem. Jeg er ikke håndværker, så det er et "skud fra hoften" - Du kunne også kontakte en murer - de har gode erfaringer med fugt i huse og evt løsninger. 


Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Gulv i hønsehus - løsningsforslag mod fugt søges.
« Svar #2 Dato: 23 Februar , 2016, 17:30 »
Hvis der ikke er tilstrækkelig udluftning i huset, kan fugten stamme fra hønsene og andet "inventar".
Om vinteren er det nok til, at alt er fugtigt, og kondensvandet løber ned ad ruderne.
Hvor store udluftningsriste/huller er der, og hvor sidder de?

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Gulv i hønsehus - løsningsforslag mod fugt søges.
« Svar #3 Dato: 25 Februar , 2016, 07:52 »
Der er udluftning i huset - en rist i alm str - og lidt huller oppe under taget ved samlinger i hjørnerne. Der er fuld ståhøjde i hele huset. En ekstra rist ville nok hjælpe, men jeg tror hovedproblemet er gulvet. Det er ikke sådan at der løber og drypper vand ned ad væggene til daglig. Kan dog ske efter frost med vindstille at der dannes et islag, der løber, når det bliver tøvejr - og ved langvarig massiv regn.

Ved vedvarende regn og fugtigt vejr bliver hele gulvet fugtigt og fugten samles op i savsmuldet, som så afgiver fugt til huset- sådan som jeg oplever det. Jeg er så nødt til at skifte savsmuld oftere end normalt. Jeg har en affugter kørende i spidsbelastningsperioder. Jeg kan godt håndtere problemet - men det ville være rart at finde en løsning - og helst noget der ikke er alt for arbejdskrævende.

Det er bare så ærgerligt at have investeret i et godt hus og så lave en konstruktionsfejl. ØV! Eller rettere - vi fik lavet flere, men dem har vi fået rettet op på.

Isolering under fliserne? Hvad kan danne et lag mellem sand og fliser uden at der kommer mug og andet?  Gulvet er 1,8x1,8.

Har været lidt i gang med at lave noget dræn. Huller med sten i - men det er et langsomt fremadskridende projekt.
« Senest Redigeret: 25 Februar , 2016, 08:14 Fra Lene Skelmose »

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Gulv i hønsehus - løsningsforslag mod fugt søges.
« Svar #4 Dato: 25 Februar , 2016, 08:53 »
Jeg synes ikke din udluftning lyder overbevisende, og hvis det kun er nogle små hullerne i hjørnerne, så mangler du et stort hul, som sidder modsat det med risten.
Men hvis vi antager, at fugten kommer fra jorden, så er løsningen alligevel ikke så vanskelig.

Jeg går ud fra, at sandlaget er hævet over den udvendige jordoverflade måske med 10cm. ?

Tag fliserne op og læg et stykke plastfolie på sandet. Det kan også være to stykker plastfolie, hvis du ikke har det i bredden 2 m. og så skal de bare overlappe med 20-30cm.
Lad gerne folien gå 5 cm op ad væggen.
Læg fliserne tilbage, og så kommer der ikke længere fugt fra jorden.
« Senest Redigeret: 25 Februar , 2016, 09:04 Fra Gok »

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Gulv i hønsehus - løsningsforslag mod fugt søges.
« Svar #5 Dato: 25 Februar , 2016, 10:46 »
Jeg synes ikke din udluftning lyder overbevisende, og hvis det kun er nogle små hullerne i hjørnerne, så mangler du et stort hul, som sidder modsat det med risten.
Men hvis vi antager, at fugten kommer fra jorden, så er løsningen alligevel ikke så vanskelig.

Jeg går ud fra, at sandlaget er hævet over den udvendige jordoverflade måske med 10cm. ?

Tag fliserne op og læg et stykke plastfolie på sandet. Det kan også være to stykker plastfolie, hvis du ikke har det i bredden 2 m. og så skal de bare overlappe med 20-30cm.
Lad gerne folien gå 5 cm op ad væggen.
Læg fliserne tilbage, og så kommer der ikke længere fugt fra jorden.

Ja sandlaget er hævet ca 10 cm. Jeg har tænkt på det med plast under fliserne, men har været i tvivl om hvilken slags og om det vil give mug, når det er så tæt. Absolut den letteste løsning - og overkommelig.

 Og så må jeg have et ekstra udluftningshul. Hvis det skal sidde modsat det andet kommer det til at sidde mod sydvest - og herfra har vi rigtig meget vind - bor i Sydvestjylland. Er det ikke et problem? Har faktisk købt en rist sidste år, men kom aldrig længere. Synes det kunne være smart med een der kan lukkes for - i stormvejr f.eks. Kunne jo være en skodde udvendig.

Tak for responsen!


Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Gulv i hønsehus - løsningsforslag mod fugt søges.
« Svar #6 Dato: 25 Februar , 2016, 11:14 »
Du kan jo vente med ventilationen, til du har set hvilket resultatet du får fra plastfolien.
Plastfolie er normalt fremstillet af Polyethylen, og farven er ligegyldig. I visse byggemarkeder kan du sågar købe det i metermål.
Tykkelsen er heller ikke vigtig, da folien ligger beskyttet under fliserne.

De gængse affaldssække af plastfolie, sort eller gennemsigtig, kan skæres op og lægges ud med overlapninger i samlingerne (hvis du ikke har folie). Fliserne vil sørge for resten.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Gulv i hønsehus - løsningsforslag mod fugt søges.
« Svar #7 Dato: 25 Februar , 2016, 16:18 »
Det kunne da være en ide at vente med rist- sådan alt efter hvilken arbejdsiver man blive grebet af - eller mangler. Bliver let at finde plast kan jeg se. Godt at få lidt hjælp- giver også et skub til at få det gjort

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Gulv i hønsehus - løsningsforslag mod fugt søges.
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2016, 21:53 »
Jeg ville umiddelbart prøve og pille en enkelt flise  eller to op, bare for og konstatere om det er så  vådt.Min umiddelbare tanke er at det er dine høns der slæber fugten med ind. Hvis det er fugt der trænger op nede fra gennem fliserne, så skal der næsten være blank vand mellem fliserne og sandet. Efter jeg selv lavede andet hønsehus sidste år,hvor hønsene skal over fliser for og komme ind i huset, er jeg blevet meget overrasket over hvor meget skidt de slæber med sig. Det er ikke så lidt endda
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Gulv i hønsehus - løsningsforslag mod fugt søges.
« Svar #9 Dato: 26 Februar , 2016, 23:18 »
Sand kan godt trække fugt op fra jorden via kapillærkraft. Hvis det er det, der er tilfældet, kan du lægge et kapillærbrydende lag mellem sandet og fliserne. Det kan være fx. lecanødder eller muslingeskaller.

Fordelen ved et kapillærbrydende lag frem for plastfolie eller lignende er, at vand, kondens og fugt fra hønsehuset kan synke igennem det og ned i jorden. Fliserne kommer altså ikke til at stå og svuppe i fugt - heller ikke selv om du spuler hønsehuset indvendigt.

Fjern fliserne, grav noget af sandet væk, læg et lag lecanødder og læg fliserne tilbage. Til et gulv på 180x180 cm. skal du bruge 32,5 liter lecanødder pr. cm. lagtykkelse. Til boliger kræves et lag på 15 cm. - mindre kan sikkert gøre det i et hønsehus.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Gulv i hønsehus - løsningsforslag mod fugt søges.
« Svar #10 Dato: 27 Februar , 2016, 00:41 »
Jeg tror fortsat, at et rigtigt støbt fundament med hævet gulv (luft mellem gulvet og underlaget under huset og indenfor fundamentet, er den bedste løsning.

Det er ikke muligt at undgå fugt når der er kontakt mellem jord og gulvet i hønsehuset, uanset hvor meget der drænes under brædderne. Om ikke andet kommer det fra overfladevand ifm store regnskyl, som trænger ind under huset.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Gulv i hønsehus - løsningsforslag mod fugt søges.
« Svar #11 Dato: 27 Februar , 2016, 09:55 »
Der er jo lidt at overveje i jeres svar!

Vil lige prøve at tage en flise op og se hvordan der ser ud nedenunder. Hvis jeg nu er heldig er det savsmulden der trækker fugt fra luften og fugter fliserne - altså et udluftningsproblem - som Gok foreslog.
« Senest Redigeret: 27 Februar , 2016, 15:30 Fra Lene Skelmose »

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Gulv i hønsehus - løsningsforslag mod fugt søges.
« Svar #12 Dato: 28 Februar , 2016, 07:57 »
Jeg har også fliser som bund. De ligger ovenpå et lag sand. Jeg var lige ude for at se, om de var våde, men, nej, de er tørre. Det skal lige siges at det er 8 cm tykke fliser, og, der er god udluftning både øverst i begge gavle, og, i begge sider af huset. Dertil er der en stor thermorude, som jeg har sat fast med lister, men, kun på en del af ruden, så der er en 5-7 mm revne til udluftning rundt om ruden, og, der er ingen problemer med kondens. Det har aldrig dryppet fra ruden.
det skal siges at den muldjord vi har ikke indeholder ler, så det vand som kommer trækker forholdsvis hurtigt væk igen.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Gulv i hønsehus - løsningsforslag mod fugt søges.
« Svar #13 Dato: 28 Februar , 2016, 08:07 »
 :)....tror endda fliserne er 10 cm tykke. Kan lige tilføje, at siden sidste sommer har jeg kun skiftet strøelse 2 gange, så problemer med fugt har jeg ikke. Der er 16 høner og 1 hane, så der er da nogle stykker om pladsen. Men, her kan det da også mærkes, når vi har en regnfuld periode, dog uden at give problemer. Jeg kan se at dit gulv måler 1,8x1,8 meter....her måler gulvet 2,8 x 2,8 hvor hønsene går...dvs. ca 1/2 m2 gulvplads pr høne..hvordan ser dit regnskab ud, hvis du tager antal m2 og dividerer med antal høns ? Det kan måske også give et fingerpeg.
« Senest Redigeret: 28 Februar , 2016, 08:32 Fra kaj »
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Gulv i hønsehus - løsningsforslag mod fugt søges.
« Svar #14 Dato: 28 Februar , 2016, 10:29 »
:)....tror endda fliserne er 10 cm tykke. Kan lige tilføje, at siden sidste sommer har jeg kun skiftet strøelse 2 gange, så problemer med fugt har jeg ikke. Der er 16 høner og 1 hane, så der er da nogle stykker om pladsen. Men, her kan det da også mærkes, når vi har en regnfuld periode, dog uden at give problemer. Jeg kan se at dit gulv måler 1,8x1,8 meter....her måler gulvet 2,8 x 2,8 hvor hønsene går...dvs. ca 1/2 m2 gulvplads pr høne..hvordan ser dit regnskab ud, hvis du tager antal m2 og dividerer med antal høns ? Det kan måske også give et fingerpeg.

Lige nu har jeg overbelægning fordi hønsene har valgt at flytte sammen i et hus. 8 stk store høns er der i huset. De er kun inde for at lægge æg og sove uanset vejr - storm dog undtaget. Sandet under fliserne er fugtigt, dog uden at være sjaskvådt, men det har også været tørvejr nogle dage og fliserne er også tørre nu. Vi bor på sandjord men i et område med meget vand i jorden. Genboen har lavet en sø - blot ved at grave et stort hul! Slipper nok ikke for at skulle lave noget fugtspærring nedefra plus ekstra udluftning.

Jeg skifter heller ikke strøelse særlig tit om sommeren - der er der helt tørt - det er et efterår/vinterproblem.

Paradoksalt nok et det lille WoodNordic-saml-selv hønsehus komplet tørt - året rundt!!!!